Stelling van Amsterdam (aug 2011)

Zaterdag 27 augustus 2011
Spijkerboor – Buitenhuizen
Om kwart voor zeven beginnen de vliegtuigen te landen. Vannacht is er niet gevlogen.
Het is nog steeds droog, het weer valt alleszins mee. Het waait wel een beetje, daardoor is mijn tent vrij van condens. Vandaag vertrekken we om half negen omdat de pont van Spijkerboor pas om tien uur begint.
Na een kilometer moeten we rechtsaf over een grasstrook. Tja, dit zou geen goede locatie zijn geweest om wild te kamperen. Vanaf de dijk en vanuit de boerderijen ben je zichtbaar. Verder heeft deze grasstrook een agrarische bestemming en zo te lezen (op het bord) mag je er alleen maar overheen wandelen.37. Grasstrook Deze boerderij staat aan de asfaltweg. Het ziet er goed uit allemaal.39. Boerderij Hier zijn we vlakbij Fort bij Spijkerboor. Door het weiland hebben we recht van overpad. Om wild te kamperen is het niets, maar het bos daarachter zou een optie geweest kunnen zijn. Alleen, het was te ver weg om deze locatie gisteren nog te bereiken.40. WeilandEn dit is Fort bij Spijkerboor. Die bomen stonden er toentertijd natuurlijk niet, dat is niet zo best voor het schootsveld. De foto is van de achterzijde, uitsluitend beton is er dus te zien. 41. Fort SpijkerboorDit is de zijkant van het fort. Wat opvalt zijn de aarden wallen voor het fort. Deze zijn nodig om het betonnen fort te beschermen tegen de (toentertijd net uitgevonden) brisantgranaat.42. Fort Spijkerboor En dit is de pantserkoepel met twee 10,5 cm snelvuurkanonnen, destijds (1911) de krachtigste in Nederland. Maar liefst 300 man was hier gelegerd en daarmee is dit het grootste fort van de Stelling. Ik lees dat het fort om één uur open gaat voor bezoekers. Sowieso hebben wij geen tijd voor een bezoek.43. Fort Spijkerboor Het is bij half tien en we zijn bij de pont. Nou ja pont, dat is een groot woord. De schipper is er nog niet, maar even later komt hij aanrijden per auto.45. Pont Om vijf voor tien steken we van wal, we moeten er wel een kleinigheid voor betalen.46. Varen En hier zitten we midden op het Noordhollands Kanaal. Het is toch best wel een breed water. Het is iets zonnig, maar verderop hangen donkere (regen)wolken.47. Noordhollands Kanaal Aan de overkant ligt restaurant ‘t Heerenhuis. Het is open, dat komt goed uit.48. Heerenhuis De gevelsteen maakt duidelijk dat men toentertijd (1787) nog met de Bijbel leefde.49. Gevelsteen* Ik hou het maar bij de KMA en dat is hier ‘dik’ voor elkaar.50. KMA Tja, het is hier nogal landelijk, maar hier komt wel onze melk en ons biefstukje vandaan.51. Weiland Deze man kwam ons voorbijfietsen met zijn Mango sport (dit is een fiets: www.go-mango.nl/mangosport.html). Het ding kost wel €5.950,- niet gering. Om kort te gaan, voor mij loopt een mevrouw met een paard aan de hand en twee meisjes. Een fietser nadert. Dat betekent als ligfietser vaart minderen, de tegenligger laten passeren en rustig om het paard met aanhang heen fietsen. Remmen en sturen moet deze man nog leren, hij komt in de berm terecht en gaat over de kop. De lampjes konden daar niet tegen en het scherm ook niet. De man is nog aardig kwaad op het paard.52. Mango sport Dit haasje heeft ook een stuurfout gemaakt en is nu het ‘haasje’.53. Haasje Zicht op West-Knollendam. Ik denk dat ik deze foto ga insturen als er een fotowedstrijd is. Een eervolle vermelding zit er geheid in.54. West-Knollendam Via makelaar Tromp is dit prachtige huis te koop. Het zit perfect in de verf, de komende vijf jaar hoeft er niets aan te gebeuren.55. Huis Dit campertje is – aan de stickers te zien – de halve wereld door geweest. Even door de wasstraat en gaan…56. Camper Om half twaalf zijn we bij het Molletjesveer. Er komt net een (echt)paar ‘aanzwengelen’, dus we moeten even wachten. Maar dan is het onze beurt! Deze pont is ’s winters uit de vaart en dan moet je vier kilometer omlopen. Wel iets om rekening mee te houden.
58. Molletjesveer59. Molletjesveer Een prachtig huis, tja, hier is nog ruimte genoeg.60. Huis Is dit een museum? Het zit in elk geval potdicht.61. Museum* Iets verder stoppen we drie kwartier voor de lunch. Dat doen we zittend in de berm, er is verder namelijk niets. Koffie van het brandertje, dat smaakt ook prima.
Niet veel later lopen we door het dorp Krommeniedijk. Hier is de tijd ook een beetje blijven stilstaan.62. Krommeniedijk63. Krommeniedijk64. Krommeniedijk*Volgens Jan-Louis is de route west van de plas Noorderham mooier. Voordeel is ook dat je dan langs het Fort bij Krommeniedijk komt. Dit lijkt mij toch echt een omissie in het boekje. OK, het fort ziet er dapper uit, maar is gesloten. Wel hangt er een kaart van hoe het eruit ziet als de inundatie ‘gesteld’ is. Het is een beetje wazig kaartje. Zou er ergens een haarscherpe scan rondzwerven?65. Krommeniedijk66. Inundatie Overigens, wij krijgen een beste bui op ons pet! Ik doe meteen mijn regenbroek aan, want het regent heftig. Wel hebben we de wind mee, dat scheelt.
Om half twee lopen we langs Fort aan de Ham. Het is een relatief klein fort en had als taak het verdedigen van het spoor tussen Krommenie en Uitgeest.
Iets verder ligt het Kruitmagazijn. Het heeft zeker zijn voordelen om zoiets wat verder weg te situeren.68. Kruitmagazijn Tja, het is een beetje vreemd weer. Ik had de regenbroek weer uitgetrokken, maar hij kan weer aan. We krijgen weer een aantal buien te verwerken.69. Weiland Nu is het weer droog. Dit is best een leuk pand, maar de punt van de garage had ik een andere kleur gegeven en idem de roldeur.70. Huis Even na tweeën passeren we Fort bij Veldhuis. Er is zeker een vrijwilliger actief.71. Fort bij Veldhuis Dit zal de Nieuwendijk zijn, soms moeten we even een recht stukje overbruggen.72. Recht stuk Dit is weer een Kruitmagazijn, momenteel is er een museum gevestigd.73. Kruitkamer74. Kruitkamer Tja, nu is het bijna 6 kilometer doorbijten op de Zeedijk. Gelukkig is de dijk niet kaarsrecht, hij zal wel zandruggetjes volgen. Rechts van ons ligt Beverwijk, maar dat is niet zichtbaar.75. Zeedijk Tegen halfvijf bereiken we het Noordzeekanaal. Om een beetje in de sfeer van de jaren 1900 te blijven vaart er een tjalk voorbij. Het is trouwens droog.76. Noordzeekanaal Om halfvijf bereiken we de Koffiepost bij de pont van Buitenhuizen. De pont ligt aan de overkant, we moeten wachten. Die tijd besteden we door een bezoek te brengen aan de Koffiepost. Koffie/chocomel/frites, het gaat er allemaal in als…77. Koffiepost Kijk, wij mogen als wandelaars gratis, voor de auto moet je betalen.78. Buitenhuizen Daar komt de pont!79. Buitenhuizen Schipper mag ik overvaren? Verderop staan de kranen van de Afrikahaven. Die kranen kun je tijdens de landing op Schiphol mooi zien. Dan ben je er bijna! Zouden er intussen al meer schepen de haven invaren dan die ene een aantal jaren geleden? Oh ja, dat schip kwam om te keren!80. Buitenhuizen Aan de overkant weet ik een luxe, dus dure camping. Sowieso vrees ik geluidsoverlast van een eventuele disco danwel terugkerende jongelui. Jan-Louis weet een mooi plekje om wild te kamperen. Iedereen is voor, dus dat gaan we doen. De locatie langs het eerste pad is te drassig, dus proberen we het verderop. Daar vinden we een mooie grasstrook langs een brede sloot. Tja, ik vind het te ‘open’ en ga zelf iets verder in het bos staan. Het is hier wel een beetje ‘kleiig’, maar je kunt niet alles hebben. Het is inmiddels kwart over zes en we hebben er ruim 30 kilometer opzitten. Zoals altijd bereid ik een soepje en dit keer een Knorr maaltijd. Met het restje Shiraz erbij is het goed te eten. Om half zeven begint het te spetteren, ook dat nog. De tent gaat dicht en de MP3-speler aan. Eerst luister ik nog even naar het weerbericht (er zit ook een FM-band op mijn Nano). Helaas, morgen buiig weer. Mooi op tijd kruip ik erin.