Japan (maart 2017)

aterdag
25 maart 2017
Matsuyama
In cursief de informatie voor vandaag van Eurocult-Lito:
De reisleider neemt belangstellenden mee op een korte landelijke wandeltocht naar de bijzondere boeddhistische tempel Ishite-ji. Het is de 51ste tempel van een rondgang van 88 tempels die verbonden zijn met de monnik Kukai (774-835), nu in Japan beter bekend onder de naam Kōbō-Daishi. Of neem een bad in Dogo Onsen. De bronnen worden al meer dan duizend jaar geprezen om hun heilzame werking. Je kunt er baden in een per sekse gescheiden Kami-no-yu-bad, dat zoveel betekent als goddelijk warmwaterbad.
Ook de keizer had hier zijn eigen badruimte. Je kunt er een rondleiding krijgen. U kunt ook een bezoek brengen aan het plaatsje Uchiko, met een gerestaureerd straatje met oude Japanse huizen en enkele musea; een apotheek uit vervlogen jaren en een kabuki-theater. Belangstellenden kunnen ’s middags met de reisleider een wandeling van ongeveer twee uur maken door het platteland. Het pad volgt de route van de 88 tempels, verbonden aan de monnik Kukai.
Om halfacht staan we op en om acht uur genieten we het ontbijt. Dat ziet er toch wel karig uit.Maar na vijf minuten wordt er een bordje salade, scrambled egg en fruit gebracht.
De koffie hier is prima, dus al bij al een prima ontbijt.We hebben zeven A-viertjes met toeristische informatie van René gekregen. De ochtend is ter vrije besteding, dus we moeten keuzes maken. We gaan een bezoek brengen aan Matsuyama-Jo. Om negen uur verlaten we het hotel en nemen tram 5.
De tram doet er tien minuutjes over naar halte Okaido. Daar slaan we schuin linksaf en lopen naar de kabelbaan. Het ritje van twee minuutjes naar boven (130 meter) kost ons 270 Yen p/p.Hierbij de plattegrond van Matsuyama. De rode stip links is het hotel, de rode stip in het midden halte Okaido, de rode stip daar rechts boven is het dalstation van de kabelbaar en het Matsuyama-Jo kasteel is rood omcirkeld.De intree van het kasteel is 500 Yen p/p en we starten met de wandeling om 09.40 uur.
Het kasteel is gebouwd door de Matsudaira clan. De bouw begon in 1602 en duurde 26 jaar. Het kasteel is tijdens WO-II verwoest, maar herbouwd. Het gaat door voor één van de mooiste drie kastelen in Japan. Hierna de uitgebreide Engelstalige uitleg.Het is nog een behoorlijk groot kasteel ook.De muren zijn beslist imposant en meer dan 10 meter hoog.Er is maar één route en deze is ruim voorzien van informatieve bordjes. Zonder verder commentaar volgen de foto’s.
Nou, we hebben het gezien, het is elf uur. Sowieso een prachtig kasteel!
We nemen het voetpad naar beneden, dat is behoorlijk steil!. Daar doen we een kwartiertje over en nog tien minuten later zitten we bij de Starbucks voor de lunch.
Hier vlakbij is een winkelcentrum, dat lopen we even in. Er zijn daar wel veel restaurants, maar verder is er niet zoveel te beleven.We trammen terug naar ons hotel en lopen naar het station. We hebben met René afgesproken op perron 1. Nog 10 groepsleden zijn present en we nemen de trein van 13.24 naar Uwajima.Kijk, daar staat hij, ’t is maar een boemeltje,Nou, ’t is wel een eind, we zijn 81 minuten onderweg. In Uwajima nemen we taxi’s in plaats van de bus. Dat kost evenveel en het is een stuk sneller. Uiteindelijk bereiken we tempel 42 van de 88 tempels die de pelgrims bezoeken.
Tjonge, het is een behoorlijk groot tempelcomplex. Jammer is dat het bewolkt is met soms een spet regen. Het is maar 15 graden!Tja, het complex bevat de nodige tempels en vele beelden. Er is weer veel werk van gemaakt en dan te bedenken dat er zo nog 87 tempelcomplexen zijn. Ik maak een aantal foto’s, jammer dat er geen informatie bij staat met uitleg.Vanaf hier maken we een wandeling van 4,4 kilometer naar tempel 41 Ryuko-ji. Tot nu toe hebben we eigenlijk alleen steden gezien, dus iets zien van het ‘echte’ Japan heeft een meerwaarde.
Kijk, dit zijn rijstvelden, maar nu staat er niets op.Dit lijkt me een moestuin, maar er moet nog wel wat aan gebeuren.Dit is de Nakayama Pond, gewoon een meertje.Dit moet toch wel een monument zijn. Maar waarvoor? Vertaling 28: helaas, de karakters zijn niet goed leesbaar.Opnieuw rijstvelden. Trouwens, de Japanse rijst smaakt ontzettend lekker. Hij is veel zachter en smaakvoller dan de ‘Nederlandse’ rijst, terwijl we echt niet de goedkoopste kopen. Kun je die Japanse rijst ook in Nederland kopen? Of bestellen? Ik houd mij aanbevolen. Overigens, ik vind een Japanse Toko in Buitenveldert. Is dit een idee (https://tokowijzer.nl/2009/03/18/shilla/#more-4467)?Zomaar een dorpje. Het is erg bewolkt inmiddels en het regent.In zo’n hoekje staat je afgeschreven bus niet in de weg.Om kwart voor vijf bereiken we tempel 41 Ryuko-ji. De groep gaat koffie drinken, maar wij lopen naar boven.Daar staan weer de nodige beelden.Van bovenaf is er een mooi uitzicht over de stad.We hebben nog even tijd om in het restaurant een beker groene thee te nuttigen. Ik ben niet zo’n liefhebber van groene thee, maar het is gratis.Door de rijstvelden lopen we naar station Muden.We moeten een kwartiertje wachten, maar om 17.50 uur komt het boemeltje voorrijden.In Uwajima stappen we over op de trein van 18.09 uur naar Matsuyama. Ai, 80 minuten treinen! Gelukkig hebben we bananen bij ons, chocola, cola en crackers.Om 19.30 bereiken we Matsuyama. ’t Is inderdaad een latertje geworden. Maar, ondanks het bewolkte weer en de regen hebben we toch twee tempels bezocht en een mooie wandeling gemaakt.
We lopen meteen door naar ‘Soh Soh’, maar dat zit helemaal vol. We lopen terug naar het station en kiezen daar voor het meest linkse restaurant.Hm, we krijgen een Engelse menukaart, maar daar staat alleen maar ‘Ramen’ op. Aan een belendend tafeltje zitten vier tienermeisjes te eten en bij één zie ik een aantrekkelijk bordje eten. Dat bestel ik met een biertje. Orchideetje bestelt van de kaart een soepje en een bordje ‘nassi’. Zoals altijd komt het bestelde vlot door.Mijn groente heeft een ketjap-smaakje en de nassi van Orchideetje een grill-smaak. Prima, maar we hadden ook wel trek. We rekenen 1960 Yen af, dat valt toch erg mee. Let wel, ik zie Japanners bij de maaltijd altijd (gratis) water drinken, frisdrank of bier is in verhouding altijd aan de dure kant. Ok, de ambiance hier is simpel, maar het is schoon, dus wat wil je nog meer.
Om kwart voor negen zijn we in ons hotel. We pakken vast in voor morgen. Morgen zomertijd in Nederland, maar mijn mobiel staat op Tokio. Dat moet wel goed gaan.
Ik lees nog wat op mijn iPad en tegen tienen duik ik erin.