Griekenland, Olympos (sept 2006)

Maandag 18 september 2006
Elassona – Akri – Livadero – Tsapournia – Elassona
Om kwart over zeven sta ik op. Eerst ga ik naar de bakker om broodjes kaas voor de lunch te kopen. Om acht uur zit ik in de ‘Formaggio’ om te ontbijten. Het valt me opnieuw op dat heel veel Grieken roken. En dat doen ze ook tijdens het ontbijt. Niet zo fris voor niet-rokers. Ik bestel een broodje ham, Nescafé en een bakje yoghurt. Voorlopig kan ik er weer tegen. Om half negen lopen we naar de taxi-standplaats en gaan met drie taxi’s naar Loutro. Dat is een half uur rijden en daar betalen we €20,- per taxi voor.
We lopen Loutro uit en volgen een pad langs een droge rivierbedding. Markering is er niet, helaas.178. BeddingVerderop is er geen sprake meer van een pad en wordt de rivierbedding steeds steiler.179. SteilerKlauteren dus, dat zijn we langzamerhand wel gewend.180. Klauteren Bovenop de heuvel komen we op een Jeeptrail terecht die we kunnen volgen tot het dorpje Akri. De tabak is geoogst en de bladeren hangen onder afdakjes te drogen. Ik zie dat hooguit de helft van de afdakjes in gebruik is. Zou de tabaksteelt teruglopen?181. Afdakjes182. Tabak183. Tabak Het is zonnig en gelukkig niet zo warm als de afgelopen dagen. In Akri zie ik dat het 23 graden is. Er is daar een soort dorpshuis tevens restaurant. Er zitten een aantal Grieken aan de koffie. Ze zijn zo onder de indruk van onze ‘prestatie’ dat we koffie krijgen aangeboden. Kijk, dat zijn leuke dingen. Vanaf Akri volgen we de slecht onderhouden asfaltweg naar Livadero waar we rond half een aankomen. Hier is ook weer een restaurant waar ik Nescafé bestel en m’n broodjes kaas nuttig. Om één uur vertrekken we, op Memnoon en nog een paar anderen na die een pizza hebben besteld. Wegwerkers wijzen ons op een Jeeptrail en vertellen ons dat we tussen twee bergen door moeten lopen, dan komen we uit bij Tsapournia. Dat doen we dan maar. Uiteraard gaat de Jeeptrail over in een geitenpad en nog weer later lopen we dwars door het Griekse berglandschap.184. Berglandschap We houden de twee bergen in de gaten, maar op een gegeven moment zijn we het spoor bijster. We lopen dwars door een eikenbos omhoog en komen op de top van een berg.
Er staat een betonnen paal op en deze is voorzien van verfstrepen. We zitten op de E4! We rusten even uit en struinen dwars door het landschap in de richting van Tsapournia. Het gaat constant omhoog en omlaag, soms hebben we een stukje pad en soms ook weer niet. Dan zitten we weer op een geitenpad en zien we zelfs hier en daar markeringsbordjes. We ontmoeten nog een geitenhoeder die gelukkig zijn honden van ons weghoudt. Weer een Jeeptrail en een berg over.185. JeeptrailDan volgt een lange steile afdaling naar Tsapournia, waar we kwart voor vijf aankomen. Het is een piepklein dorpje met een cafeetje. Ook hier krijgen we de Nescafé gratis. Volgens de kaart is er een weg rechtstreeks naar Sarandaporo. Ik zie wel een nieuwe betonweg, maar die gaat helemaal om. We volgen dus de markering van de E4.
De route gaat over zeer steile geitenpaden en door droge rivierbeddingen over grote en kleine keien. We raken zo langzamerhand vermoeid en het gaat niet meer zo snel. Intussen krijgen we een sms’je van Memnoon dat hij verkeerd is gelopen en dat hij met de overigen over de asfaltweg naar Sarandaporo is gelopen. Zij zitten intussen in de bus van 17.00 uur naar Elassona. Wij zitten nog middenin de Griekse bush! Uiteindelijk komen we uit bij een vervallen klooster. Het doet hier een beetje Mexicaans aan. Helaas is het klooster afgesloten.186. Klooster187. Klooster188. Klooster Vanaf hier loopt er een slecht verharde weg naar de asfaltweg. Daar staat een bordje dat de route naar Tsapournia 1 uur bedraagt. Wij hebben er bijna 2 uur over gedaan! Het is nu 19.15 uur en de volgende bus gaat om 21.00 uur. Dat wordt dus wachten. Volgens GPS hebben we vandaag 1100 meter geklommen en 26 kilometer gelopen. Wat een dag!
Het was een prachtige wandeling, maar wel met wat veel avontuur erin. De bus arriveert 10 minuten te laat, ook dat nog, ik dacht al dat hij niet meer kwam. In het stikdonker rijden we, voor de tweede keer alweer, deze zigzagweg en om 21.40 zijn we in Elassona.
We lopen direct door naar hetzelfde restaurant als gisteren. Dat is toen uitstekend bevallen. Ook bestel ik weer precies hetzelfde als gisteren, alleen neem ik er deze keer een ½ litertje rode wijn bij.