Najaars-arrangement ’t Heinenhoes (nov 2018)

Lieve lezer(essen)s van mijn wandelavonturen,

Reisverslag Drukkerij-museum in Meppel, het Heinenhoes in Anderen, stadswandelen in Assen en het Herinneringscentrum Westerbork
Vrijdag 16 november t/m zondag 18 november 2018

Vrijdag 16 november 2018
Drukkerij-museum Meppel – het Heinenhoes te Anderen
De aanleiding om naar Drente te gaan is om weer eens een weekend door te brengen in het Heinenhoes in Anderen (http://www.heinenhoes.nl). Dat weekend gaan we ‘opsieren’ met een bezoek aan het Drukkerij-museum in Meppel, stadswandelen in Assen en een bezoek aan het Herinneringscentrum Westerbork. In het Drukkerij-museum zijn we nog nooit geweest en in het Herinneringscentrum Westerbork alweer geruime tijd geleden.
In Assen zijn we vaker geweest, maar we hebben er nog nooit ‘gestadswandeld’.
Even na twaalven rijden we weg en een uurtje later zijn we in Meppel. Het Drukkerij-museum vinden we – met Sygic – vlot en ook een – betaalde – parkeerplaats. Kijk, daar is het.Met de museumjaarkaart is de toegang gratis, anders is het €7,50. Hoewel, als 65-plusser is het €6,50. En daar zit ook nog een bakje koffie/thee bij in. Uiteraard moeten de museumjaarkaart-bezitters de koffie/thee wel afrekenen.
De route begint bovenin. Eerst enige informatie over de ontwikkeling van het schrift.Tjonge, hier is een kopie van de steen van Rosette (of Rosetta). Dat heb ik gemist in de tentoonstelling ‘Goden van Egypte’. Oh wacht, een kopie van deze steen ligt elders in het RMO. De (echte) steen van Rosetta is in 1799 in Egypte gevonden en bevindt zich nu in het British Museum te Londen. Jean-François Champollion komt de eer toe de sleutel gevonden te hebben om de hiërogliefen te ontcijferen.Bijzonder dat hier een mooie afbeelding staat van het ‘Dodengericht’. Als u mijn reisverslag ‘Goden van Egypte’ gelezen hebt, kunt u alle hier getoonde goden benoemen.Deze monnik toont dat vermenigvuldiging van tekst gebeurde door deze over te ‘pennen’.Hier is informatie aanwezig over de ‘zeefdruk’. Een vrijwilliger laat zien hoe dat in zijn werk gaat.Heeft iemand nog een ‘letterbak’ aan de muur hangen? Wij wel! Tja, dat is vele jaren in de mode geweest. In Nederland wordt als uitvinder van de boekdrukkunst Laurens Janszoon Coster genoemd. Dat is een fraaie legende, maar uiteraard is deze niet waar. De echte uitvinder is Johannes Gutenberg (1397 – 1468). Hoewel, de boekdrukkunst bestond al langer, maar Gutenberg zag kans om met losse letters te werken. Dat was zonder meer een hele prestatie. Deze vrijwilliger laat zien hoe je met een zethaak en letters uit de letterbak een ‘bladzijde’ vult. Ik heb weleens gelezen dat de uitvinding van de boekdrukkunst net zo belangrijk is geweest voor de mensheid als de uitvinding van de stoommachine (de industriële revolutie) en de computer.De ontwikkelingen gingen razendsnel en de vrijwilliger toont ons een aantal drukpersen. Helaas is er geen (korte) informatie per drukpers aanwezig en de vele mondeling verstrekte informatie gaat het ene oor in en het andere uit. In elk geval is bijzonder dat al deze drukpersen nog gewoon werken.Ook de ‘steendruk’ wordt ons uitgelegd. Tjonge, om dit allemaal te kunnen volgen (en onthouden) is een grafische opleiding vereist.Dit is wel een bijzonder exemplaar.Zo langzamerhand komen we terecht in de moderne druktechnieken. Hier de diepdruktechniek.Dit is een stencilmachine. Ik heb er nooit persoonlijk mee gewerkt, maar in een aanpalend bureau wel de stencilmachine in gebruik gezien. Dat was in de zeventiger jaren van de vorige eeuw.Ok, we zijn rond. We besluiten met koffie/thee. Sowieso een leuk museum.
We lopen naar de parkeerplaats, maar onderweg zie ik een tweemaster. Het is de Liberté, momenteel in gebruik als partyschip.Aan de overzijde van De Reest staat de stellingmolen ‘De Vlijt’, in 2002 gebouwd op een onderbouw uit 1859. De molen is draaivaardig. Toentertijd was dit een mosterdmolen en er zijn plannen om de molen weer als mosterdmolen in gebruik te nemen. Is dit plan al gerealiseerd?We stappen in de auto en via Rolde rijden we naar Anderen. We zijn er en worden begroet door dit bord.Dit is de Saksische boerderij waar zich een aantal kamers in bevindt. Rechts is een stukje van de voormalige varkenstal te zien waar ook vier kamers zijn gerealiseerd. Update: we horen dat deze kamers worden gerenoveerd (groter en meer luxe).We checken in en hernieuwen de kennismaking. Ai, we zijn hier al vele, vele malen geweest! Zoals meestal krijgen we een kamer (Hillegien) in de boerderij.
Kijk, dit is onze kamer, mijn Nikon met fish-eye lens heb ik niet meegenomen, de laatste tijd doe ik alles met mijn iPhone.Tegen halfzeven lopen we naar de eetkamer. Deze is een aantal jaren geleden helemaal gerenoveerd en ziet er nog steeds sjiek uit. De tafels zijn mooi gedekt, hier is zorg aan besteed, maar laat dat maar aan Sandra over.We nemen plaats en uiteraard ga ik voor de aanbevolen wijnen. Ik begin met een Siciliaan, de Nero d’avola Perricone. Hm, dit is zeker een stevige wijn met veel karakter. Fris, verfijnd en rijp fruit.Het voorgerecht komt door. Het bestaat uit een combinatie van Italiaanse en Spaanse ham. Verder salade en het door Dick eigengebakken brood. Ai, dat alles smaakt voortreffelijk.Tja, wit of rood (dat is de hamvraag). Ik ben meer van de rode wijn, maar het hoofdgerecht is vis. Hm, ik volg het advies en ga voor de Rioga Luis Cañas uit Spanje. Niet elke Rioga kan mij bekoren, maar deze is perfect met een intense smaak.Het hoofdgerecht is Victoria baars, nog iets dat mij ontschoten is, groente en ik meen aardappelpuree. Dick heeft weer zijn uiterste best gedaan.Ai, van het nagerecht in de vorm van Crème Brulée en huisgemaakt perenijs vergeet ik een foto te maken. Tja, dat krijg je als een gerecht er zo lekker uitziet! Ook weer prima!
Ai, jammer, de dessertwijn is op. Maar morgen worden er boodschappen gedaan!
We besluiten met espresso/thee.Tegen achten gaan we naar onze kamer waar we nog even naar de TV kijken. Tijdig te bed, morgen wacht weer een drukke dag.