LF Waterlinieroute (juni 2022)

Zaterdag 4 juni
Spaarnwoude – Uithoorn
Tegen achten nuttigen we het ontbijt. Een prima ontbijtbuffet voorzien van scrambled eggs, gebakken spek, tomaat en nog meer van alles.We checken uit en even na negenen zitten we op de fiets. Het is een stuk frisser dan gisteren, maar de wind hebben we weer min of meer mee.
We verlaten het recreatiegebied Spaarnwoude, steken de A9 over en even verder zijkanaal B.Iets verder is de Gedekte Weg. Tja, daar valt weinig aan te fotograferen.Santpoort laten we rechts liggen.Het Fort benoorden Spaarndam hebben we gemist, maar die bezuiden Spaarndam bezoeken we wel. Hier is een terras (maar op dit vroege uur nog niet open) en de KanoVereniging Spaarndam heeft hier zijn onderkomen.Dichterbij het Boezemgemaal Spaarndam kan ik niet komen. Er is zeker een renovatie aan de gang. Sowieso is het gemaal gebouwd in 1844 als stoomgemaal. In 1936 zijn de stoommachines vervangen door dieselmotoren. De laatsten zijn in 1992 vervangen door nieuwe dieselmotoren. En deze zijn op hun beurt in 2017 vervangen door elektromotoren. Sowieso is het gemaal een Provinciaal monument. Ik heb het gemaal weleens in bedrijf gezien, dat is een indrukwekkend gezicht.We fietsen even terug, daar ligt Spaarndam.De informatie van de Woerdersluis is nog net leesbaar.En hier staan we bovenop de sluis.Hier staat ook het monument voor Hansje.Als ik het goed heb, kijken we hier uit over de Mooie Nel. Al die huizen stonden er vroeger niet.Aan de Lageweg staat molen De Slokop uit 1877. Het is een poldermolen, in gebruik als woning en draaivaardig.De Mooie Nel, als tiener heb ik hier geroeid, gekanood, gezeild (kleine BM) en gevist.Het wordt weer tijd voor een fort en dat is het Fort bij Penningsveer.Het hek zit dicht, maar er komt net iemand aanrijden. Deze man heeft het fort vandaag gehuurd voor een activiteit en ik mag een foto maken.Dit is de polder Spaarnwoude. Koeien of schapen zie ik niet, dit lijkt me een prima locatie voor een immens zonnepark of een datacenter.Het bordje van de Waterlinieroute én een sticker van het Waterliniepad.In Haarlemmerliede staat deze R.K. kerk St. Jacobus de Meerdere. Hij was één van de discipelen van Jezus. Jacobus werd in 44 in Judea ter dood gebracht door koning Herodes Agrippa I. Het graf van Jacobus de Meerdere zou zich bevinden in Santiago de Compostella (bekend door pelgrims, maar ook door wandelaars). Tja, dit volgens de legende, je zou ook kunnen spreken van religieuze traditie.Ten oosten van Haarlem, net noord van de A200 en iets ten noorden van de spoorlijn Haarlem – Amsterdam ligt Fort bij de Liebrug.We fietsen hier langs de Ringvaart Haarlemmermeerpolder. Kijk, een mooi huis, maar de palmen vielen me op.Het fort aan de Liede staat wel op de kaart, maar in het gidsje staat het fort niet vermeld. Zo te lezen is er maar weinig van het fort overgebleven.
Maar in Vijfhuizen staat het Fort bij Vijfhuizen. Dat is wel een imposante.
Kijk, dat is hem.En dit de informatie.Is dit één van de atelierwoningen? De gevelbekleding is van Red Ceder naaldhout.
Dat hout komt uit Canada en is erg duurzaam, ook onbehandeld. Tja, je moet houden van de grijze verkleuring.Het Kunstfort is een centrum voor actuele kunst, maar er is ook een restaurant.
Daar genieten we de KMA.Buiten is het hefkoepelgeschut te zien, althans wat er nog van over is.Er staat geen bordje bij, maar ik lees later dat deze grafstenen afkomstig zijn van elders geruimde graven.De Batterij aan de IJweg net noord van Hoofddorp zijn we voorbijgefietst, maar de Geniedijk door de Haarlemmermeer zien we wel.Het Fort bij Hoofddorp is natuurlijk niet te missen.Vlakbij het fort staat de korenmolen ‘De Eersteling’.Zo langzamerhand fietsen we Hoofddorp uit. Het gebouw waar we tegenaan kijken is mogelijk Hotel Novotel Amsterdam Schiphol. Tja, we zijn vlakbij onze ‘Nationale Trots’ de luchthaven Schiphol.Aan het Voorkanaal vinden we de Batterij aan de Sloterweg.Je kunt om het fort heenlopen en de zijkant bekijken.Inmiddels hebben we de A4 achter ons liggen en fietsen we onder de aanvliegroute van de Zwanenburgbaan (18C/36C) door. Nou, de een na de ander! Wel een indrukwekkend gezicht, maar gezond is deze omgeving niet echt. Nog iets verder is het Fort bij Aalsmeer.Dit is het Achterkanaal.Het Fort bij Aalsmeer is momenteel in gebruik door het CRASH Luchtoorlog en Verzetsmuseum. Gisteren bij Fort bij Veldhuis zagen we een soortgelijk museum. Maar dit museum is open en we gaan er een kijkje nemen.Hoort deze Harley bij de collectie?De Vergeten Oorlog Nederlands-Indië is te zien in de tijdelijke tentoonstelling.
Nou, vergeten? Nederlands-Indië en vooral de Politionele Acties zijn nog volop in het nieuws.
Dit is Generaal S. H. Spoor (1902 – 1949). In januari 1946 werd hij benoemd tot legercommandant in Nederlands-Indië. Hij werd geacht de vrede en veiligheid te herstellen in de chaotische periode na de Japanse overgave (de Bersiap periode).
Op 20 mei 1949 genoot Spoor de lunch ter viering van zijn bevordering tot 4-sterren generaal. Drie dagen daarna kreeg hij hartklachten waaraan hij na twee dagen op 47-jarige leeftijd overleed. Zijn tafelgenoot was ook ernstig ziek geworden en lag vier dagen in coma. De overige gasten mankeerden niets. Er is geen sectie verricht en de doodsoorzaak blijft discutabel. Was Spoor ernstig overwerkt? De laatste jaren had hij regelmatig gezondheidsklachten. We zullen het wel nooit weten. Overigens, toentertijd was de naam van de kazerne in Ermelo ‘Generaal Spoorkazerne’. Maar nu staat er een bord bij de ingang: ‘Legerplaats Ermelo’. Zou het borstbeeld van generaal Spoor nog op de oprijlaan (binnen het kazernehek) staan?
De foto’s van Nederlands-Indië laat ik voor zichzelf spreken.Ook de foto’s van het CRASH Luchtoorlog en Verzetsmuseum laat ik voor zichzelf spreken.Overigens, fietsend door Aalsmeer ontwaar ik geen bordjes. Is de route verlegd? Dat zou zo maar eens kunnen.
De watertoren aan de Westeinderplassen. In september 2011 heb ik het ding een keer beklommen, tijdens het lopen van de Stelling van Amsterdam. Het kost €2,- en het is nog een hele klim! Overigens, de watertoren is sinds 1994 buiten bedrijf gesteld.Het nabij gelegen Fort bij Kudelstaart slaan we over, want het ligt iets van de route af.
Nou ja, het Fort bij de Kwakel zie ik even niet. Maar ja, de wind hebben we tegen en het regent iets.
Het Fort aan de Drecht zien we wel.Tegen vieren bereiken we Hotel Restaurant het Rechthuis aan de Amstel te Uithoorn (https://hetrechthuis.nl). Hier brachten we in mei 2007 al eens een weekend door (naar volle tevredenheid!). De zon is er weer door, maar ’t is toch wel tamelijk fris.We checken in en kunnen de fietsen achteraan op het terras stallen. Daar staan ze veilig.
Vanaf het terras is er een prachtig uitzicht over de Amstel.De track van vandaag. Het betreft het lichtbruin gekleurde deel, het rode deel is van gisteren danwel van morgen. We hebben er 43.15 kilometer opzitten.Op de kamer bereiden we thee en ik drink er een glaasje wijn bij. Dat heb ik toch wel verdiend! Om halfzes gaan we fris gedoucht aan tafel. We bestellen aspergesoep.
Nou, die is prima van smaak, romig én met stukjes asperge. Véél, véél beter dan die van gisteren.Als hoofdgerecht heb ik Boerderij Eendenborst besteld. Dit gerecht is met rode port, zoethout en zwarte bes bereid. Ok, goed, maar de eendenborst is voor mij toch iets te rosé gebakken.Orchideetje heeft Doradefilet met Hollandaisesaus besteld. Deze is prima, hoor ik (geen foto).
Als nagerecht voor Orchideetje Crème Brulée en voor mij de voorjaarssorbet. Het is advocaat ijs, witte chocolade ijs, violet siroop en advocaat slagroom. Ok, prima, maar veel advocaat heb ik niet geproefd!We rekenen af en tegen halfacht lopen we naar de kamer. Het journaal meldt naar verwachting morgen regen vanuit het zuiden en een matige wind uit noordoostelijke richting. Dat wordt dus min of meer de wind tegen, want we fietsen morgen ongeveer 50 kilometer in noordoostelijke richting.