Griekenland, Olympos (sept 2006)

Zondag 10 september 2001
Dion – Litochoro
Om half acht gaat de wekker van mijn mobiel. Om acht uur nuttigen we een ontbijtje op straat, dat bestaat uit een broodje ham/kaas en een kop Nescafé. Dat kost €3,40. Terug in het hostel gaan de spulletjes in de rugzak, we rekenen af en tegen negenen gaan we op weg naar het station. Dat is een klein halfuurtje lopen en telt mee als training.
Onderweg zie ik dat hotel Kastoria en Alexander nog steeds bestaan. Hier logeerde ik de vorige keer. Verderop staat nog een Best Western en daar tegenover is een Holiday Inn.
Gisteren zijn de tickets naar Katerini al gekocht (€8,80) en we zijn ruim op tijd.
Tegenover het station is een restaurant waar we koffie drinken om de tijd door te komen. Zelf bestel ik een espresso, die me prima smaakt. Het openbaar vervoer is in Griekenland goed geregeld; de trein van 10.21 uur is exact op tijd en om 11.00 uur zijn we in Katerini.43. Trein Daar pakken we wederom de benenwagen. Ik weet nog van de vorige keer dat het busstationnetje zich middenin de stad bevindt. De weg vragen heeft niet veel zin, de mensen verwijzen je óf naar het busstation aan de E75 – daar rijdt de bus Athene-Thessaloniki – óf naar het busstation in de stad waar de bus naar Kalithea vertrekt.
Wij moeten naar Dion, dat is een andere maatschappij en dus een ander busstation.
Na enig zoeken vinden we het tegen twaalven (Locatie: UTM34T06281124458856).
We trekken een kaartje à €1,10 uit de automaat. De bus gaat om 13.00 uur, dus hebben we opnieuw tijd voor espresso. Tegen half twee zijn we in Dion, daarna is het nog een kwartiertje lopen naar de site. Indrukwekkend, wederom, ik kan niet anders zeggen. Onvoorstelbaar dat deze heilige stad van de Macedoniërs is gebouwd in de 5e eeuw voor onze jaartelling. De stad heeft rechte wegen en daardoor een rechthoekig karakter.
Op de achtergrond de… Olympos!44. Rechte weg45. Olympos Het badhuis was al voorzien van vloerverwarming.46. Badhuis47. Vloerverwarming 48. BadhuisRuïnes van de Basilica van Dion.49. Basilica De tempel van Dyonisos heeft prachtige mozaïeken.50. Dionysos51. Dionysos Aan de linkerkant van de weg een voorhistorisch bushokje (grapje!).54. Bushok Naar het toilet ging je vroeger gezellig met z’n allen, op die manier het nuttige met het aangename combinerend. Een slootje onderlangs zorgde voor de afvoer en met de gemeenschappelijke spons kon je…52. Toilet53. Toilet Het tempelcomplex van Isis, de Isis-verering is door Alexander de Grote meegebracht uit Egypte.55. Isis56. Isis Het Romeinse theater, vanaf hier is er een magistraal uitzicht op de Olympos.57. Theater En dan; het heiligdom gewijd aan de oppergod Zeus. Naar verluidt heeft Alexander de Grote hier omstreeks 334 voor onze jaartelling een groot offerfeest gegeven om de goden en zijn generaals gunstig te stemmen. In een grote tent met wel honderd bedden (liggend eten en drinken) werden zijn belangrijkste generaals voorbereid op de moeilijke veldtochten die hen een jaar later naar Azië voerden. En dit is ook de plek waar ikzelf een offer breng aan de Olympische goden. Er komt geen bloed aan te pas, mijn offer is zuiver symbolisch van aard.58. Heiligdom59. offer60. Offer We krijgen een sms’je van Memnoon om te verzamelen bij de uitgang. Het zit er nog niet op voor vandaag, we willen nog naar Litochoro lopen. Dat is een kilometer of elf hiervandaan, waarbij we stijgen naar 300 meter. Morgen willen we naar hut ‘A’ op de Olympos en dat is vanaf Dion te ver.
Vanaf Dion volgen we eerst een stukje asfalt, helaas kunnen we het ‘geitenpad’ ofwel de E4 niet vinden. Een stukje verderop kunnen we het asfalt wel verlaten en lopen we over een Jeeptrail naar Litochoro, waar we tegen zevenen aankomen. Memnoon loopt hotel Mirto binnen en daar kunnen we met z’n elven terecht. Gelukkig is het toeristenseizoen al voorbij. En dat tegen €11,- per persoon, dat valt toch alleszins mee. Later op de avond lopen we naar het pleintje, echt Grieks is het hier, zeer gezellig. Ik bestel een Griekse salade als voorgerecht, Giros en een Grieks biertje. In mijn ogen een beetje vreemde gewoonte, maar dat wat je bestelt komt allemaal tegelijk op tafel. Het is in elk geval overheerlijk! De zongerijpte tomaten, uien en komkommers smaken zoals ze horen te smaken. De bijbehorende olijven geef ik weg, die lust ik echt niet. Ik bestel nog een tweede biertje, de Mythos smaakt heerlijk fris.61. Giros Na de maaltijd Griekse druiven, ook deze smaken zoals het hoort: heerlijk zoet. Ook bel ik nog even naar Italië, waar alles naar wens gaat.