Amerika (Utah – Arizona – Colorado) (sept 2013)

Maandag 7 en dinsdag 8 oktober 2013
Salt Lake City – Chicago – Amsterdam
Om zes uur staan we op en om kwart over zes genieten we het ontbijt. De bus verschijnt een kwartier te laat en het is niet Miguel die achter het stuur zit. Helaas, nu kunnen we geen afscheid van hem nemen. Om acht uur staan we op het vliegveld van SLC. ’t Is niet druk, hoewel de conferentie gisteren is afgelopen. Gelukkig kunnen we inchecken aan een balie en ik vraag meteen een stoel met meer beenruimte. Met de creditkaart kan ik deze betalen ($137,-).
We staan ‘On Time’ op het informatiebord. We vliegen om 10.24 uur.881. Departures Het weer in Chicago is wat minder, maar dat had ik vanmorgen tijdens het ontbijt al op TV gezien.882. Weerbericht Om halfnegen word ik door de security grondig gefouilleerd. Dat is het nadeel van een pacemaker, maar ik kan mij daar niet druk over maken. We hebben nog even tijd voor een espresso van Starbucks en om tien uur kunnen we boarden.
Orchideetje zit naast een jongedame van buitenproportionele afmetingen. Helaas is het vliegtuig tot de laatste plaats bezet en we willen wel naar huis. Dat wordt weer claimen, vertel ik de crew.
Om 10.25 uur gaan we taxiën.883. Taxien Om 10.39 uur take-off.884. Take off Kijk, het Grote Zoutmeer, daar waren we gisteren.885. Salt Lake Wat een immens groot en leeg land is Amerika eigenlijk.886. Leeg Dit moet wel bijna Canada zijn. Helaas heeft de GPS van mijn fototoestel geen fix.887. Sneeuw En dit is Chicago alweer, op voor de landing en de overstap.888. Chicago We staan op de grond, de tijd kan een uur vooruit. Het is nu 14.26 uur.889. Chicago We moeten ons verplaatsen van terminal 1 naar 2. Dat doen we te voet, dat is beter voor de bloedsomloop. Tjonge, wat is Chicago toch een enorm groot vliegveld! Gelukkig kunnen we ook nog een heel eind rollen.890. Terminal891. Terminal892. Rol Ook hier staan we op het informatiebord (als derde van boven). We vertrekken om kwart over zes. We hebben dus ruim de tijd om iets te nuttigen.893. Infobord894. Buffet De monitor ziet er goed uit, ‘On Schedule’ (dat is belangrijk), 6.15 pm vertrek en 9.16 aankomst in Amsterdam. Het is eigenlijk een stukje van niets: 6630 kilometer.895. Info Dat zal hem zijn.896. Boeing Om 17.15 uur wordt er omgeroepen dat we naar gate C20 moeten, dat het vliegtuig defect is en dat we een uur later vertrekken. Het is ook altijd wat met United. Dit is de laatste keer dat ik met United heb gevlogen!
Ik verpoos me door nog een extra uur door de terminal te ijsberen.897. Terminal Ik ben benieuwd! 7.10 pm vertrek staat erop. Wordt het overnachten in Chicago? Ik heb er niet zoveel vertrouwen in.898. Info De zon gaat onder, we maken een ‘echte’ zonsondergang mee.899. Zonsondergang Pas om 18.55 uur kunnen we boarden en om 19.24 uur gaan we taxiën. Het is hartstikke donker, maar ik waag er een foto aan.900. Taxien Om 19.35 uur is de take-off en even later ‘hangen’ we in de lucht.901. Hangen Een half uurtje later komt het diner door. Ik had net nog een prima sandwich gegeten in Chicago, dus dit gaat – minus de wijn – retour.902. Diner Ik zit naast een man die met een paar maten heeft meegedaan aan een barbecue wedstrijd. Ze zijn geëindigd op een eervolle plaats. Ze moesten de ‘profs’ voor laten gaan. Ik installeer me voor de nacht en slik toch maar een slaappilletje (Zoplicon).
Kwam het door het pilletje, was ik gewoon moe of was ik er gewoon aan toe, maar tegen negenen word ik wakker. Ik heb prima geslapen, wel ben ik een paar keer even wakker geweest.
Het is bewolkt en de vaart zit er nog goed in.903. Bewolkt We krijgen nog een broodje geserveerd. ’t Is volle bak zo te zien.904. Vol Dit kon het Verenigd Koninkrijk wel eens zijn.905. VK De Noordzee.906. Noordzee907. Kustlijn Geweldig, ik heb een fix en de vlucht staat erop! Echt leuk en dat door het raam!908. Schermafbeelding De flaps gaan uit en we dalen fors.909. Flaps910. Flaps911. Flaps912. Flaps913. Flaps Om 09.58 uur touch-down.914. Touchdown Door de douane en op naar de bagageband.915. Bagageband916. Bagageband De trein van 10.37 missen we, maar voor de volgende zijn we ruim op tijd. Mooi op tijd zijn we thuis. We hebben een prachtige reis achter de rug. Peter, Jim, Silvia, Miguel en alle groepsleden: bedankt!

Uitgegeven: ± $700,- + de helivlucht + 2x stoel Economy Plus.
Terug ABN/AMRO Reis en Annuleringsverzekering (één vakantiedag gemist) €894,40
Terug United Airlines één dag vertraging twee personen: €1200,-
In eerste instantie ontvingen wij van United twee kortingsvouchers van elk $150,- binnen een jaar te besteden. Wij hebben de zaak eind oktober in handen gegeven van onze rechtsbijstandsverzekering (ABN/AMRO). Zij hebben dat uitbesteed aan ARAG Flight Claim Service (http://www.flightclaimservice.nl). Na twee brieven en een rechtszaak kregen wij 14 mei 2014 bericht dat zij de zaak gewonnen hadden en dat het geclaimde bedrag inmiddels was overgemaakt naar onze rekening. Daar zijn wij natuurlijk erg blij mee en een groot compliment aan ARAG is wel op zijn plaats!
Terug United Airlines dikke dame: Nihil, nou ja een kortingsvoucher van $150,- binnen een jaar te besteden. Onze rechtsbijstandsverzekering gaf ons weinig kans een eventuele rechtszaak te winnen. Een volgend keer speel ik dat wel anders (in het vliegtuig)

Update: op 17 oktober komt er na 16 dagen een eind aan de shutdown.