Israël (okt 2014)

Donderdag 30 oktober 2014
Jeruzalem (Oude Stad)
Tegen achten staan we op en om half negen genieten we het ontbijt. Dat is eenvoudig, maar voor ons meer dan voldoende. Al die extravagante ‘dingen’ eet ik toch niet.646. Ontbijt647. Ontbijt648. Ontbijt649. Ontbijt Vandaag gaan we (te voet) de Oude Stad bezoeken, dat is op de plattegrond centraal gelegen en ommuurd.650. Plattegrond Om half tien gaan we op pad. Als snel lopen we langs het Prima Kings Hotel. Zo overdag ziet het er heel anders uit. Zou je op je balkon niet enorme (over)last hebben van die enorme bloemenzee?651. Hotel Als ik weer wil oversteken springen midden op de kruising een aantal mannen uit auto’s. Ze dragen – min of meer – burgerkleding en zijn bewapend met M16 geweren. Ze zetten alle verkeer stil. Ik maak snel – onopvallend – twee foto’s.652. Escorte653. Escorte Dan komt een Toyota met getinte ruiten en blauw zwaailicht aanscheuren.654. Toyota Daarachter weer een Toyota. Naast de chauffeur zit een oudere man met een zonnebril op. Wie zou dat zijn? Het heeft toch wel wat als je zo naar je werk wordt gebracht.655. Toyota Nou, de mannen stappen snel in hun auto’s en rijden weg. Het verkeer komt weer op gang. Niets aan de hand mensen… gewoon doorlopen.
Om de hoek staat de grote synagoge. We mogen naar binnen, wel worden onze rugzakken gecontroleerd.656. Synagoge Nou, de hal ziet er wel indrukwekkend uit. Mogen we nog verder rondkijken? We laten het er maar bij.657. Hal Helaas, we hebben toch iets gemist, zie deze scan.658. Grote Synagoge We gaan pinnen en waarachtig, deze ‘ATM’ slikt onze bankpassen.659. Pin Kijk, het schiet op, daar is de Jaffa poort.660. Jaffa Gate Een informatief bordje en opnieuw de poort in het echt.661. Info Jaffa Gate662. Jaffa Gate Ik werp een blik naar rechts in zuidelijke richting. De muren zijn toch immens!663. Muur Er hangen hier een aantal militairen rond. Zijn het wel militairen? En die man in dat blauwachtige uniform op rechts? Wat is dat voor iemand?664. Militairen We komen in een smal straatje terecht. Bevinden we ons nu in de christelijke wijk van de Oude Stad? Of in de Armeense? In elk geval is de bestrating spekglad, dus uitkijken.665. Straatje666. Straatje667. Straatje Is dit de ingang naar een galerie? Dat haal ik tenminste uit de tekst geschreven op de grond.668. Galerie De Joodse wijk, volgens onze plattegrond klopt dat wel.669. Joodse wijk Trouwens, de hele Oude Stad op één dag bekijken lukt niet. Morgen gaan we naar Bethlehem en Jericho. Zaterdagmorgen willen we de Citadel in de Oude Stad bezoeken en ’s middags een bezoek brengen aan een vriendin van dochterlief, die in Jeruzalem woont. En zondag gaan we alweer naar huis. We vliegen pas ’s middags, maar ik wil tijdig de auto inleveren en op het vliegveld zijn. Er zit niets anders op dan mettertijd nog eens een bezoek aan Jeruzalem te brengen. Een straf is dat zeker niet, ik vind het een fascinerende stad.
We beperken ons dus tot de sterattracties (volgens de Capitool-gids) en nu bereiken we de ‘Cardo’. Er hangt een bordje, net zo makkelijk.670. Cardo671. Cardo672. Cardo673. Cardo674. Cardo675. Cardo Ai, het is donderdag vandaag (overigens, dit gebeurt ook op maandagen) en we zijn getuige van een ‘bar mitzwa’ (voor meisjes ‘bat mitzwa’). Het betekent letterlijk: ‘zoon/dochter van het gebod’. Wanneer een Joodse jongen de leeftijd van 13 jaar bereikt, wordt hij verantwoordelijk onder de joodse wet. Op dat moment wordt de jongen een bar mitzwa en zijn niet langer zijn ouders, maar is hijzelf verantwoordelijk voor het volgen van de mitzwot (de geboden), tradities en ethiek van het joodse leven. Meisjes zijn bat mitzwa bij het bereiken van de leeftijd van 12 jaar. De traditie om de bar/bat mitzwa te vieren stamt uit de Middeleeuwen. Sindsdien is het gebruikelijk tijdens de verjaardag een gedeelte uit de Torah te zingen. Soms mag de bar mitzwa ook een gedeelte van de gebedsdienst leiden. Het feest wordt vaak gevolgd door een feestmaaltijd. Ook seculiere joden vieren een bar/bat mitzwa vaak uitgebreid. Niet door het zingen van de Torah, wel door een onvergetelijke verjaardag op touw te zetten. (Bovenstaande tekst ‘bar/bat mitzwa’ is afkomstig uit de reisinformatie van ‘Harel’).
Onder oorverdovend tromgeroffel en ‘trompetgeschal’ en onder een ‘baldakijn’ komt de bar mitzwa aangelopen. Ze lopen naar de Klaagmuur, daar gaan we straks kijken.676. Bar mitzwa677. Bar mitzwa
We nuttigen espresso/thee in een naastgelegen restaurant én… daar komt de volgende bar mitzwa al aan.678. Bar mitzwa679. Bar mitzwa Iets verder is de Ramban synagoge, die dateert uit de 13e eeuw. Het is een belangrijke religieuze bezienswaardigheid. In 1599 verboden de Ottomanen hier te bidden en tot 1967 deed het gebouw dienst als werkplaats. Na de zesdaagse oorlog van 1967 is het gebouw gerestaureerd en tot heden in gebruik als synagoge. Ik vraag of ik even binnen mag kijken en dat is toegestaan evenals het maken van een foto. Hebben vrouwen ook toegang? Nee, dat liever niet. Links en rechts voorbij de ingang zitten in zaaltjes orthodoxe Joden met hun neus in de boeken. Daar staan de wanden vol mee. Iets verder is deze zaal. Is er een ‘dienst’ aan de gang? Ik zie geen rabbi, dus het lijkt me van niet.680. Synagoge Ik hoor tromgeroffel en jawel, opnieuw een bar mitzwa.681. Bar mitzwa Loopt Doutzen Kroes daartussen? Nee, maar zij lijkt er wel op.682. Bar mitzwa Een volgende sterattractie zijn de vier Sefardische synagogen. Twee van de vier synagogen dateren uit het begin van de 17e eeuw. De Sefardische joden stammen af van de joden die in 1492 uit Spanje en in 1497 uit Portugal werden verbannen. Het is even zoeken, want de buitenkant is eenvoudig gehouden. Van binnen zijn de synagogen prachtig.683. Info684. Sefardische S685. Sefardische S686. Sefardische S687. Sefardische S688. Sefardische S689. Sefardische S690. Sefardische S691. Sefardische S692. Sefardische S693. Sefardische S694. Sefardische S695. Sefardische S696. Sefardische S697. Sefardische S698. Sefardische S699. Sefardische S We lopen weer verder en bereiken de Beit Yaakov Synagoge. Gelukkig hangt er een informatief bordje.700. Beit Yaakov701. Beit Yaakov702. Beit Yaakov Hm, op de laatste foto is links onderaan een deur te zien (min of meer achter de trap).
Zo te lezen op het bordje is hier de ingang naar de synagoge. Is dit de Hurva synagoge? Een enkele orthodoxe jood verlaat het pand, maar doet meteen de deur hermetisch achter zich dicht. Zo te zien zijn toeristen hier niet welkom.703. Beit Yaakov704. Hurva We wandelen verder naar het ‘verbrande huis’. 705. StraatTja, iedereen vraagt (in Nederland) of het niet gevaarlijk is in Israël. In elk geval is er in Israël niets aan de hand. Hier in Jeruzalem is wel veel politie op straat. Ze zijn zwaar bewapend, maar mij bezorgt dat wel een goed gevoel. Wij willen in Nederland toch ook meer ‘blauw’ op straat? Sowieso is het in Jeruzalem erg druk met (groepen) toeristen.
Kijk, hier staat het verbrande huis. Gelukkig is er aan een informatief bordje gedacht.706. Verbrande huis707. Verbrande huis Vanaf dit punt is de Klaagmuur te zien of – zoals op de plattegrond staat – de Westwall. Uiteraard valt de gouden koepel van de ‘Rotskoepel’ direct op. Rechtsonder is de toegangscontrole, maar vanaf hierboven kun je ook naar de Klaagmuur. Centraal is de toegangsloopbrug te zien die naar de ‘Tempelberg’ loopt (naar de Maghrebpoort). Voorheen liep er een stijgende weg vanaf rechtsonder naar de Maghrebpoort.708. Klaagmuur De donkere koepel is de El-Aqsa moskee en verder is de muur rond de tempelberg te zien.709. El-Aqsa moskee Het is niet direct een mooie foto, maar in fish-eye komt alles er wel op.710. Fisheye Ook hier is politie aanwezig. Is het wel politie? Of bestaat er een apart cohort ‘veiligheidstroepen’?711. Veiligheidstroepen Ai, een waarschuwingsbordje. We moeten hier onze ‘heilige kleding’ aantrekken. Had ik daar al over geschreven? Heilige kleding is geen specifieke outfit, maar het betreft kleding die tot over de schouders en knieën reikt. Je gaat tenslotte niet naar het strand of naar de disco. Maar toch…712. Heilige kleding Kijk, een informatieve tekst, daar valt voor mij niets aan toe te voegen.713. Tekst Nou, dit is hem dan. De Klaagmuur/Westmuur. Links van de schutting is het gedeelte voor de mannen en rechts voor de vrouwen. De terrasstoelen dienen om op te gaan staan om op die manier over de schutting te loeren. ‘Naar wat’, vraag ik me af. Een gevaarlijke actie, dit soort terrasstoelen zijn de slechtste die er zijn. Sowieso moet je nooit op een stoel gaan staan, daar is deze niet voor ontworpen.714. Klaagmuur Het is druk, gelukkig zie ik overal mensen foto’s maken. Dat is dus toegestaan. Eigenlijk moet je zo’n wit keppeltje dragen, die zijn hier te leen. Dat doet ook lang niet iedereen, dus laat ik het ook maar achterwege.715. Druk Deze toerist (met rugzak) heeft zogeheten ‘tefillien’ (gebedsriemen) om zijn linkerarm gewonden en op zijn voorhoofd bevestigd. In Israël, maar ook op Schiphol heb ik al eerder mannen gezien met gebedsriemen. Het gebruik staat voorgeschreven in de Statenvertaling:
Deuteronomium 11:18 ‘Legt dan deze mijn woorden in uw hart, en in uw ziel, en bindt ze tot een teken op uw hand, dat zij tot voorhoofdspanselen zijn tussen uw ogen’.
Waarom voeren Nederlandse christenen dit voorschrift niet uit? Het is toch zo duidelijk als wat?716. Rugzak Kijk, daar staat hij te bidden. Hij is zelfs voorzien van gebedskleed mét kwastjes. Ook dit staat duidelijk in de Statenvertaling:
Deuteronomium 22:12 ‘Snoeren zult gij maken aan de vier hoeken uws opperkleeds, waarmede gij u bedekt’.
Deze gebedskleden kun je net als de keppeltjes hier lenen.717. Opperkleed Wat staan deze mannen hier te smiespelen?718. Smiespelen Deze mannen staan duidelijk te bidden. Daarbij bewegen zij hun hoofd voor- en achterwaarts. Het is wel een tamelijk koddig gezicht.719. Bidden720. Bidden721. Bidden Aansluitend aan het gebed wordt er dan nog een opgevouwen stukje papier in een muurspleet geduwd. Wat zou er met deze papiertjes gebeuren? Worden ze ’s nachts stiekem door veiligheidstroepen verwijderd? Of vallen ze aan de andere kant van de muur op de grond? Is er wel een ‘andere’ kant?722. Papiertjes Achter het gordijntje van deze kast bevindt zich een gebedsrol. De bar mitzwa’s, tja, we zijn te laat. In elk geval gebeurt hier dan wat.723. Kast Dit bruidspaar komt ook naar de Klaagmuur. Ik verlies ze uit het oog, ik weet dus niet wat ze hier gedaan hebben.724. Bruidspaar725. Bruidspaar Rechts de Rotskoepel en links daarvan de Ashrafiyya Madrasa, beide bevinden zich op de ‘Tempelberg’. Daar willen we nu naartoe, maar de toegangsloopbrug is afgesloten.
Dat afsluiten gebeurt om uiteenlopende redenen wel vaker.726. Rotskoepel We lopen dezelfde weg terug, want we willen de Via Dolorosa nog bekijken.727. Terug We komen langs een fontein, maar in de Capitool-gids kan ik hem niet terugvinden.
Er staat ook al geen bordje bij.728. Fontein Is er iets gebeurt? Een aantal zijstraten zijn afgezet met rood-witte linten en er staat politie bij. Deze veiligheidstroepen zijn op patrouille. De foto maak ik sneaky uit de heup, anders krijg ik problemen. De man linksvoor is uitgerust met een 40 mm granaatwerper.
Hier schiet je een heel huis mee tot puin. Ai, het is menens!729. Veiligheidstroepen We zijn er.730. Via Dolorosa Dit is de Via Dolorosa, die wordt beschouwd als de ‘Weg der Smarten’, die door Jezus zou zijn gelopen op weg naar zijn kruisiging. Deze weg heeft meer te maken met religieuze traditie dan met de historische feiten, volgens de Capitool-gids (en Wikipedia). Toch wordt de weg dagelijks door duizenden pelgrims bezocht. Nou, dat laatste klopt wel, de ene groep busreizigers is nog niet gepasseerd of de volgende staat alweer te dringen.
Tijdens de paasdagen (met name op Goede Vrijdag) schijnt het hier helemaal een gekkenhuis te zijn. OK, Er zijn langs deze route 14 zogeheten kruiswegstaties, die elk verbonden zijn met een gebeurtenis op Jezus laatste gang. Wij komen uit bij statie 5, statie 1 t/m 4 bevinden zich noordwestelijk van ons. Die hopen we later te bekijken.
Zoals gezegd, dit is statie 5 waar Simon van Cyrene helpt om het kruis te dragen.731. V Rechts van de deur is een steen ingemetseld, waar alle ‘pelgrims’ hun hand in plaatsen. Dat kost veel tijd, want die hand verblijft daar enige tijd.732. Steen Verder maar weer naar statie 6. Een aantal uitbaters heeft hun nering al gesloten, maar rechts zijn er nog souvenirs te koop. We lopen hier door de Islamitische wijk, er is beslist iets gebeurd.733. Souvenir Dit is statie 6, waar Veronica het gezicht van Jezus heeft afgedroogd. Ook hier is rechts van de deur een steen ingemetseld. Uiteraard moet de (rechter)hand erop en moet er een foto worden gemaakt.734. 6735. Steen Op naar statie 7. De route is gedeeltelijk overdekt, vandaar dat het contrast nogal groot is.736. Contrast Dit is statie 7. Hier valt Jezus voor de tweede maal.737. 7 En dit statie 8. Hier troost Jezus de wenende vrouwen.738. 8739. 8 En dit statie 9. Hier valt Jezus voor de derde maal. Wat doen die kruisen hier eigenlijk?740. 9741. 9 Dit koepeltje is het dak van de Helenakapel.742. Koepel En dit moet wel de St. Helen Coptic kerk zijn. Orchideetje steekt er een kaarsje bij op.743. St. Helen Coptic744. St. Helen Coptic Is dit de laatste statie? Er staat geen nummer. Op statie 10 wordt Jezus van zijn kleding beroofd. We zien mensen door een laag poortje lopen.745. Poortje Die volgen we en tot onze verbijstering komen we uit op een groot plein dat vol staat met mensen. Ai, dit is het plein voor de Heilig Grafkerk.746. Plein De Heilig Grafkerk is gebouwd op de plaats waar Jezus zou zijn gekruisigd, begraven en opgestaan. De eerste basiliek werd gebouwd door de Romeinse keizer Constantijn tussen 326 en 335 op instigatie van zijn moeder Helena. Na de verwoesting door sultan Hakim in 1009 is de kerk in 1040 herbouwd door de Byzantijnse keizer Constantijn Monomachus. Tussen 1114 en 1170 werd de kerk uitgebreid door de kruisvaarders. Na een brand in 1808 (1880?) en een aardbeving in 1927 is de kerk gerenoveerd. Tja, de Heilig Grafkerk ‘toont’ niet zo. De koepel is van hieruit niet te zien. Eerst een foto met de groothoek en daarna één met de fish-eye.747. Heilig Grafkerk748. Heilig Grafkerk Nou, we gaan in de kerk kijken. Daar blijkt het ongelooflijk druk. De dames op de voorgrond hebben zich uitgedost in ‘heilige kleding’.749. Heilige kleding Wat is dit? Wat is hier aan de hand?750. Wat Oh, dit blijkt de ‘Steen der Zalving’ te zijn, een plaat roodachtig kalksteen waarvan wordt verondersteld dat hierop het lichaam van Jezus werd gebalsemd vóór de graflegging. Dit is tevens de 13e statie. Tja, dit duurt allemachtig lang. Er worden kaarsen neergelegd en mensen breken spontaan in huilen uit. Ben ik hier getuige van het zogeheten ‘Jeruzalem-syndroom’?751. Steen Kijk, als je maar lang genoeg wacht, dan komt het wel goed. Nu is het lang niet meer zo druk.752. Steen Overigens, de huidige Steen der Zalving dateert uit 1810! Zouden die pelgrims dat weten?
Wat valt er hier te zien? Het is hier enorm druk en voorlopig gaat niemand aan de kant. Eerst een foto in groothoek en dan met de fish-eye.753. Golgotha754. Golgotha Ach, dit is Golgotha oftewel de plaats waar Jezus gekruisigd werd. Toentertijd bevond de heuvel van Golgotha (zo te zien is deze niet bijster hoog geweest) zich buiten de stadsmuur. Keizer Hadrianus liet in de 2e eeuw het terrein egaliseren en bouwde daar een Venustempel. In 325 liet de bisschop van Jeruzalem opgravingen doen en een jaar later liet keizer Constantijn de basiliek bouwen (nadat hij de Venustempel had afgebroken).755. Golgotha Kijk, dit is een scan uit het fotoboek van Memnon. Dit keer zonder publiek. Tja, het ziet er wel een beetje ‘kitscherig’ uit, vind ik.756. Scan Ik ben hier zeker een trap opgelopen. Midden onder de Steen der Zalving en rechts mozaïeken, daar ga ik eerst kijken.757. Overzicht758. Mozaïek759. Mozaïek760. Mozaïek Centraal in de Heilig Grafkerk staat een marmeren grafkapel in Turkse rococostijl uit 1810. Een bekende schilder noemde dit ‘een afzichtelijke kiosk’. Het gevaarte heeft inderdaad wel iets weg van een kiosk. Het is hier ook ‘afzichtelijk’ druk.761. Graf Ik moet geruime tijd wachten en een beetje dringen om in de eigenlijke grafkamer te komen. Een foto maken kan ik wel vergeten, mensen dringen zich langs mij heen om de marmeren plaat aan te raken (en geruime tijd te bidden) waaronder het graf van Jezus wordt verondersteld.
Hierbij een scan uit het fotoboek, maar deze laat maar weinig van het altaar zien. Ik ga te zijner tijd een betere foto maken!762. Scan Verder is deze kerk een allegaartje van kapellen, altaren, grotten en trappen. We hebben het wel gezien, voorzover mogelijk met de drukte. Overigens, de staties 10 t/m 14 bevinden zich ín de Heilig Grafkerk. 763. Overig764. Overig765. OverigNaar de staties 1 t/m 4 gaan we nu op zoek.
OK, dit is statie 4, het nummer bevindt zich linksboven (buiten beeld). Hier ontmoet Jezus zijn Heilige Moeder.766. Statie 4 We lopen door de geopende deur. Zou er daar nog iets te zien zijn?
In elk geval is er een terras. We nuttigen espresso/thee/cola. De kerk is gesloten, maar daarnaast bevindt een mooi tegeltableau.767. Terras768. Tegeltableau Hier is statie 3, Jezus valt voor de eerste maal onder het kruis. Oh ja, we lopen niet in de goede volgorde, maar dit is voor ons handiger.769. Statie 3 Deze boog overspant de Via Dolorosa en werd in het jaar 70 van onze jaartelling door de Romeinen gebouwd.770. Ecco Homo Volgens de christelijke traditie toonde Pilatus hier Jezus aan het volk en sprak de woorden: ‘Ecce Homo’ (latijn: ‘Zie’ de mens’). Archeologisch onderzoek heeft uitgewezen dat het plaveisel uit de 2e eeuw van onze jaartelling dateert. De poort wordt ook wel de Ecce Homo-boog genoemd. Sowieso is het ondenkbaar dat de Romein Pilatus, prefect van Palestina, onderhandelde met het gewone volk. Tenslotte was ‘Rome’ toentertijd het machtigste rijk ter wereld.
Deze kapel/kerk staat ook hier, maar hoe zat het nu precies? We gaan nog een keer naar Jeruzalem om het uit te zoeken.771. Statie 3 Mooi, hier is statie 2. Hier heeft Jezus het kruis op zijn schouders genomen.772. Statie 2 Kijk, we kunnen hier naar binnen en worden opgevangen door een enthousiaste rondleider.773. Rondleider In de gevel boven de deur is deze tekst aangebracht. Kan iemand deze tekst voor mij vertalen?774. Inscriptie Oh wacht, er wordt verwezen naar de Statenvertaling:
Johannes 19:13 ‘Als Pilatus dan dit woord hoorde, bracht hij Jezus uit, en zat neder op den rechterstoel, in de plaats, genaamd Lithostrotos, en in het Hebreeuws Gabbatha.’
en
Johannes 19:1 ‘Toen nam Pilatus dan Jezus, en geselde [Hem].’
en
Johannes 19:16 ‘Toen gaf hij Hem dan hun over, opdat Hij gekruist zou worden. En zij namen Jezus, en leidden [Hem] weg.’
Dit is de Kerk van de Geseling. We treffen het, er gaat een groep pelgrims de kruisweg lopen.775. Kerk der geseling Onze rondleider is blij dat hij zijn kennis kwijt kan.776. Rondleider777. Kerk der geseling778. Kerk der geseling Hm, ik vrees dat we het altaar van de aangrenzende ‘Kerk van de Veroordeling’ hebben gemist. Ik vind er een foto van, tijdens een volgend bezoek ga ik hem zelf maken.779. Kerk van de Veroordeling Waar is statie 1 (Jezus wordt ter dood veroordeeld)? Waar heb ik nu toch weer gelezen dat statie 1 niet bezocht kan worden? Deze statie bevindt zich namelijk op het schoolplein van de Al-Omariya basisschool voor moslim meisjes. Nou, daar moet ik de volgende keer maar eens naar op zoek.
Wel is er een informatiepaneel met daarop de gehele kruisweg.780. Kruisweg Kijk, daar komen onze pelgrims weer aan.781. Pelgrims We volgen ze een eindje. Ze lopen naar statie 4 waar eerst wordt voorgelezen en daarna gezongen.782. Pelgrims Het loopt al tegen vijven! We hebben vandaag heel veel gezien, maar nog lang niet alles! We besluiten naar de Damascuspoort te lopen, die hebben we nog niet gezien en hij is hier vlakbij. De Damascuspoort staat erom bekend (we bevinden ons al de hele tijd in de Islamitische Wijk), dat het daar wel eens onrustig is. Nou, de oproerpolitie (zo zal ik ze maar eens noemen) staat al klaar.783. Politie Nou, de binnenkant van de Damascuspoort ziet er niet bijzonder uit. De winkeltjes in de poort zijn al dicht.784. Damascus poort785. Damascus poort Maar de buitenkant van de Damascuspoort is bijzonder mooi. De huidige poort is gebouwd op de resten van de Romeinse poort.786. Damascus poort We gaan weer eten bij Berta, dat is het dichtste bij en het is er ons gisteren goed bevallen. Zo te zien is het wat drukker dan gisteren.787. Berta We bestellen weer salade (een andere dan gisteren) die we weer met z’n drietjes gaan delen.788. Salade En voor mij weer kip met frites en een glas Shiraz.789. Kip De rekening bedraagt NIS 300,- en daar maken we NIS 330,- van.
De duisternis is ingevallen als we op ons hotel afgaan. De straten zijn nat, het heeft iets geregend (voor het eerst).790. Duisternis In het hotel nuttigen we in het ontbijtzaaltje een (gratis) beker chocolademelk, dat is weer eens iets anders dan koffie of thee. Op de kamer schenken we ons een glas Merlot in en kijk ik op mijn iPad naar het nieuws.
Tjonge, zo te lezen (op NU.nl) is er gisteravond een joodse activist (Yehuda Glick) neergeschoten door een ‘Palestijn’. Vandaar al die politie/veiligheidstroepen op straat.
De Tempelberg is naar aanleiding hiervan compleet afgesloten. Ja, dat hebben we gemerkt!
De joodse activist ligt zwaargewond in het ziekenhuis en de ‘Palestijn’ is doodgeschoten door ‘Israëlische agenten’. Heeft die aanslag op de Tempelberg plaatsgevonden, vraag ik mij af? De dader is uren na zijn daad doodgeschoten omdat hij het vuur had geopend op agenten die zijn huis omsingelden. Tja, de man heeft net 11 jaar in een Israëlische gevangenis gezeten en daar past hij nu voor, dat lijkt me logisch. Zo te lezen zijn er donderdagochtend rellen uitgebroken tussen ‘Palestijnen’ en ‘Israëlische oproerpolitie’. Nou, daar hebben we niets van gemerkt.
Een veel beter verslag van de gebeurtenissen vind ik op de site van Israel Today (http://israeltoday.nl/headlines/9-nederlands/4923-aanslag-op-joodse-tempelsberg-activist-yehuda-glick). Tja, je kunt natuurlijk redeneren dat Yehuda Glick er zelf om had gevraagd (analoog aan de moord op Theo van Gogh), maar zo werkt dat natuurlijk niet.
Trouwens, nu ik wat verder surf lees ik dat de Tempelberg sowieso op vrijdag is gesloten omdat de Moslims dan in alle rust kunnen bidden en zaterdag is de Tempelberg gesloten omdat het dan Shabbat is. Ai, dat wist ik niet. Morgen gaan we op excursie naar Bethlehem en Jericho. Zaterdagochtend had ik de Tempelberg willen bezoeken, maar dat kan dus niet. Zondag gaan we naar huis en ik wil tijdig op het vliegveld zijn. Sowieso is het de vraag of door deze aanslag de Tempelberg zondag weer opengaat. De dood van de Palestijn moet natuurlijk gewroken worden, de Palestijnse president Mahmoud Abbas zinspeelde daar al op door de afsluiting van de Al-Aqsa Moskee op de Tempelberg ‘een oorlogsverklaring’ te noemen. Tja, komt het hier ooit nog wel goed? We houden het voor gezien, om tien uur gaan we te bed.