Madeira (mei 2014)

Dinsdag 6 mei 2014
Ribeira Brava – Funchal (Pico do Arieiro naar Achada do Teixeira)
Om kwart over zeven staan we op en pakken in. Om acht uur genieten we het ontbijt en daarna haal ik nog snel een fles cola in de supermarkt. Even na negenen rijden we naar de Pico do Arieiro, waar we rond tien uur aankomen. Het was nog een hele rit! We staan hier op 1810 meter hoogte en het waait hier behoorlijk!
Het is nog een tikje bewolkt, maar het uitzicht is fenomenaal!248. Pico249. Uitzicht We mogen even rondkijken en eventueel naar het toilet. Vandaag is het de laatste wandeldag en het mooiste traject is tot het laatst bewaard. Het is een kilometer of tien en er staat 5 uur voor. We moeten ongeveer 750 meter stijgen en dalen. Het wordt nog iets meer, want omdat er een deel van de route is ingestort, moeten we een heftig stuk omlopen.
We zijn niet de enigen die vandaag deze tocht maken, de parkeerplaats staat vol bussen en auto’s. Hoewel, je kunt ook autotochten maken op Madeira. Die ‘bol’ is trouwens een radarpost van de NATO. Ik moet er maar niet recht voor gaan staan.250. Druk Iets verder is een uitzichtpunt, daar lopen we even heen.251. Uitzichtpunt Je waait hier uit je hemd, zoveel is zeker. Ik ga ervan uit dat de bewolking nog optrekt.252. Uitzichtpunt253. Uitzichtpunt Er staat een handwijzer, maar van de kilometers klopt dus niet zoveel.254. Handwijzer Het is bij elven, we gaan van start.255. Start Al snel lopen we uit de wind. Het gaat wel constant op en neer. Ook regelmatig trappen en sommige zijn min of meer uitgehakt in de rotsen. Soms zijn de treden erg uitgesleten. Er ligt veel gruis op het pad, dat betekent uiterste voorzichtigheid betrachten. De wandelstokken komen goed van pas. Ik laat de foto’s weer voor zichzelf spreken.256. Natuur257. Natuur258. Natuur259. Natuur260. Natuur261. Natuur262. Natuur263. Natuur264. Natuur265. Natuur266. Natuur267. Natuur268. Natuur269. Natuur270. Natuur271. Natuur272. Natuur273. Natuur274. Natuur275. Natuur276. Natuur277. Natuur278. Natuur279. Natuur280. Natuur281. Natuur282. Natuur283. Natuur284. Natuur285. Natuur286. Natuur287. Natuur288. Natuur289. Natuur290. Natuur Om kwart over twee bereiken we het afgesloten pad. Van hier is er een omleiding.291. Afgesloten Nou, dit is inderdaad heftig. Het gaat steil omlaag over een vergruist pad en verderop zijn er trappen omhoog.292. Omleiding OK, verder maar weer.293. Verder294. Verder295. Verder296. Verder Kijk, daar is het pad verdwenen. Het pad is met een compleet stuk berghelling de diepte ingestort.297. Instorting We zijn er bijna, hier is het pad in goede staat.298. Bijna Nog 500 meter naar de Pico Ruivo.299. Handwijzer Onderaan het pad naar de Pico Ruiva is een berghut. Ik bestel een blikje cola en later nog een.300. Restaurant De Pico Ruiva is de hoogste berg op Madeira met zijn 1862 meter. De groep loopt (zonder rugzak) naar de top, zo’n dikke 100 meter hoger. Ik vind het wel mooi genoeg geweest voor vandaag. Tja, achteraf heb ik toch een beetje spijt. Rustig aan zonder rugzak had ik het wel gered. OK, een goede reden om nog eens terug te gaan.
Als de groep weer terug is lopen we naar het eindpunt Achada do Teixeira.301. Handwijzer Dat gaat over een goed te belopen pad, wel moeten we behoorlijk dalen.302. Pad303. Pad We zijn bijna bij de parkeerplaats, maar heel in de verte zie ik de radar. Daar zijn we gestart.304. Radar Daar is de parkeerplaats, daar begint de bewoonde wereld. Ik zie al één taxibusje staan.305. Parkeerplaats Het was een prachtige wandeling. Wel erg zwaar door de steilte, de trappen en de (soms) verraderlijk gladde paden. Prachtig wandelweer, het kan hier enorm regenen en in de zomer kan het erg warm zijn. Voor de liefhebber de GPS-track. Mijn GPS geeft aan dat we 12.46 kilometer hebben gelopen, 914 meter hebben gedaald en 709 meter hebben gestegen (in totaal).306. 6 mei Om halfzes bereiken we de parkeerplaats en even later vertrekken we naar Funchal. Om kwart voor zeven bereiken we Hotel do Centro (http://www.hoteldocentro.com/index.html).307. Hotel Roeland verstrekt informatie, zoals altijd ligt er straks weer een uitgebreide schriftelijke versie bij de receptie. Zo direct krijgen we de sleutel van de kamer, morgen kunnen we tot 10.00 uur ontbijten en de dag is ter vrije besteding. Morgenmiddag is er de mogelijkheid deel te nemen aan een facultatieve boottocht. We krijgen een plattegrond van Funchal en hij vertelt dat de meeste restaurants te vinden zijn in de Rua Santa Maria. Hij vertrekt om 19.45 uur van de receptie en wie mee wil mag mee. Wel graag morgenavond een gezamenlijke afscheidsmaaltijd. OK, 19.45 uur is ons te laat. We zetten de rugzakken op de kamer en lopen de stad in.
De aangegeven straat vinden we zonder mankeren en daar lopen we binnen bij restaurant Venda da Donna Maria. Er is hier (gratis) WiFi, dat is erg fijn.
Vooraf krijgen we een schaaltje gebakken onduidelijks. Zo smaakt het ook.308. Gebakken Ik bestel een glas rode huiswijn en Chicken Breast. Dan komt een schaaltje brood. Dat hebben we eerder gehad deze week, maar dan wel beter bereid.309. Brood De kip komt door, nou het valt me 100% mee. De kip, de groente en de aardappels zijn best wel goed. De wijn is een ‘echte’ huiswijn, maar ja, dan had ik maar een gerenommeerde fles moeten bestellen. Een behoorlijk groot stuk vlees trouwens. 310. Kip311. KipWe rekenen €38,- af voor ons beidjes, dat valt me erg mee voor een restaurant in de hoofdstad. Om half tien zijn we op de kamer.