Fietserpad (mei 2010)

Maandag 23 mei 2010
Eibergen – Enschede
Om half negen genieten we het ontbijt. Het is niet zo uitgebreid, maar als we het brood eerst roosteren smaakt het prima. Dit is ook de minst dure B&B, dus als je vergelijkt moet je dit wel meenemen. Om half tien gaan we van start en hebben net zoals de vorige dagen de wind schuin mee. Dat fietst uiteraard wel erg prettig. Oost van Eibergen pikken we de route weer op en meteen is het landelijk.37. LandelijkDwars door het natuurgebied(je) De Lankheet fietsen we en even verder staat de Oostendorper watermolen uit de 15e eeuw. Hier zijn we wel eens eerder geweest, maar het is altijd weer leuk om ergens terug te komen. Er is hier ook een restaurant, maar we hebben net het ontbijt achter de kiezen. Nee, voor KMA is het nog te vroeg en we fietsen verder.38. Oostendorperwatermolen39. Oostendorperwatermolen40. Oostendorperwatermolen41. Oostendorperwatermolen42. Oostendorperwatermolen43. Oostendorperwatermolen Zuidoost fietsen we achter Haaksbergen langs naar en door het Buurserzand. Onderweg komen we nog door een mooi plassengebied.44. Plassen45. Plassen We blijven noord van de Buurserbeek, noord van het oord Buurse en in het natuurgebied Witte Veen draaien we naar het noorden. Landelijk en nog eens landelijk is het hier.46. Landelijk Pal langs de Duitse grens fietsen we naar Glanerbrug dat we om 12.00 uur bereiken.
Net noord van de spoorlijn slaan we linksaf en verlaten we de route. Helaas, vanaf nu hebben we de wind fors tegen. Om kwart voor één staan we op station Enschede.
We hebben er toch weer 40 kilometer opzitten. Oeps, de borden en de geraadpleegde conducteur spreken elkaar tegen, uiteindelijk stappen we in de trein van 12.56 uur naar Hengelo. In Hengelo moeten we zowat het hele perron over om (net) de trein van 13.06 uur te halen. Het is een Duitse trein en hier rijdt tenminste een fatsoenlijk fietsrijtuig mee. Kijk, hier moet de NS eens een voorbeeld aan nemen. Verder ligt deze trein als een ‘huis’ op de rails. Duitse treinen zijn toch van aanmerkelijk betere kwaliteit dan dat NS-spul.47. Duitse treinEigenlijk hadden we willen lunchen in Hengelo, maar zo gauw zie ik geen horecagelegenheid. Ach, we hebben nog wel wat te knabbelen voor onderweg. In Amersfoort stappen we over en nog mooi op tijd zijn we thuis. Zoals gewoonlijk hebben we niets in huis, dat wordt dus weer eten in Peacocks. OK, daar is niets mis mee. Het Fietserpad hebben we er nu tot Enschede opzitten. Rest nog het traject tot Pieterburen. Eventueel kunnen we tot de dijk om de Waddenzee. We moeten te zijner tijd maar kijken wanneer en hoe we dat gaan doen.