Havezatenpad (mrt 2010)

Lieve lezer(essen)s van mijn wandelavonturen,

Reisverslag Havezatenpad van Ommen naar Vollenhove
vrijdag 26 maart t/m zondag 28 maart 2010

Vrijdag 26 maart 2010
Ommen – Dalfsen
Ai, ik maak een foutje! Ik check met mijn OV-chipkaart in voor 09.00 uur. Mijn trein gaat om 09.05 uur, dus heb ik recht op 40% korting. Op deze manier gaat dat dus niet door, er zit helaas geen klok in het OV-chipkaart systeem. Weet je wat ik doe? Ik ga meteen uitchecken. Het systeem denkt dan dat ik iemand heb uitgezwaaid en dan wordt er €0.00 afgeschreven. Tja, het is even een weetje, maar ik heb dan ook de OV-chip site van voor naar achter bestudeerd.Dat uitchecken lukt. Nu even wachten tot het na negenen is en dan opnieuw inchecken. Kijk, zo simpel is het. Nou, zo simpel is het dus niet, ik krijg een melding dat ik al uitgecheckt heb. Ja, dat snap ik, ik wil nu opnieuw inchecken. Krijg nou wat, het systeem blijft weigeren mij opnieuw in te checken. Weet je wat, ik rijd een paar minuten zwart en op het volgende station probeer ik het opnieuw. Jammer, dat lukt niet, want de roze (wie is er bij de NS verantwoordelijk voor deze kleur?) paal staat aan de andere kant van het station. Nou, laat maar, ik reis wel zwart tot Zwolle en daar ga ik proberen in te checken. Als er een conducteur komt, dan leg ik de situatie wel uit. Gelukkig komt er geen conducteur, dat scheelt mij een omstandige uitleg. In Zwolle lukt het inchecken.
Tjonge, het is een mooi systeem, maar er zitten wel wat haken en ogen aan. In Zwolle ontmoet ik de anderen van ons wandelgroepje. Voor het instappen in het boemeltje naar Ommen schiet ik de conducteur aan om te vragen hoe het nu precies werkt. Helaas, deze man weet het ook niet en zet een gepijnigd gezicht op. Je zult maar conducteur zijn in deze barre tijden. OK, zonder problemen bereiken we Ommen en tot onze verrassing is er in het stationsgebouw toch een horecagelegenheid. Nou ja, pas een paar maanden.1. OmmenIk bestel koffie, de appeltaart laat ik dit keer achterwege. Terwijl we aan de koffie zitten begint het te regenen! En dat terwijl er droog weer, weinig wind en 14 graden in de plus wordt verwacht. Tegen elven gaan we dan echt van start.
Iets verder ligt Huize het Laer uit de 13e eeuw. Het huidige huis uit de 17e eeuw behoorde aan de adellijke familie Van Pallandt, maar werd al in 1932 overgenomen door de gemeente Ommen. Het huis heeft nu een representatieve functie.2. Huize Het Laer Vlak voor de Vecht is de splitsing, het Pieterpad gaat hier rechtsaf, wij moeten rechtdoor.3. Pieterpad En dit is de Vecht, het regent nog steeds. Uiteraard is dit de Overijsselse Vecht.4. Vecht We lopen dwars door Ommen, de binnenstad is op de schop en wordt opnieuw ingericht. Het oogt allemaal wel erg verregend.5. Ommen6. Ommen Via een parkje lopen we Ommen uit. Sjef heeft er de paraplu bij opgezet.7. Park Even verder steken we het Ommerkanaal over. Dit kanaal is in 1866 aangelegd om overtollig water uit de afgegraven veengebieden af te voeren. Dat wittige ’iets’ in het midden van het kanaal is geen broedende zwaan, maar een vastgelopen surfplank.8. Ommerkanaal Dit rietgedekte pand ziet er wel bijzonder uit, maar ik vrees dat je wel een groot aantal lampen moet laten branden.9. Boerderij Echt heel bijzonder is het landschap niet, maar het weer zit dan wel een beetje tegen.
We steken drie keer de N340 over. Op naar Dalfsen, maar we nemen niet de kortste weg.10. PaddenstoelOnderweg lunchen we nabij een kampeerboerderij. Er is niemand te zien en we gaan in de openstaande schuur zitten. Het begint intussen wat op te klaren.
Dit huis ziet er ‘kek’ uit. Ik neem aan dat ze in de garage een lift hebben, dat traplopen is ook niet alles.11. Huis Deze Schotse Hooglanders staan hier – neem ik aan – tijdelijk. Ze horen natuurlijk in de vrije natuur thuis. Het is eindelijk droog geworden.12. Schotse Hooglanders Ter oriëntatie nog maar eens een paddenstoel.13. Paddenstoel Kwart over twee bereiken we de stuw van Vilsteren in de Vecht. Naast de stuw is een vistrap aangelegd, zodat de visjes ook hogerop kunnen komen.14. Stuw15. Stuw16. Vistrap Het hekwerk langs de brugleuning zit er pas een jaar of twee. Een jongetje kwam met zijn fiets ten val en kukelde in de Vecht. Hij is er door iemand uitgehaald. Heeft deze persoon daar wel een vetlederen medaille voor gehad?17. Stuw Er gaat hier een beste partij water omlaag en dat gaat met geweld.18. Stuw Weer zo’n mooi huis. Hier zitten tenminste een aantal ramen in.19. Huis Regelmatig lopen we door een stukje bos. Het is hier best wel mooi.20. Bos Deze paddenstoel staat 200 meter van kasteel Rechteren.21. Paddenstoel Met het Maarten van Rossumpad zijn we hier ook al geweest. Toen heb ik wel de moeite genomen om naar kasteel Rechteren te lopen. Helaas mag je het terrein niet op en is het kasteel vanaf de openbare weg nauwelijks te fotograferen. In elk geval gaat de historie terug tot 1190. Tijdens de Tachtigjarige Oorlog werd het kasteel – behalve de ronde toren – verwoest. Het kasteel wordt bewoond door gravin van Rechteren-Limpurg.
Over een grasdijk lopen we langs de Marswetering. Later wordt het een zandweg.22. Grasdijk23. Zandweg Om vijf uur zijn we bij station Dalfsen. Ook hier is een horecagelegenheid. Tijd voor koffie en uiteraard moeten we water halen. Dit stationsgebouw is gebouwd in 1902 door de Noord-Ooster Locaal-Spoorwegmaatschappij. Toentertijd waren er een heleboel kleine spoorwegmaatschappijtjes. Dat werkt natuurlijk niet en uiteindelijk is daar de NS uit voortgekomen.
Tja, wat zie je nu, opnieuw versnippering. Dat werkt dus niet, daar waren we in de vorige eeuw ook al achter. We blijven een uurtje zitten, want zover hoeven we niet meer.24. Dalfsen Iets verder staat Havezate Den Berg. Er wordt voor het eerst melding van gemaakt in 1483. De Havezate is uit 1703 en in het bezit van het geslacht van Dedem.
In de rododendrons op de voorgrond mag de motorzaag wel eens in. Over de vijver heen ziet het geheel er wel aardig uit.25. Den Berg26. Den Berg Een paar honderd meter verder bereiken we na 26 kilometer de door Karel verkende wildkampeerlocatie. Dat ziet er prima uit! Het is kwart voor zeven en een halfuurtje later zit ik aan de kerriesoep begeleid door een Montaldo Sicilia uit 2008. Daarna volgt een Knorr-maaltijd. Als ik om half acht ga afwassen is het bijna donker. Ik kruip met mijn MP3-speler in mijn tentje. Ik kijk de Metro nog even door. Veel nieuws is er niet. De trein is nogal rolstoel-ontoegankelijk, blijkt uit onderzoek. Voorlichtingscampagnes om mensen te laten stoppen met roken, ongezond te eten en meer te bewegen leveren niet het gewenste resultaat op. Het percentage teken die besmet zijn met de Borellia-bacterie stijgt.
Naar verwachting zullen er dus meer mensen besmet worden en de ziekte van Lyme oplopen. Wij als wandelaars en wildkampeerders moeten daar wel rekening mee houden. Gothics zijn het een beetje zat om nageroepen te worden. Dat kan ik me voorstellen. Persoonlijk vind ik Gothics er juist leuk uitzien. Tja, de rest van de Metro is gevuld met sport, entertainment en reclame.