Fabriqueurspad (april 2016)

Zondag 10 april 2016
Denekamp – Lingen
Om halfacht gaat de wekker, want we hebben om halftien met Menno afgesproken bij de brug. Hij slaapt thuis, net zo makkelijk. Ik heb prima geslapen, dit is een rustige camping. Sowieso is de beloofde regen gisteravond uitgebleven. De zon staat op de tent, deze is nagenoeg vrij van condens, dat scheelt weer gewicht. Toch staat er wat meer bewolking dan gister aan het firmament.
Na twee bekers thee, mijn pilletjes en havermout volgens nieuw recept pak ik mijn rugzak in. Oh ja, die havermout, het zit in een kant-en-klaar verpakking. Dat moet in een beker en dan kokend water toevoegen. Even roeren en eten. ’t Is maar een beker, maar voor mij ruim voldoende. Ik denk dat ik voortaan deze havermout koop. Mieke heeft al ingepakt zie ik, zij is altijd razendsnel. Het is 11 graden in de plus, dat valt alleszins mee.
We zijn ruim op tijd bij de brug. Aan de andere kant van de brug ligt Duitsland. De ’N’ op de grenssteen zal op de site niet te lezen zijn. Menno is er nog niet, later blijkt dat hij bij een andere brug stond te wachten. OK, alles komt goed en we lopen Duitsland in.82. Brug Dat merk je meteen aan de duidelijk leesbare handwijzers met volop informatie.83. Handwijzer En aan de onderkomens. Dat zie je in Nederland niet, daar wordt zoiets meteen gesloopt. Waar komt dat toch door? Is dat onze criminele inslag?84. Onderkomen We lopen nog steeds langs het kanaal, maar dit is wel een bijzondere locatie.85. Kanaal We lezen de informatie er op na.86. Grenssluis87. Grenssluis Er staat zoveel informatie op de handwijzer, je moet er eigenlijk even bij gaan zitten. Mooi, het is nog 5 kilometer naar Nordhorn, ongetwijfeld kunnen we daar aan de KMA.88. Handwijzer We lopen al in Nordhorn – nog steeds langs het kanaal – maar van bebouwing merk ik vrij weinig.89. Wandelpad Er zit een enkel bochtje in het kanaal.90. Bocht Je ziet het er niet direct vanaf, maar ook dit is een bijzondere locatie. In elk geval hebben ze wel hun best gedaan op de informatie.91. Haven92. Info haven Nu lopen we toch echt in Nordhorn. Best wel een aardig huis.93. Huis Is dit het centrum van Nordhorn? Het oogt nu niet direct.94. Nordhorn Dit oogt beter! Nu weet ik dat het in Duitsland gebruikelijk is om zondagochtend buiten de deur te brunchen. Dat is gezellig, je houdt je huis schoon en opgeruimd en eigenlijk is het helemaal niet duur. Maar KMA kan natuurlijk ook.95. Restaurant Nu weet ik dat je – om mij onbekende reden – niet mag fotograferen in dit soort horecagelegenheden. Ik doe het toch – stiekem – maar ik had één meisje over het hoofd gezien. Ze zei dat ik niet mocht fotograferen en meteen deed ik mijn fototoestel weg.
Ik had de foto al gemaakt! Iedereen is toch onherkenbaar? In elk geval is te zien dat er voor de KMA keus genoeg is.96. Interieur Dit gaat het worden.97. Apfelstrudel En zo ziet het eruit. Die vanillesaus is een complete vijver, de slagroom vers geklopt en de koffie veel en lekker. Bovendien hebben ze de Apfelstrudel even in de magnetron gezet.
Je zou er gewoon voor omrijden! En dat voor nog geen vijf euro, dat maak je in Nederland echt niet mee.98. KMA Ai, Lingen nog 27 kilometer. Die campingbaas had wel gelijk gisteravond. Dat wordt laat vanavond!99. Handwijzer Dit is niet het kanaal, dit is het riviertje de Vechte.100. Nordhorn Er staat best wel een monumentale kerk in Nordhorn. Deze Oude kerk (aan de Markt) is gebouwd van donkergrijze zandsteen uit Bentheim in 1455.101. Kerk102. Info kerk Nog 20 kilometer naar Lingen, maar over de ‘8’. Wij lopen het Fabriqueurspad, dat is vele kilometers langer.103. Paddestoel We lopen nog steeds in Nordhorn, maar bebouwing is er nauwelijks. Wel ligt links van ons het Ems – Vechte Kanaal. Sowieso een mooi gravelpad, dat hebben ze in Duitsland altijd goed voor elkaar.104. Voetpad Zo op de kaart te zien is het een stukje van niets, maar dat valt tegen.105. Kaart Het Ems – Vechte Kanaal is 22,3 kilometer lang en het is door Franse krijgsgevangenen – onder grote ontberingen – gegraven tussen 1870 en 1879. Sinds 1973 wordt het kanaal niet meer voor scheepvaart gebruikt, het heeft nog een afwateringsfunctie.
Tjonge, nog een stukje bos.106. Bos Maar het kanaal blijven we volgen. inmiddels is het 15 graden in de plus, eigenlijk is het prima wandelweer.107. Kanaal Zijn we te ver doorgelopen? Hadden we al eerder linksaf moeten slaan? Maar de hoogspanning – volgens het wandelboekje – en een pad naar links hebben we niet gezien. OK, hier bij deze brug kunnen we ook naar links, ik geloof dat het qua afstand niets uitmaakt.108. Brug Tja, die afstanden op de handwijzers betreffen de afstand over fietspaden.
En die lopen we niet.109. Handwijzer Kijk eens wat een prachtige locatie om te lunchen! Het is bij enen, dus een prima tijd.110. Onderkomen Na zo’n half uurtje stappen we weer op. We komen langs een zweefvliegveld. Dat lijkt me ook wel een avontuurlijke hobby.111. Zweefvliegveld112. Zweefvliegveld Dit is toch wel een hele mooie hoogzit. Zoals wellicht bekend hebben de Duitsers veel minder moeite met de jacht dan Nederlanders. Hoe zou dat komen? Leven ze misschien dichter bij de natuur? Zelf lust ik op zijn tijd best wel een hertenbiefje of iets van wildzwijn. Wel met een bijpassende wijn natuurlijk.113. Hoogzit Tja, het Fabriqueurspad wordt niet meer onderhouden, dus hier moeten we over het gras langs een akker en verderop linksaf langs de ’31’. Dan net zo lang doorlopen tot we over of onder de weg door kunnen.114. Akker Het wordt dus er overheen. De hekken links en rechts van de weg zijn goed te zien, wel zo veilig.115. 31 Dit is toch een schattig kapelletje. En gewoon open en bloot, hier vernield niemand iets.116. Kapel Een handwijzer, de 8.0 kilometer naar Lingen neem ik met een korreltje zout.117. Handwijzer Landelijk lopen we verder.118. Landelijk Nog een stukje bos, sowieso is het traject afwisselend.119. Bos Nu begint het er toch op te lijken, maar we zijn nog niet in het centrum.120. Lingen Een kerk, maar ik ga niet kijken hoe hij heet. Op naar het station!121. Kerk Nog 2,3 kilometer! Dat menen ze toch niet! Nou ja, Lingen is best wel een grote stad.122. Handwijzer Helaas heb ik de auto niet bij me, anders zou ik hem even volgooien.123. Tanken Het Dortmund – Ems kanaal is 265 kilometer lang en zo te lezen nog volop in gebruik.124. Kanaal Nou, dat kanaal ziet er niet verkeerd uit, alleen oogt het niet druk.125. Kanaal Daar is het station! Het is iets na vijven, ik heb het wel gehad voor vandaag. Volgens mijn GPS hebben we er 35,55 kilometer opzitten, die 31 kilometer volgens de campingbaas klopt dus wel.126. Station Ik probeer een treinkaartje uit de automaat te trekken. Dat lukt me niet, hij kent mijn Nederlandse station niet. 127. AutomaatWe moeten eerst naar station Rheine, dat is niet zo ver. Dat is een groot station, zou het daar wel lukken? Dan probeer ik om ‘gratis’ naar Rheine te reizen.128. Spoor Helaas, net gezeten of ik zie de conducteur al aankomen. In de trein kunnen gewoon kaartjes worden gekocht, maar ze vallen wel duurder uit dan bij de automaat. Nou, jammer dan.
Ai, na een lange treinreis ben ik pas tegen halftien thuis. Tjonge, jonge!
Resumerend, het traject van de eerste dag van het Fabriqueurspad wordt redelijk afgedekt door het Twentepad en het Noaberpad.129. Fabriceurspad NL Het traject van de tweede dag was niet onaardig, maar niet direct een aanrader.130. Fabriceurspad DL Volgens mij is het een goede beslissing geweest om het Fabriqueurspad niet meer te updaten. En bovendien is het een lastige treinreis vanaf de grens naar Rheine en Lingen (of andersom). In elk geval ben ik toch blij dat ik het Fabriqueurspad op mijn Palmares kan bijschrijven. Menno en Mieke: bedankt!