Landgoed Ullerberg, Oostenrijk, Tsjechië (mei 2017)

Lieve lezer(essen)s van mijn wandelavonturen,

Reisverslag bezoek Landgoed Ullerberg woensdag 10 mei 2017
én de E8 (8.14 – 8.15) van Retz via Drosendorf en Retz naar Wenen (Oostenrijk en Tsjechië) van donderdag 11 t/m dinsdag 23 mei 2017

Woensdag 10 mei Landgoed Ullerberg
Donderdag 11 mei 2017
Utrecht – Düsseldorf – Wien Meidling – Zellerndorf
Vorig jaar ging deze wandeling door omstandigheden niet door, nu doen we een nieuwe poging. Drie maanden geleden heb ik online tickets gescoord bij de Deutsche Bahn (https://www.bahn.com/nl/view/index.shtml).
Ai, het wordt een vroegertje, ik moet al voor zessen ’s ochtends de trein in.
Ik sta ruim op tijd op, maar uiteindelijk moet ik nog opschieten. Slechts vijf minuten voor de trein vertrekt sta ik op het station. Snel vis ik een Metro uit de bak. Inchecken hoeft niet, ik beschik over papieren (zelf geprinte) reisdocumenten. Eerst maar de Metro.
Oh wacht, gisteren heb ik met Orchideetje een bezoek gebracht aan Landgoed Ullerberg te Ermelo. Daar begin ik mee, want het Landgoed is wel iets bijzonders. Zomaar het landgoed bezoeken is niet mogelijk, wij zijn ingegaan op de uitnodiging van de Oudheidkundige Vereniging. Kijk, daar is het ‘Grote Huis’.We worden ontvangen met koffie/thee door één van de nazaten van Gerard Waller, over hem later meer. Mevrouw vertelt ons dat de familie het landgoed in stand wil houden. Dat is een dure grap. Onder andere daartoe wordt een nieuwe golfbaan aangelegd, maar het landhuis en de bijgebouwen zijn ook te huur. Zie daartoe de website (http://www.ullerberg.nl/wp/).Eerst iets over de geschiedenis van het landgoed. Omstreeks het midden van de 19e eeuw verkocht Ermelo grond aan de Familie Sandberg. Omstreeks 1910 verkocht Jonkheer Sandberg van Leuvenum 240 ha grond gelegen aan de weg van Putten naar Leuvenum door aan de heer mr. Pieter Peereboom, rechter te Amsterdam.
De laatstgenoemde gaf opdracht aan de Harderwijker architect L.A. van Essen om een landhuis te bouwen met opzichterswoning. Het landhuis werd gebouwd onder invloed van de Engelse Landhuisarchitectuur, met een kenmerkende centrale hal met schouw, waar de vertrekken omheen zijn gegroepeerd.
Na een faillissement in 1920 moest mr. Pieter Peereboom afstand doen van het landgoed (zijn bezittingen in het Rusland van de Tsjaren werden geconfisqueerd en zijn aandelen verloren hun waarde). Het landgoed werd gekocht door dr. ir. Francois Gerard Waller (1860-1935), president-directeur van de Nederlandse Gist- en Spiritusfabrieken in Delft. In de beginjaren dat Waller het landgoed in bezit had, werd er nog een chauffeurswoning (1924), een logeerhuisje en een kinderhuisje gebouwd. Ook werd in 1923 de unieke heidegolfbaan aangelegd.
Later, in 1954 werd er nog een klein zwembad gebouwd. Om geld uit het landgoed te halen werd er naast de houtverkoop ook zand afgegraven. Op 1 april 1978 kreeg de zandafgraving een functie als regionale stortplaats. In 2007 werd deze vuilstort gesloten. De erven Waller (zo’n 25 familieleden) beheren het landgoed en zijn bezig met de ontwikkeling van het landgoed. Er is vergunning voor onder andere een commerciële 9 holes natuurgolfbaan.
Er is een anekdote over rechter Pieter Peereboom. Hij kwam op een dag bij de tol van Staverden en de tolgaarder liep op hem af: ‘Goedemiddag meneer’. Voordat de tolgaarder verder zou praten reageerde Peereboom direct met: ‘Weet u wel wie ik ben? Ik ben rechter Peereboom’. De tolgaarder, die al veel smoesjes had gehoord, antwoordde ad rem: ‘Al bent u de linker appelboom, betalen moet u!’
Eerst maken we met de boswachter een wandeling over het landgoed. We verlaten het landhuis aan de achterzijde. Kijk, dat ziet er toch pittoresk uit!De Rhododendrons beginnen aarzelend te bloeien.De boswachter vertelt dat elk jaar éénjarige planten worden uitgezet in de perken. Helaas, ook hier zijn de buxushagen aangetast door schimmel. Bestrijding van de schimmel is niet afdoende gebleken en vervangen van de buxus is een dure grap.
Er wordt nog over nagedacht.Er is op grote schaal gekapt, dit om leefruimte te bieden aan allerlei soorten hagedissen.Dit is het onderkomen op de heidegolfbaan. Tja, het gaat hier om het golfen, een luxe restaurant is er niet.Hier zicht op de heidegolfbaan.We lopen terug naar het Grote Huis en bewonderen de glas-in-lood ramen boven de voordeur. Tja, mr. Pieter Peereboom was een liefhebber van de Noorse mythologie en de hamer van de god Thor vind je overal terug.Ook de windvaan op het dak bevat een hamer.Als ik het me goed herinner is dit de zitkamer.Dit is een familieschilderij van 15 juni 1867. Toch wel een gezellig stel mensen.De eetkamer.De keuken.De kinderspeelkamer.De biljartkamer.Trap op zijn er een aantal slaapkamers. Verboden te roken hier, maar dat lijkt mij wel erg logisch.Ok, we krijgen nog een drankje aangeboden en gaan weer op huis aan.
De erven Waller, de boswachter en de Oudheidkundige Vereniging: bedankt!

Maar nu zit ik in de trein en bestudeer eerst de Metro.
Hm, informateur Edith Schippers gaat kijken of er een regering mogelijk is van VVD, CDA, D66 en GroenLinks. Dat idee had ik in januari al, maar zo te lezen staat het nu te gebeuren.
De eindexamens zijn begonnen voor 213.000 scholieren. Het LAKS (Landelijk Aktie Komitee Scholieren) klaagt dat er te weinig klachten zijn binnengekomen. Nou ja, het betreft vooral VMBO’ers die te weinig klagen. Hadden de VMBO’ers misschien geen reden om te klagen, denk ik maar zo?
Op pagina 3 gaat het over Ajax en Olympique. Dat betreft voetbal en dat artikel sla ik ongelezen over.
Maar liefst 57.900 aankomend studenten hebben zich ingeschreven voor een universitaire studie. Daar komen dan nog 23.900 buitenlandse studenten bij.
Hebben die Nederlandse universiteiten dan zoveel capaciteit?
Donald Trump (dat is die nieuwe Amerikaanse president), heeft wederom toegeslagen, hij heeft de FBI-baas James Comey ontslagen. Tja, dat gedoe in de V.S. volg ik maar zijdelings. Ik vrees dat ik er toch niet achterkom wat er daar allemaal precies speelt.
Ok, zaterdag is de finale van het Songfestival. Dat Songfestival volg ik ook al jaren niet meer.
Zo te lezen zijn er bijstandstrekkers die een eigen bedrijf zijn begonnen. Uit de Bijstand is hun eerste doel. Nou, dapper hoor en hulde!
Verder reclame, entertainment en sport. De Metro kan in het rek voor de volgende lezer.
Heb ik nog wat gebeurtenissen in mijn notitieboekje staan? Ik leg het maar vast (voor de eeuwigheid), notitieboekjes hebben de neiging om zoek te raken.
Hm, gisteren heeft Geert Wilders geroepen dat hij maar niets hoort over de formatie van het nieuwe kabinet. Tja, hijzelf komt er niet aan te pas, dus een beetje aandacht trekken hoort erbij.
Eergisteren, dat was dus 9 mei, hebben de Franse autoriteiten een illegaal tentenkamp ten noorden van Parijs van voornamelijk Afrikaners en Afghanen ontruimd. De 1600 ‘migranten’ zijn overgebracht naar een andere locatie. Het afgelopen jaar zijn er in totaal 19.000 ‘migranten’ vanuit Parijs verplaatst naar elders. Ik heb met eigen ogen deze ‘immigranten’ waargenomen voor het station Paris-Est in oktober 2015.
De toestand wordt gewoon onhoudbaar! De oorzaak is de enorme overbevolking in Afrika en als gevolg daarvan de uitzichtloze situatie van deze jongemannen.
Ook heeft op 9 mei de advocaat van de verdachte van de moord op Koen Everink (op 4 maart 2016) zijn verdediging neergelegd. Er komt geen aanvullend (sporen)onderzoek en daarom is de advocaat van mening dat hij zijn werk niet goed kan doen. Zit de verdachte (Mark de J.) al sinds zijn aanhouding (24 maart 2016) vast?
Ook op 9 mei heeft Donald Trump (u weet nog wel), toestemming gegeven om de Syrisch-Koerdische YPG te bevoorraden met wapens en munitie om het IS-bolwerk Raqqa te heroveren. Uiteraard is dit besluit tegen het zere been van Turkije, zij begrijpen maar al te goed dat de Koerden mettertijd hun eigen staat gaan stichten.
Dat wordt nog wat!
Zoals bekend heb ik een ticket gescoord van huis naar Zellerndorf. Dat ligt één halte vóór Retz in Oostenrijk. Dat ticket kostte mij €124,40 en dat vind ik vrij duur. Tweede klas nog wel! Maar goed, voor dat bedrag kan ik de hele dag ‘treinen’ (tot 21.05 uur).
In Utrecht moet ik overstappen op de ICE 121. Dat is de trein van 7.04 uur. Ik heb in wagon 21 stoel 106 gereserveerd. Voorheen stond aangegeven op welk gedeelte van het spoor je wagon 21 kunt verwachten. Dat staat er nu niet! Nou ja, ik stel me op tussen ‘H’ en ‘J’, dan komt het wel goed.Dit klopt ook al niet, ik heb een mail gekregen dat de trein omgeleid wordt in verband met werkzaamheden en Köln Hbf niet aandoet. Ik moet overstappen in Düsseldorf!Kijk, dat is de ICE, ik blijf het een mooie trein vinden!Er zit iemand op mijn gereserveerde stoel, maar ik doe niet moeilijk, er is plaats zat. Arnhem, Oberhausen, Duisburg en dan Düsseldorf. Zoals bekend moet ik overstappen in Düsseldorf op de ICE 27 in plaats van in Köln Hbf.
Sowieso is het zonnig, maar toch had ik gisteravond mijn regenbroek nog ingepakt omdat de eerste week regen wordt verwacht.In Düsseldorf Hbf hebben ze het beter voor elkaar. Ik heb in wagon 22 stoel 35 gereserveerd. Kijk, wagon 22 kan ik verwachten op het met ‘B/C’ gemarkeerde deel van het spoor.Kijk, daar komt hij aan!Ik heb geboekt in de ‘Stiltecoupé’ dat heet hier ‘Ruhebereich’. Er zitten maar een paar mensen in deze coupé, ‘Ruhebereich’ is zeker niet populair. Ik loop maar naar de bistro, want er komt zo te zien geen karretje langs. Ik scoor koffie (dat is een grote beker) en een broodje à €4,50 totaal. Overigens, de ‘gewone’ coupés zijn aardig gevuld. Ok, ik heb de tijd tot Wien Meidling, dat bereik ik pas om 19.02 uur. WiFi draait in de trein (eerst lukte inloggen niet, maar later wel) en is nog redelijk snel ook.
Mijn mails kan ik binnenhalen en internet afstruinen, maar ook heb ik een stuk of tien boeken (epubs) op mijn iPhone geplaatst. Ik kan dus wel even vooruit, maar eigenlijk ben ik te gespannen om rustig te kunnen lezen. Tja, ik sta er helemaal alleen voor, Menno reist vanuit Zuid-Duitsland en hem zie ik pas in Zellerndorf.
Tegen elven passeren we Koblenz. Vele, vele jaren geleden ben ik van Praag (via Wenen) langs de Donau en de Rijn naar huis gefietst. En later ben ik een aantal malen langs Koblenz gereden op weg naar Ventimiglia (Italië).
Alle hellingen op het zuiden zijn volgeplant met wijnstokken. Wie moet al die wijn opdrinken?In Frankfurt Flughaven (12.03 uur) loopt de trein goed vol. Naast mij heeft gelukkig nog niemand plaatsgenomen. Inmiddels zijn we wel 13 minuten achter op het schema.
Ik ben gewend dat de treinen op de seconde nauwkeurig rijden! In Würtzburg komt er een jong ding naast me zitten en de wagon loopt helemaal vol! De volgende keer toch maar 1e klas boeken. ’t Is Ruhebereich hier, maar iedereen kletst er gewoon op los. Net als in Nederland werkt ook hier de Stiltecoupé niet. Van mij mogen ze het afschaffen. Bovendien zit er voorin een krijsend kind. Wie gaat er nu met een peuter in Ruhebereich zitten? Inmiddels 15 minuten vertraging, dat komt door werkzaamheden. Regensburg doen we om 15.45 uur aan. Ik scoor nog maar eens een beker koffie in de bistro. De trein zit goed vol en veel mensen staan zelfs.
Trouwens, ik zie in de dienstregeling dat deze trein vanmorgen om 04.50 uur uit Hamburg is vertrokken.
Passau doen we om 16.53 uur aan. We zijn nu 13 minuten achter op schema, we hebben iets tijd weggereden. In elk geval loopt de halve trein leeg. Na Passau opnieuw kaartcontrole. Die Oostenrijkers hebben zeker geen hoge pet op van de Duitse conducteurs. Ik ga op een andere stoel zitten, dan heeft de studente (dat jonge ding dus) de ruimte voor haar dikke dictaatcahier. Mijn lunchpakket heb ik al bijna op, nu volgt de rest met een bekertje yoghurt met muesli en honing. Mijn pilletjes en een bekertje wijn, dat gaat prima samen. In Linz zitten we nog maar acht minuten achter op schema en we rijden nu 228 km/uur. Dat is voor het eerst dat we deze snelheid maken. De machinist wil natuurlijk tijdig thuis zijn.
Wien Meidling bereiken we om 19.06 uur, slechts vier minuten te laat!
Ik moet de trein van 19.45 uur hebben, de R2258. Zo te lezen zijn er problemen, maar zo te zien niet op mijn traject.’t Is in elk geval niet koud hier, zonnig met een ietsje sluierbewolking.
De trein is mooi op tijd, nu nog 1 uur en 20 minuten! Tjonge, wat een reis!
Menno haalt mij op vanaf station Zellerndorf. Inmiddels begint het donker te worden. Om 21.20 uur bereiken we het hotel. Op de kamer is WiFi, alleen lukt het versturen van mails niet. Wat is dit nu weer? Bijpraten, douchen en om half elf duik ik erin.