Ravenna (sept 2018)

Lieve lezer(essen)s van mijn wandelavonturen,

Geen wandelavontuur? Nee, dat is het slechte nieuws.
Nu het goede nieuws: hier volgt een reisverslag van ons reisje naar Ravenna in Italië.

Reisverslag Ravenna (Italië)
Zaterdag 22 september t/m vrijdag 28 september 2018

Zaterdag 22 september 2018
Schiphol – Bologna – Ravenna
Ravenna is wereldberoemd door de met mozaïeken gedecoreerde christelijke kerken, die gebouwd zijn na de verovering van Italië door Theodorik de Grote in 493. Hij maakte van Ravenna de hoofdstad van zijn Ostrogotische tijd.
Acht van deze monumenten zijn vermeld op de Unesco-Werelderfgoedlijst. Bovendien bevindt zich in Ravenna de graftombe van Dante Alighieri.
Orchideetje heeft in het verleden al eens een kort bezoek gebracht aan Ravenna, maar nu willen we samen een uitgebreid bezoek aan de stad brengen.
Even vooraf, dit keer geen groepsreis, dus moet ik mij inlezen. We beschikken alleen over het Engelstalige boekwerkje ‘Ravenna, City of art’ met veel foto’s. Gelukkig is de tekst vlot leesbaar. Een boekwerkje in de Nederlandse taal vind ik niet. Gelukkig is op internet veel te vinden over Ravenna.
Sowieso moet ik een vliegreis en een hotel boeken. Dat doe ik via Expedia (https://www.expedia.nl). Een stedenreis boeken via Expedia gaat vlot. Helaas – vind ik – is het veel lastiger om een rondreis te boeken (meerdere hotels/B&B’s, de huurauto niet op de eerste dag, heen en terug via een andere luchthaven, enz.). Als Expedia die mogelijkheden op de site weet in te bouwen, gaan zij veel meer omzet draaien (gratis tip!).
Ok, via Expedia boek ik een vlucht bij KLM Cityhopper en hotel Centrale Byron (https://www.expedia.nl/Ravenna-Hotels-Hotel-Centrale-Byron.h1930897.Hotelinfo), centraal gelegen in Ravenna en op loopafstand van station Ravenna.
Op Ravenna vliegen is niet mogelijk, de dichtstbijzijnde luchthaven is Bologna (https://www.vliegveldinfo.nl/vliegvelden/bologna-airport/). We boeken een rechtstreekse vlucht Amsterdam – Bologna. Je kunt dan met de trein naar Ravenna, maar dan moet je eerst met de bus van het vliegveld naar station Bologna. Ook kun je met de shuttlebus vanaf het vliegveld Bologna naar station Ravenna. Die bus rijdt meerdere malen per dag en doet er zo ongeveer net zolang over als de trein (± 1.20 uur). Het is – meen ik – iets duurder, maar dat nemen wij voor lief. Ik boek zelf bustickets bij de SAC (http://www.shuttlecrab.it/biglietteria/privati/index.php?lang=en). Voor ons tweeën een retour rekenen wij online €80,- af.
Dat alles is een fluitje van een cent!
Nu de voorbereiding. De ‘voorpret’ dus.
Er staan acht vroeg-christelijke bouwwerken in Ravenna op de Werelderfgoedlijst:
1. De basiliek van San Vitale
2. Het mausoleum van Galla Placidia
3. De basiliek van Sant’Apollinare Nuovo
4. Het baptisterium Neoniano
5. Het museum Arcivescovile en de kapel van Sant’Andrea
6. Het mausoleum van Theodorik
7. De basiliek van Sant’Apollinare in Classe
8. Het baptisterium van de Arianen
Bovendien staan op de plattegrond (http://www.turismo.ra.it/upload/materialeturistico/mappa_eng.pdf) nog een aantal monumenten, die ons de moeite waard lijken, te weten:25. De Dom
26. De tombe van Dante
29. De kerk San Francesco
32. Het Palazzo di Teodorico
35. De kerk Giovanni Evangelista
38. De kerk S. Maria in Porto
Voor een vijftal monumenten (Basilica of San Vitale, Mausoleum of Galla Placidia, Basilica of Sant’Apollinare Nuovo, Battistero Neoniano, Museo Arcivescovile e Chapella di Sant’Andrea) moet een combinatieticket worden aangeschaft. Dat is te koop in een boekwinkel gelegen vlak voor de basiliek San Vitale. Het ticket kost €9,50 en verleent eenmaal toegang tot elk monument. Aparte tickets voor één van deze monumenten zijn niet mogelijk. Voor de overige drie monumenten moet ter plaatse toegang worden betaald.
Bijna alles is prima beloopbaar vanuit hotel Centrale Byron. Sowieso is het centrum van Ravenna autovrij, eventueel kan er bij de Informatie een fiets worden gehuurd. Wij hebben dat niet gedaan, dus deze informatie heb ik niet gecontroleerd.
Mooi, alle informatie vergaar ik en print ik uit. Eigenlijk beschikken we nu over een reisgids van Ravenna. Oh ja, wij hebben vijf dagen ter beschikking, maar als we tijd overhouden kunnen we met de trein naar bijvoorbeeld Rimini, Faenza, Cervia, Cesenatico, Cesena of misschien wel naar San Marino. In voorkomend geval leggen we ons oor te luisteren bij de Informatie.
Nu gaat het echt beginnen. Zoonlief brengt ons in verband met werkzaamheden van de NS een eindje op weg en daarna stappen we in de trein naar Schiphol. Ai, gisteren was het weer abominabel en Schiphol cancelde op voorhand al 100 vluchten. Ik vrees dat veel mensen hun bestemming niet hebben bereikt. Nu is het droog en er staat weinig wind. Prima vliegweer dus. Zou het op Schiphol erg druk zijn met de vertraagde reizigers van gister?
Mooi op tijd bereiken we Schiphol. We hebben al boarding-passen en kunnen meteen door naar de bagage drop-off. Kijk, de grondstewardessen zijn ontslagen, er staat nu een automaat om je koffer in te nemen. Een paar jaar geleden stond er een rij van dit soort automaten buiten gebruik omdat het niet werkte. Maar nu wel, mag ik hopen. Het is simpel, maar toch vragen we even assistentie, dan heeft die jongedame ook het gevoel dat ze zinvol bezig is. Komt er nog een tijd dat jezelf naast je koffer in de automaat stapt en pas bij kennis komt op de plaats van bestemming? Dat mag ik hopen, want vliegen is geen pretje. Op naar de security, u weet wel, een erfenis van Yasser Arafat. Er staat geen rij, ze doen niet moeilijk over mijn pacemaker en mijn rugzakje komt zonder problemen door de scanner. Zouden ze eindelijk iets aan de software hebben gedaan?
Door Lounge 1 lopen we naar de Starbucks. Dit keer geen business, voor zo’n korte vlucht heeft het nauwelijks meerwaarde. Wel heb ik stoelen aan de nooduitgang geboekt (tegen bijbetaling), dan kan ik mijn benen tenminste kwijt.We staan op de monitor, het is de vlucht van 10.10 uur naar Bologna. Zie eens dat er in twintig minuutjes meer dan 30 vluchten gepland zijn! Wie maakt zich eigenlijk druk over die C02-uitstoot?We vliegen met een Embraer 190 van KLM Cityhopper. Daar heb ik nog nooit mee gevlogen. Tot 2008 vloog de KLM met toestellen van Fokker voor de korte afstanden.
Tja, de Embraer is van Braziliaans fabricaat, ik zal dat maar niet tegen Orchideetje zeggen.
Wij hebben de stoelen 11A en 11C geboekt. Waarom nummeren ze niet gewoon: AB-CD? En waar is rij 13?Daar staat hij, de koffers gaan erin.Om 09.55 uur kunnen we boarden. Het gaat vlot, want er zijn maar 100 stoelen om gevuld te worden.Om 10.12 uur gaan we taxiën, het spettert iets en de lucht ziet er dreigend uit.Dat had de gezagvoerder wel kunnen ‘roeptoeteren’, we nemen de 18L, dat is de Aalsmeerbaan in zuidelijke richting. Gaan we ook meteen de goede kant uit.Om 10.26 uur is de take-off.Over Aalsmeer, Uithoorn (sorry mensen), en de Vinkeveense Plassen richting Duitsland.Om 10.45 uur komt er een (gratis) versnapering in de vorm van een plak cake, water en koffie/thee/fris.De gezagvoerder meldt dat we de wind mee hebben en er één uur en twintig minuten over doen in plaats van één uur en vijftig minuten. Dat wordt dus 11.45 uur, we zullen zien.
Het is in Bologna 27 graden in de plus en iets nevelig.
Om 11.12 uur vliegen we over de Alpen, helaas heeft mijn Nikon het coördinaat niet genomen.Deze coördinaten heeft mijn Nikon wel genomen, we zijn er bijna en bevinden ons recht voor de landingsbaan.Om 11.42 uur touch-down.De naam van het vliegveld is niet leesbaar, maar het is Aeroporto G. Marconi Bologna.Met een bus rijden we naar de luggage-claim. Na zo’n tien minuutjes wachten verschijnen de eerste koffers op de band. Als we ze hebben, gaan we eerst buiten kijken waar de bushalte is van de Shuttle bus. Het is nu 12.15 uur en de bus van 12.00 uur is weg, maar ja, sowieso hadden wij de bus van 14.00 uur geboekt. Tijd voor de lunch!
Ruim voor twee uur staan we bij de bushalte. Het is een komen en gaan van bussen, maar tegen tweeën komt er een mini-busje voorrijden. De koffers gaan achterin en wij stappen voorin. Prima geregeld toch! Op mijn GPS zie ik dat het 31 graden in de plus is, lekker warm dus.We vertrekken om 14.10 uur en bereiken na een rustige busrit om 15.20 uur station Ravenna. In ± tien minuten lopen we naar hotel Centrale Byron.
Kunnen ze die fietsen niet ergens anders parkeren? We komen er deze week achter dat er altijd fietsen staan, zelfs op de site van het hotel.We worden professioneel te woord gestaan en krijgen kamer 48. Gelukkig is er wel een lift. De kamer is niet groot, maar voor ons groot genoeg. We zijn van plan om hier alleen de nacht door te brengen. We pakken uit – veel hebben we niet mee – en om kwart over vier lopen naar de San Vitale.
Het is linksaf het hotel uit, op het pleintje linksaf en dan de tweede rechts. Kijk, hier verkopen ze de tickets voor vijf monumenten.Maar bovendien souvenirs. Die laten we hangen, we zijn thuis aan het opruimen.Precies, duidelijk.Verder nog een overzicht waar de monumenten staan.Hier is mijn ticket, thuis gescand. U ziet de gaatjes, ik ben overal geweest.Iets verder staat de basiliek San Vitale. Zullen we deze meteen doen? Druk oogt het niet en het loopt pas tegen kwart voor vijf. Voor zover ik weet blijft de basiliek tot zeven uur open. Eigenlijk had ik hem morgen op het programma staan. Wacht, ik heb mijn Nikon met fish-eye lens niet bij me, alleen mijn iPhone. Dat wordt dus morgen.We lopen iets terug. Hm, we gaan even kijken bij de Porta Adriana.De poort dateert uit 1583.Eerst maar een espresso/thee. Tja, nergens smaakt de espresso zo goed als in Italië.We lopen weer een stukje richting San Vitale. We zijn niet de enigen op straat, maar toch voelt het niet druk aan.We lopen voorbij de ingang van de San Vitale en slaan linksaf. Dit is de San Vitale vanaf de zijkant gezien. Heel erg bijzonder oogt het niet.Iets verder staat het mausoleum van Galla Placidia. Dit oogt aan de buitenzijde ook niet heel bijzonder. Daar gaan we morgen ook kijken.Iets verder staat de kerk Santa Maria Maggiore. Eerst de informatie aan de gevel en dan het gebouw zelf.U ziet, de gevel is zonder decoratie.Het interieur is niet heel bijzonder, eerder wat naïef van toon. Ach, we zijn er nu toch, dus mooi meegenomen.Iets verder staat de kerk Santa Croce. Er hangt een informatief bordje aan de gevel, maar de kerk zelf is momenteel gesloten voor publiek. Tja, je kunt natuurlijk niet al die ‘tig’ kerken onderhouden en open houden. De gelovigen sterven uit.Naast de kerk is nog een restant te zien van een mozaïekvloer.Het is pas kwart over zes en we hebben best wel trek. Die plak cake en dat broodje ham/kaas op het vliegveld zijn allang verleden tijd.
Maar ja, Italianen beginnen pas (ver) na zevenen na te denken over het diner.
Alle restaurants zijn nog gesloten. Maar Ponte Marino is open en we zijn welkom voor het diner. Ach, het meubilair ziet er wat sleets uit, maar we komen hier om te eten.Ik loop nog even naar buiten om de buitenzijde te fotograferen.De menukaart komt door en de wijnkaart. Ze hebben hier meer dan 50 soorten wijn op voorraad, maar ik kies gewoon voor de rode huiswijn. Sowieso durven ze voor een (groot) glas €5,- te vragen. Ok, dit is Ravenna, de prijzen liggen hier gewoon op toeristisch niveau.
Ik bestel een flesje water, een Insalata mix (voor ons beiden) en Lasagne alla bolognese. Trouwens, die huiswijn is meer dan voortreffelijk!De salade komt door, zo’n portie is voor één persoon toch veel teveel!De Lasagne oogt wat karig, maar het was meer dan voldoende.Als nagerecht wordt ons een Siciliaans gerechtje aanbevolen.Ok, prima gegeten. De rekening bedraagt €37,- dat we afronden op €40,-
Zie eens, het naastgelegen restaurant is nu ook open en het zit aardig vol. Hier staan naast elk couvert vier wijnglazen, dit is niets voor ons.Tjonge, alle restaurants zitten min of meer vol, tenslotte is het zaterdagavond.
Veel toeristen natuurlijk, maar ook veel Italianen.Tegenover ons hotel genieten we nog een Italiaans ijsje (naast het hotel bevindt zich nog een Italiaanse ijsuitbater), en om acht uur zijn we weer ‘thuis’.Sowieso hebben we een drukke dag achter de rug en alles is volgens de planning verlopen. WiFi draait als een speer, douchen en te bed. Morgen weer een drukke dag.