Maaspad (april 2019)

Zondag 7 april 2019
Lith – Den Bosch
Om kwart voor acht gaat de wekker, maar ik was al even wakker. Aankleden, inpakken en tegen half negen brengt Huub het ontbijt. Ik reken meteen €65,- af en we nemen vast afscheid. Het ontbijt ziet er zeer verzorgd uit en ik laat het mij goed smaken.Om kwart over negen trek ik de deur van de B&B achter mij dicht en ga op pad. Trouwens, de zon schijnt volop en het is veel warmer dan gisteren. De weinige wind heb ik opnieuw in de rug.
Hier staat restaurant ‘Bij ons op den dijk’, een gerenommeerd restaurant. De prijzen zijn er ook naar, dit is echt een pand om met z’n tweetjes het diner te genieten.Iets verder moet ik linksaf het Brouwerspad in. Hier staat een voormalige brouwerij.
Die brouwerij zie ik niet, ik ben ergens verkeerd gelopen. Het begint al goed! Ok, aan teruglopen heb ik een hekel, op GPS loop ik met een bocht naar de route. Sowieso staat hier wel een mooi pand.Ik volg de dijk en word constant gepasseerd door racefietsers. Het zijn hele groepen, best wel irritant. Nog wat later hele groepen motorrijders, de zogenaamde ‘dijkjesrijders’. Dat is nog irritanter! Ik heb gelezen dat er door een aantal gemeentes dijken zijn gesloten voor motorrijders, van mij mogen ze dat verbod overal instellen.Tijdens een dijkdoorbraak stroomt het water met geweld het lager gelegen gebied in.
Heel veel grond wordt dan meegesleurd en zo’n ‘wiel’ kan makkelijk 30 meter diep zijn.Schapen staan er overal. Zijn de mannetjes al afgevoerd naar de slager? Of mogen ze nog even ‘aandikken? Van lamsvlees ben ik trouwens geen liefhebber.Wat zijn die mannen en vrouwen daar aan het doen? Er worden plastic zakken en grijpers uitgedeeld. Gaan ze de uiterwaarden cleanen? Zelf heb ik langs het voetpad geen zwerfvuil gezien, mogelijk hebben ze langs de waterkant meer geluk.Die grote waterplas is de Lithse Ham, ontstaan na ontgronding in de jaren vijftig van de vorige eeuw. De schoorstenen zouden van een steenfabriek kunnen zijn, maar daar laat het wandelboekje zich niet over uit.Regelmatig passeer ik een informatiebord.Dit watertje heet ‘De Kil’, het lijkt me toe dat het geen ‘wiel’ is.Aan de Marense Dijk staat dit pand. Zou het een voormalige kerk zijn? Helaas is er geen informatief bordje te zien.Op dat bankje bij het kunstwerk neem ik even plaats. Mijn fleece kan uit, het is warm genoeg voor een T-shirt en een wandelblouse. Het is bij elven, tijd om wat te drinken en te eten. Van dat kunstwerk begrijp ik niet veel.Tegenover mij bevindt zich het Kanaal van Sint Andries. Gedeeltelijk is het een oude Maasarm, een ander gedeelte is gegraven in 1856 en uitgebreid in 1934. Het kanaal is 1,5 kilometer lang en verbindt de Maas en de Waal met elkaar.Verderop moet ik de weg volgen naar de veerstoep richting het dorp Alem. Daar moet ik over een hek klimmen en door de uiterwaarden. Het wandelboekje raadt aan om tijdens slecht weer en hoogwater gewoon de asfaltweg te volgen. Dat ga ik doen, want het pad door de uiterwaarden is wel erg modderig!
Hm, hier is iemand om het leven gekomen, verdere informatie kan ik niet vinden.Aan de overkant van de Maas ligt Kerkdriel.Kijk, dit is het eerste bord dat ik zie van de LF12. Deze LF hebben Orchideetje en ik gefietst in 2016, maar dan van Maassluis naar Nijmegen. Waar zijn al die borden gebleven? Ai, op de site van het Fietsplatform lees ik dat een aantal jaren geleden alle LF-routes via de ‘knooppunten’ zijn gelegd (dat was mij bekend), maar nieuw beleid is dat het LF-netwerk de komende jaren transformeert naar zo’n 10 nationale LF-icoonroutes.
Alle oude borden gaan dus verdwijnen (deze zijn ze vergeten om weg te halen) en er komen nieuwe borden. Ik zag ze al hangen, maar dacht dat dit een plaatselijk initiatief was.Tegen halféén bereik ik gemaal Gewande.Dit lijkt mij een ‘jonkie’.Ik heb het er al over gehad, maar van de motoren ben ik nog niet af. Het zijn (bijna) allemaal mannen en meestal 50-plussers.Ik loop in Brabant, maar dit is pas het eerste kruisbeeld dat ik zie.Dit watertje heet ‘Groote Wiel’.Dit is Sluis Empel, die is aangelegd om het verschil in waterniveau tussen het Máximakanaal, met een lengte van 9 kilometer, en de Maas te overbruggen. Ai, zowel het kanaal als de sluis staat niet vermeld in het wandelboekje, maar ook mijn GPS-kaart kent ze niet. Het kanaal is op 14 december 2014 in gebruik genomen, mijn GPS-kaart is ouder. Momenteel is deze kaart niet eens meer te koop en een update (hoor ik) zit er niet in, gezien de kosten.Ik kijk tegen de rand van Empel aan. Deze foto heb ik in het verleden ook al gemaakt.Dit watertje is naamloos.Ik loop onder de A2 door en aan de Empelsedijk is een restaurant.
Van het overvolle terras maak ik uiteraard geen foto, maar aan de geparkeerde fietsen, auto’s en motoren ziet u dat ik niet overdrijf. Ik ga hier niet aanleggen, het gaat mij te lang duren voordat ik aan de beurt ben. Oh ja, dat vergeet ik bijna, de ontelbare aantallen pensionado’s die op hun E-bike de fietspaden onveilig maken.Hier vlakbij is een idyllisch kerkhof gelegen. Er zijn ook oorlogsgraven, dat konden die kruizen links weleens zijn.Daar ligt de brug met de A2. Vanaf hier loop ik door de uiterwaarden over een wel zeer mooi stukje Maaspad.Ik denk dat deze strandjes in de zomer drukbevolkt zullen zijn.Ik vreesde dat ik terug zou moeten lopen, maar dat hoeft gelukkig niet. Wel moet ik over deze gladde keien, maar met mijn wandelstokken lukt dat prima. Je moet hier echt niet ten val komen!Daar is de spoorbrug, achterlangs kan ik die passeren.Iets verder is restaurant Treurenburg. Ai, in 2017 was het restaurant dichtgetimmerd, maar nu is het weer in bedrijf. Eerst maar even bij de bushalte kijken. Het klopt, ik moet een halfuurtje op de bus wachten. Een mooie gelegenheid om mijn bidon leeg te drinken en nog wat te knabbelen.
De bus is mooi op tijd en de treinreis naar huis verloopt volgens planning. Wat mij opvalt, zowel heen als terug liep er regelmatig een conducteur door de trein, maar controleren, ho maar. Tja, iedereen checkt natuurlijk keurig in (en uit). Het beboeten van zwervers is zinloos. Het veroorzaakt een hoop ‘gedoe’ in de trein en betalen kunnen/doen ze toch niet. We moeten er maar mee leren leven. Ok, ik heb er vandaag 20.4 kilometer opzitten (volgens GPS). Resten nog vier trajecten in Zuid-Holland, die moeten in drie dagen kunnen.
Huub (koetshuisje ‘De Wieger’): bedankt!