Japan (maart 2017)

Zondag
26 maart 2017 (zomertijd)
Matsuyama – Kurashiki
In cursief de informatie voor vandaag van Eurocult-Lito:
In bijna drie uur rijden we per trein naar Kurashiki. Wij reizen hiervoor per Shinkansen over de ruim 13 km lange Grote Seto Brug terug naar Honshu. In Okayama stappen we over op een andere trein voor een korte rit naar Kurashiki. Het fotogenieke Bikankwartier ligt aan een gracht met historische gebouwen uit de zeventiende tot negentiende eeuw. Het is er leuk flaneren langs de waterkant. Er is een museum met werken van bekende westerse schilders, maar ook met Japanse kunst.
We staan om 06.15 uur op. Mijn mobiel weet dus hoe laat het is in Japan. We pakken verder in, want we gaan vandaag weer verder. Ik ben verkouden geworden, daar ben ik niet blij mee. Om zeven uur genieten we het ontbijt, dat is net zoals gisteren en opnieuw prima. We verzamelen om kwart voor acht en checken uit. We lopen naar het station en nemen de trein van 08.10 uur naar Okayama. Dat ligt hier 214,4 kilometer vandaan en de trein doet er 2 uur en 48 minuten over.Kijk, daar staat de trein. We moeten even wachten met instappen, want eerst worden de banken omgedraaid in de rijrichting. Daarom is er zoveel beenruimte, anders kan de bank niet draaien! Uiteraard vertrekken we precies op tijd.Via een enorme hangbrug treinen we naar het eiland Honshu. Vanaf de voorzijde van de trein maak ik deze foto.Om elf uur stappen we over op de trein naar Kurashiki. Nu is het nog maar 15,9 kilometer.
Rond half twaalf bereiken we station Kurashiki. Ai, René kan zijn Rail Pass nergens vinden. En dan kun je niet uitchecken en dat is een groot probleem. Gelukkig komt de Rail Pass tevoorschijn en kunnen we naar het hotel.Kijk, daar is het, het is maar een paar minuten wandelen vanaf het station.APA Hotel Kurashiki-Ekimae (https://www.booking.com/hotel/jp/apa-kurashiki-ekimae.nl.html?aid=352058;label=msn-Ke40n%2AaRJKsL4w8c5Mr1IA-16819435563%3Atikwd-17769739767%3Anes%3Amte%3Adec%3AqsAPA%20Hotel%20Kurashiki-Ekimae;sid=fb8297e95ed5199e52ec41dea925318f;dest_id=-234898;dest_type=city;dist=0;hpos=1;room1=A%2CA;sb_price_type=total;srfid=91b9e2f0b20914a22dfbd6b0a63b94bd634d9bd1X1;type=total;ucfs=1&#hotelTmpl)
Dat zat er in, de kamers zijn nog niet beschikbaar. We zetten de bagage in de receptie. Vanmiddag is ter vrije besteding.
We genieten eerst maar koffie/thee in een aanpalend restaurant. Ze roken hier gewoon binnen! Toch zie je dat niet vaak.
Daarna lopen we naar het Bikankwartier. Deze fotogenieke wijk is de belangrijkste trekpleister van Karashiki. Aan de gracht liggen historische gebouwen uit de 17e tot 19e eeuw.
’t Is zondag vandaag en er schijnt een waterig zonnetje. Bovendien 20 graden in de plus, zo warm hebben we het nog niet gehad. Ook de Japanners nemen het ervan, dus is het gezellig druk.Deze meisjes wilden best wel even voor mij poseren. Men zegt dat alle Japanners op elkaar lijken, maar dat klopt dus niet.Dit huis ziet er wel kék uit.In het huwelijk treden doe je gewoon op zondag, net zo makkelijk.Mijn felicitaties!Dit is best wel een mooie gracht.In zo’n bootje stap ik echt niet.We wandelen rustig verder. Uiteraard is er van alles en nog wat te koop.Tuintjes zijn er ook compleet met een huisaltaar.In het Tsuru Gata Yama Park is een tempelcomplex. Daar gaan we even kijken.Uiteraard is het trap op.Deze dame draagt een bijzonder mooie kimono.Daar kan zo’n westerse outfit niet tegenop.Ik maak nog een aantal foto’s.Ok, we hebben het tempelcomplex wel gezien. We lopen weer naar beneden. Is deze boekwinkel een voormalige tempel?We doen nog boodschappen bij de 7-Eleven en we zijn om half drie in het hotel.
Helaas, de kamer is nog niet beschikbaar, daar moeten we nog een uurtje op wachten. Uiteindelijk de kamer en daar pakken we het nodige uit. We gaan even liggen, want allebei zijn we zwaar verkouden en een beetje moe. Het is toch wel een zware reis! Maar ja, je ziet ontzettend veel en dat is ook wat waard.
Om half acht lopen we naar de restaurants beneden het hotel. Nou, één gaat net dicht en in de volgende zit niemand. De volgende heeft alleen Japanse menu’s.
Kijk, deze ziet er wel goed uit, in elk geval kunnen we wat aanwijzen.Ai, het bedienend meisje spreekt geen woord Engels, maar met aanwijzen komen we er wel uit.Is dit kleine schaaltje alles? Er zit niet eens rijst bij! Ik bestel er meteen een bordje frites bij, dat kan ik tenminste aanwijzen op de plaatjes.We rekenen inclusief de drankjes 3174 Yen af. Op de hotelkamer nuttigen we nog salade en yoghurt met bosbessen. We lezen nog wat en om tien uur gaan we te bed.