Amsterdam (nov 2019)

Lieve lezer(essen)s van mijn wandelavonturen,

Geen wandelavontuur? Nee, dat is het slechte nieuws. Nu het goede nieuws: hier volgt een reisverslag van onze stadswandeling in Amsterdam.

Reisverslag stadswandeling Amsterdam
Zondag 3 november 2019

Zondag 3 november 2019
Amsterdam
De reden om naar Amsterdam af te reizen is voornamelijk het testen van de camera van mijn nieuwe iPhone. Dat testen combineren we met cultuur, want zo zijn we wel.
Een stadswandeling is mogelijk een goede manier om te testen. We maken gebruik van de gratis te downloaden ‘Amsterdam Citygids’.
We gaan tijdig van huis en om half elf zijn we ter plekke. Dat wil zeggen, het Amsterdam Centraal Station dat gebouwd is op drie eilandjes in het IJ. Het IJ is de zeearm van de toenmalige Zuiderzee vanwaar schepen aanmeerden aan de monding van de Amstel, de rivier die door Amsterdam loopt. Het station dateert van 1889 en rust op 8.657 houten palen. Het station is ontworpen door de architect P.J.H. Cuypers, die ook tekende voor het Rijksmuseum dat er sterk op lijkt. Ok, mijn eerste foto met mijn nieuwe iPhone, dat ziet er toch goed uit. Gewoon ‘gestoken’ scherp.Maar voor we verder gaan gebruiken we eerst de KMA bij café-restaurant Loetje, gevestigd in het Noord-Zuid Hollandsch Koffiehuis. In dit historische pand uit 1911 is het goed toeven.
Zicht op het Damrak, in de verte is ‘Loetje’ gevestigd en links staat de Basiliek van de Heilige Nicolaas. Daar moet ik straks mijn verlanglijst in de brievenbus stoppen. Ai, ik hoor van Orchideetje dat het Sint-Nicolaas feest voor mij niet doorgaat, ik heb mijn cadeau al gehad (= iPhone). Overigens, ik moet erop letten dat ik mijn ‘Shoulderpod S2 The Handle Grip’ zodanig vasthoud dat mijn duim niet op de foto komt. De iPhone vasthouden en fotograferen (zoals iedereen dat doet) vind ik lastig. Het is te zien, mijn duim staat op de foto. Ik moet maar eens naar een andere ‘shoulderpod’ uitkijken.Genomen vanaf dezelfde locatie, maar nu in plaats van de ultragroothoek(lens) met de groothoek(lens).We zijn iets verder gelopen, opnieuw het Damrak met ‘Loetje’. Het is droog, maar wel behoorlijk bewolkt. Soms komt de zon er even door, maar later in de middag gaat het regenen (groothoek).Sint-Nicolaas is de patroonheilige van Amsterdam en zijn beeltenis ziet u boven het roosvenster tussen de twee torens. Deze katholieke basiliek werd recentelijk nog gerestaureerd. Als u de kans hebt om even binnen te stappen, loont het zeker de moeite om de prachtige koepel te bekijken. Helaas, voor ons is dat niet weggelegd, er is straks iets te doen en men is bezig met de voorbereidingen. Overigens, de basiliek is gebouwd tussen 1884 – 1887 naar een ontwerp van de architect Adrianus Bleijs (groothoek).Vanaf dezelfde locatie, maar nu met mijn Nikon en Fish-eye lens. Tja, dat oogt toch tamelijk ‘wollig’. Moet ik eens aan een nieuwe Nikon? Deze heb ik al sinds 2013.
Of moet ik aan een zogeheten systeemcamera? Die zijn aardig aan de prijs en ik lees dat er nog geen Fish-eye lens is uitgebracht. Sowieso dus nog even wachten.We lopen verder naar links langs de Prins Hendrikkade en nemen dan de eerste straat links (Zeedijk). Het eerste huis in deze straat aan uw linkerhand is het café ‘In ‘t Aepjen’. Dit houten gebouw is bijna 500 jaar oud en meteen het oudste houten huis van Amsterdam. Stap hier zeker eens binnen voor een borrel. Bewonder het interieur en curiosa zoals het beeldje van een aap en de oude kruiken waarin vroeger de sterke drank werd bewaard. Het café was vroeger een zeeliedenhotel, de zeebonken betaalden er hun rekening met apen, meegebracht uit verre overzeese gebieden. Met de apen kwamen ook de vlooien mee. Verbleef je in ‘In ’t Aepjen’, dan was je meestal ook verzekerd van jeuk. Vandaar de uitdrukking ‘in de aap gelogeerd zijn’.
De eerste foto is met de iPhone en de tweede met de Nikon genomen. De derde ook weer met de iPhone. We hebben pech, het café gaat pas om 12.00 uur open.Daartegenover is de toegangspoort tot de Sint Olofskapel. Deze kapel dateert van de 15e eeuw en maakt nu deel uit van een congrescentrum van het achtergelegen hotel.
De herkomst van de naam is nogal twijfelachtig, maar mogelijk is de link naar Sint Olof als beschermheilige van de dijken de meest logische. Vroeger lag achter het Café ‘In ‘t Aepjen’ immers het IJ en was deze straat een dijk (groothoek en daarna ultragroothoek).De derde foto met de Nikon, dat is wel te zien.Een foto van de toren (iPhone tele).Als ik het goed heb, is dit de Oudezijdskolk met de iPhone. Tja, over de fietsen in Amsterdam breek je je nek. Het is gewoon een plaag! (tele).En dit is de andere kant uit (ultragroothoek).Zo te zien bevinden we ons in Chinatown. Het restaurant doet daar niet aan mee.
Deze foto is genomen met de telelens.Zomaar een mooie gevel met de ultragroothoek. Over die fietsen heb ik het al gehad.Hier woont een echte Chinees met de ultragroothoek.De Chinese He Hua tempel (uitgesproken als ‘gguh ggwaa’) – wat lotusbloem betekent in het Chinees, is de grootste boeddhistische tempel van zijn soort in Europa (ultragroothoek).De tempel is opgetrokken in de traditionele Chinese paleisstijl. Het volledige bouwwerk is samengesteld uit verschillende symbolen: de toegangspoort stelt de poort voor naar de kloosters in de bergen, de trappen leiden in het boeddhisme stap voor stap naar het hoogste wat bereikt kan worden, en de draken op het dak moeten de kwade geesten wegjagen. De tempel kan bezocht worden en een rondleiding is mogelijk. Trouwens, ik meende dat deze tempel er al sinds mensenheugenis staat. Dat blijkt niet zo te zijn, hij is op 15 september 2000 geopend door koningin Beatrix.
Dezelfde foto met de Fish-eye. Tja, zo somber was het weer wel, maar echt scherp is de foto niet. Ok, de iPhone maakt het iet of wat bewolkte weer een stuk zonniger.
Niet helemaal correct, maar het resultaat mag er zijn. De zoomlens van mijn Nikon had ik wel bij me (16 – 85 mm), maar om de een of andere reden maakte ik er geen gebruik van. Dat wisselen van lenzen is eigenlijk een heel gedoe.Een foto van het interieur van de tempel met de ultragroothoek. Diafragma 2,4 dus helemaal scherp van voor naar achter is niet mogelijk. Kan ik een langere tijd instellen?
Dat moet ik opzoeken, maar dan zit je weer met bewegingsonscherpte. Loop ik hier tegen de grens aan van de iPhone?Wacht, ik mocht hier helemaal geen foto’s maken, dat had ik zo gauw niet in de gaten.
Op het bordes maak ik deze foto met de groothoek.Het informatieve bord van de Anthoniespoort is met de telelens gemaakt.En de Anthoniespoort zelf met de groothoeklens. De Anthoniespoort kreeg in 1617 de functie als Waag.De Waag was vroeger een stadspoort op het water. Samen met de Munttoren is dit de enige nog overblijvende stadspoort van Amsterdam. De functie verviel toen de stadsmuur begin 17e eeuw werd afgebroken. Het gebouw kreeg toen allerlei andere functies, waaronder de functie als ‘waag’, een gebouw waar goederen werden gewogen, en huisvestte ook de gilden. Een deel van het pand wordt momenteel verhuurd als restaurant (In de Waag) en een ander deel aan de Waag Society (instituut voor kunst en wetenschap).
We slaan rechtsaf de Bloedstraat in (tele). Deze brengt ons meteen in de rosse buurt. Dat is wel even schrikken voor ons provincialen, want er is – ondanks dit vroege uur – al volop ‘bedrijvigheid’!
Wordt morgen het grofvuil opgehaald? En waarom is dit pand besmeurd met graffiti en de panden van de buren niet? Ok, beter het grofvuil op straat dan in de gracht. Maar ja, wat zullen de Japanse toeristen hier wel niet van vinden? (ultragroothoek).Dit is de Oudezijds Achterburgwal eerst in ultragroothoek en daarna in groothoek.
Die fietsen zitten met twee kettingen aan elkaar vast. Zouden de sleuteltjes zich in het tasje bevinden dat aan het stuur hangt?Aan de overkant van de gracht zit Casa Rosso (groothoek). Zo te lezen zijn er verschillende filialen van dit bedrijf in deze straat. Zouden die fietsen van klanten zijn of van het ‘personeel’?Ja, die majoor Bosshardt was me er eentje. Verderop moet een standbeeld van haar staan (groothoek).Kijk, het Erotic Museum. Zou onze museumjaarkaart daar gelden? Of is erotiek geen kunst (groothoek)?Wat was er eerder: de rosse buurt óf de Oude Kerk? Eerst met de ultragroothoek en dan met de Fish-eye. Met de Fish-eye komt er iets meer op, maar heel veel scheelt het niet.Tegen de Oude Kerk zijn er huizen en handelszaken gebouwd, zoals dat in de middeleeuwen gebruikelijk was. De Oude Kerk wordt gezien als de oudste kerk van Amsterdam en werd gebouwd begin 14e eeuw. Uiteraard is de Oude Kerk in de loop van de tijd vaak verbouwd en uitgebreid voordat ze de imposante kerk werd die ze nu is.
Tot 1578 was het een katholieke kerk die de naam St. Nicolaaskerk droeg. Daarna werd het gebouw overgedragen aan de protestanten en veranderde de naam. De kerk kan gehuurd worden voor feesten en evenementen, maar blijft ook nog steeds de functie van protestantse kerk vervullen. De kerk is tegen betaling te bezoeken. Dat bezoeken hebben we niet gedaan. Waarom eigenlijk niet? Was de kerk dicht?
Een plaquette uit 1571 (groothoek).Over de Oudezijdse Voorburgwal heen is in de verte de Sint-Nicolaasbasiliek te zien.
Ook weer genomen met de ultragroothoek.Iets verder is het Museum Ons’ Lieve Heer op Solder gevestigd (ultragroothoek). Eind 16e eeuw was het voor katholieken verboden om nog erediensten te houden. Stiekem werden er dan erediensten gehouden in herenhuizen, zoals bij Ons’ Lieve Heer op Solder, waar op zolder een kerk werd gebouwd. Andere delen van het huis werden gebruikt voor bezoekers en gesprekken met de priester. Het gebouw is nu ingericht als museum en geeft een interessante kijk op het leven in de 16e eeuw. Op specifieke data (te checken op de website) worden er nog katholieke erediensten gehouden.
Orchideetje heeft dit museum in het verleden bezocht, maar kan zich dit pand niet herinneren. Helaas is het museum (nog) gesloten, dus kunnen we het niet navragen.
Later blijkt mij dat het echte Ons’ Lieve Heer op Solder het belendend pand betreft (nummer 40). Het pand met de eigentijdse gevel – het ziet er niet uit natuurlijk – bestaat sinds 2015 en bevat een winkel, een museumcafé en een ontvangstruimte voor bezoekers. Er is een ondergrondse passage, die beide huizen met elkaar verbindt (ultragroothoek).Iets verder staat dit pand met mooie trapgevel (ultragroothoek).Hier eindigt de Oudezijds Voorburgwal, genomen met de Fish-eye. Het ziet er toch tamelijk somber uit.Hier staat ook het bankje met majoor Bosshardt.Bedoelen ze dit pand? Dit is de overkant! Of bedoelen ze het pand achter ons met op de deur een poster van het Leger des Heils?De laatste vier foto’s zijn genomen met de groothoek.
Aan de Oudezijds Armsteeg staat een pand met deze plaquette (tele). Stellen dit Padde, Hajo en Rolf voor, u weet wel de drie helden uit het boek ‘De scheepsjongens van Bontekoe?Wat doet iedereen toch in de (Warmoes)straat? Is er iets te doen? De foto is genomen met de telelens.Helaas is de routebeschrijving in de gids niet erg duidelijk. Het schrijven van een goede routebeschrijving is een kunst op zich. Ik weet dat, want ik beheers die kunst. Het café Heffer waar foto’s de wanden opsieren van Baantjer zien we niet. Wel het Oude Accijnshuis dat niet in de gids staat. De foto’s zijn genomen met de telelens, de ultragroothoek en de Fish-eye.Kijk, hier staat toch een restaurant Heffer. Zouden we hier wat kunnen nuttigen?Helaas, veel ruimte binnen is er niet en alle tafels zijn gereserveerd. Verder geen foto’s van Baantjer, maar schilderijen. De foto’s zijn achtereenvolgens genomen met de groothoek, de ultragroothoek, de groothoek, de Fish-eye en de ultragroothoek.We kijken uit over het Damrak met in de verte het Centraal Station. Achtereenvolgens genomen met de ultragroothoek, de groothoek en de telelens.Achter ons bevindt zich de Beurs van Berlage.We lopen om de Beurs heen, aan de voorzijde ziet het er toch een stuk beter uit.
Beide foto’s met de ultragroothoek.Op het Beursplein doen de meest merkwaardige objecten dienst als gaslantaarns.
Van hieruit heb je ook een goed zicht op de toren van het beursgebouw. Daar staat het opschrift ‘Beidt uw tyd’, aan de overzijde van de toren staat ‘Duur uw uur’. Deze teksten willen de beleggers aanzetten voorzichtig te zijn, hun tijd te nemen, om dan pas hun slag te slaan. Sedert eind vorige eeuw is dit gebouw niet meer in gebruik als beursgebouw.
Het is nu een evenementenhal met kantoren. Zowel tijdelijke tentoonstellingen als optredens staan hier op het programma. Het gebouw is niet te bezoeken, behalve voor georganiseerde rondleidingen. Tijdens de rondleiding kan de toren beklommen worden. Reserveren kan via de website van de Beurs van Berlage (groothoek, 2x tele en ultragroothoek).Zo te zien kan hier iets genuttigd worden. Nou, het ziet er hier wel goed uit (groothoek)!Aan drie zijden een tegeltableau van Jan Toorop (1858 – 1928). De drie levensgrote tableaus van keramiek stellen drie tijdsperiodes voor; het Verleden, het Heden en de Toekomst. Op de scene uit het verleden is te zien hoe men in vroegere tijd de mensen als slaven hard liet werken en de man met een zwaard de dienst uit maakte.Op het tableau uit het heden zien we hoe de koopmannen (waar de Beurs voor bedoeld was) de dienst gaan uitmaken, maar het lijkt er ook wel op dat de emancipatie van de arbeider en zelfs die van de vrouw belangrijk aan het worden zijn.Bij het laatste tegelwerk wordt volgens Toorop in de toekomst het geestelijke leven belangrijker en je ziet er dan ook allemaal gelukkige mensen op de achtergrond.
Alhoewel alle symboliek van het tableau een verwijzing is naar het socialisme en naar de opkomst van de arbeidersbeweging, beeldt Toorop op de voorgrond toch een Christusfiguur (herkenbaar aan een aureool) af. De drie tableaus met de telelens.Inmiddels staat de bestelde uitsmijter voor mijn neus (groothoek).Aan het Damrak staat de voormalige boekhandel Allert de Lange (huisnummer 62).
Op de gevel staat boven de vensters van de eerste verdieping het oude opschrift ‘Librairie – Buchhandlung – Bookseller’. Nu is het allang geen boekhandel meer, maar in 1880 vestigde Allert de Lange zich hier. Hij was uitgever van succesvolle boeken en heel bekend in zijn tijd. De beelden op de gevel en vooral de uil in de top van de gevel verwijzen naar zijn activiteiten. Tijdens de Tweede Wereldoorlog verdween de uitgeverij en ook de oorspronkelijke functie van dit gebouw (groothoek en tele).We wandelen verder langs het bekende warenhuis de Bijenkorf, gespecialiseerd in de duurdere merken. Wij zijn aan het opruimen, dus hier hebben we niets te zoeken (groothoek).Iets verder staat het monument op de Dam. De Dam is een verzamelplaats voor jongeren. Op het Nationaal Monument kun je rustig plaatsnemen en genieten van de straatmuzikanten en de vele duiven. Dit monument dateert trouwens van 1956 en symboliseert de lijdende mensheid in oorlogstijd. De Nationale Dodenherdenking vindt hier ook elk jaar op 4 mei plaats met kransleggingen door het staatshoofd en de regering voor alle gevallenen (groothoek).Als ik hier sta, denk ik altijd aan de actie van het Korps Mariniers die op 25 augustus 1970 de Dam ‘schoonveegden’ van de daar bivakkerende hippies. Burgervader Samkalden zag de verloedering jarenlang door de vingers. Hij gold als een bekwaam bestuurder, maar mijns inziens begreep hij niet dat er in de zestiger jaren een andere tijd was aangebroken.
Het Koninklijk Paleis (Paleis op de Dam) rust op houten palen (13.659 stuks, om precies te zijn!) en was van origine het stadhuis. Toen Lodewijk Napoleon echter Amsterdam tot hoofdstad van Holland had uitgeroepen, kreeg het stadhuis plots de functie van koninklijk paleis en dat is het nu nog steeds. De koninklijke familie woont hier niet, en komt hier hooguit eenmaal per jaar voor een officiële ceremonie. Het gebouw is te bezoeken. Het is een echte aanrader. Dat bezoeken doen wij een andere keer.
Sowieso is het druk, iemand doet een act op een éénwieler. Op de voorgrond een auto van de parkeercontrole. U weet, dat controleren dient ervoor om de gemeentekas te spekken (groothoek).Op de hoek is Madame Tussauds gevestigd. U weet wel, het wassenbeelden museum.
Ik ben er nog nooit geweest (Orchideetje wel). Ook dit keer komt het er niet van.
Sowieso is de toegang aan de prijs (€19,50 online). (Tele).In Amsterdam munten ze uit door hun ideale locatie op de Dam, de meest centrale plaats in de stad. Ook is de vestiging één van de beste van Madame Tussauds. Uiteraard kan je er bekende sterren zien alsof ze in levende lijve naast je staan. Maar Madame Tussauds staat ook voor een unieke belevenis die jaarlijks een grondige wijziging ondergaat.
In de Nieuwe Kerk loopt de Grote Suriname Tentoonstelling. Deze tentoonstelling zou ik eigenlijk moeten bezoeken (€18.-), een andere keer maar (tele).De Nieuwe Kerk is de nationale kerk van Nederland. Ze is protestants en werd gebruikt voor de kroning van Wilhelmina, Juliana, Beatrix en Willem-Alexander. Hier vind je ook het graf van dichter en toneelschrijver Joost van den Vondel. Deze kerk wordt veel gebruikt voor concerten en tentoonstellingen, zoals bijvoorbeeld de jaarlijkse World Press Photo. De toegang is steeds betalend.
Nog een laatste blik op de Dam (ultragroothoek).Mijn blik valt op deze plaquette (tele). Ai, dit weet ik wel, vanuit dit huis schoten (dronken) Duitse soldaten op 7 mei 1945 op de juichende menigte. Tweeëndertig Nederlanders vonden de dood en er waren meer dan 120 gewonden. Het was net na de Duitse overgave een chaotische tijd. Toch bijzonder tragisch als je vijf oorlogsjaren hebt overleeft en toch nog om het leven komt!We lopen de Kalverstraat in (groothoek). Tjonge, wat is het hier druk!Dit is Magna Plaza, het voormalig Amsterdams Hoofdpostkantoor (geopend in 1899). Momenteel is het een winkelcentrum. Daar hebben wij dus niets te zoeken (groothoek).De Herengracht (groothoek). Hier is het ook wel mooi wonen. En dan je jacht voor de deur, beter kan niet. Ok, nu weet ik toevallig van een kennis dat eerst de buitenboordmotor werd gestolen en enige tijd later haar sloep.Op de hoek van de Raadhuisstraat begint een galerij. Het lijkt Turijn wel. Beide foto’s groothoek.De Westerkerk is tussen 1620 – 1631 gebouwd in renaissancestijl naar ontwerp van Hendrick de Keyser. De Westertoren is de hoogste van Amsterdam met zijn 87 meter.
De kerk kun je gemakkelijk herkennen door de keizerskroon op de toren. Deze werd aangebracht ter ere van Maximiliaan van Oostenrijk. In deze protestantse kerk is Rembrandt begraven, maar men weet zijn graf niet meer te vinden. Opnieuw valt het op dat er kleine winkeltjes tegen de gevel aan zijn gebouwd. Alsof het kuikentjes zijn, die schuilen bij moeder (groothoek).Momenteel wordt de Westerkerk gerestaureerd, dus een bezoek is niet mogelijk (ultragroothoek en groothoek).Aan de Keizersgracht ligt het homomonument. Het zijn die aflopende tredes (ultragroothoek).De tekst, maar die zal slecht leesbaar zijn (ultragroothoek).Het homomonument werd opgericht in 1987 en bestaat uit 3 roze, marmeren driehoeken, die samen een grote driehoek vormen. Het herdenkt alle holebi’s die omwille van hun geaardheid werden gediscrimineerd, vervolgd en onderdrukt. Het is een symbool geworden voor de holebi-bewegingen van de ganse wereld. Deze locatie dichtbij het huis van Anne Frank is wellicht niet toevallig. Anne Frank werd immers vervolgd, onderdrukt en opgesloten, met de dood tot gevolg (groothoek).Dit is het Anne Frankhuis en tot mijn schande heb ik het nog nooit bezocht. Dat had ik dan voor 1999 moeten doen, voor de plaatsing van die afschuwelijke glazen pui. Ok, ik begrijp het wel, er komen meer dan één miljoen bezoekers per jaar, dat ging gewoon niet langer (beide foto’s ultragroothoek).Maar ja, al die Japanners krijgen wel een compleet verkeerd beeld te zien. Ik ben hier een paar jaar geleden ook al eens langsgelopen en er stond toen een rij van meer dan 100 meter. Momenteel moet je tickets op internet boeken (met tijdslot?), een rij zie ik nu niet.
Even een stukje tekst uit de gids ter informatie.
Over het Achterhuis bestaan veel misverstanden. Het bestond uit meer dan één kamertje, het was een klein huisje. Maar doordat je dit gebouw niet kon waarnemen vanaf de straat en de structuur van de woning nogal ingewikkeld was, konden de Duitsers het niet ontdekken.
Het is een aanrader om voor een bezoek minstens twee tot drie uur uit te trekken.
Dit museum trekt veel bezoekers, dus de wachttijden kunnen lang zijn. Opgelet: wil je het museum tussen 09.00 -15.30 uur bezoeken, dan moet je vooraf online een ticket kopen.
Het is een modern museum dat je op een audiovisuele manier duidelijk maakt hoe de familie Frank er geleefd heeft, welke spanningen er waren, hoe de bevoorrading verliep en nog veel meer. Je bezoekt het woonhuis, het Achterhuis, en ook een nieuw gedeelte met een tentoonstelling. Het museum is in exploitatie van de Anne-Frankstichting die streeft naar een wereld zonder discriminatie, fascisme en antisemitisme.
Anne Frank werd in 1929 geboren in Frankfurt am Main. Toen in 1933 Hitler aan de macht kwam, vluchtte de familie Frank naar Nederland. Ze betrokken aanvankelijk een appartement aan het Merwedeplein in de Rivierenbuurt in Amsterdam Zuid. In 1940, toen de Duitsers Nederland binnenvielen, begon de familie aan de schuilplaats te werken, en in de zomer van 1942 doken ze onder in het Achterhuis aan de Prinsengracht, samen met de familie Van Pels en een tandarts. Het Achterhuis werd afgesloten door een draaibare boekenkast.
De familie probeerde het leven zo gewoon mogelijk te laten doorgaan. Zo bleven de kinderen verder studeren. Ze moesten echter wel altijd stil zijn, want niet alle mensen in het kantoor dat onder de schuilplaats gevestigd was, wisten dat er Joden ondergedoken zaten. Zo konden bijvoorbeeld gedurende de dag de badkamer en het toilet niet gebruikt worden. Bedienden zorgden voor de levering van voedsel en andere noodzakelijke goederen.
Gedurende al die tijd schreef Anne Frank in haar dagboek dat zij als geschenk op haar 13e verjaardag had gekregen. Ze zou dit zorgvuldig blijven bijhouden.
Op 1 augustus 1944, na 25 maanden in het Achterhuis geleefd te hebben, schreef Anne de laatste woorden in haar dagboek. Op 4 augustus viel de Gestapo binnen, na verraad al is dit niet meer zo heel zeker – en de 8 onderduikers werden op het allerlaatste joden-transport richting Auschwitz gezet. Anne stierf aan de gevolgen van tyfus in Bergen-Belsen in februari of maart 1945. Vader Otto Frank is de enige van de 8 onderduikers die de oorlog overleefd heeft.
Het dagboek van Anne Frank werd onmiddellijk na haar gevangenneming meegenomen door helpers van de familie. In 1947 werd het dagboek gepubliceerd onder de titel ‘Het Achterhuis’.
Een stukje verder staat het standbeeld van Anne Frank (tele en groothoek). Het spijt me, maar het hoofd van Anne vind ik niet goed gelukt.Aan de zijkant van de Westertoren is een plaquette aangebracht ter nagedachtenis aan Willy Alberti. Hij is nog geen zestig geworden (ultragroothoek).Aan de overkant van de Prinsengracht ligt het Woonboot-museum (groothoek). Dat geeft een beeld van het leven aan boord van een woonboot in de Amsterdamse grachten.
Het museum zelf is een voormalig vrachtschip en toont hoe er iets prachtigs gemaakt kan worden van zo’n schip. Met alle langsvarende pleziervaart en storm kan het soms wel dobberen! Het Woonboot-museum bezoeken we niet.Zicht op de Prinsengracht en in de verte de Westerkerk. De fietsen moet u maar even wegdenken (groothoek).Op het Johnny Jordaan Plein staan ze bij elkaar. Tja, de ouderen onder ons weten dat wel, ze waren toentertijd razend populair. Van links naar rechts: Manke Nelis (1993), Tante Leen (1992), Johnny Jordaan (1989), Johnny Meijer (1992) en Tante Mien & Bolle Jan (beide 2009). Tussen haakjes het jaartal waarin zij zijn overleden (groothoek). Mogelijk komt er nog een standbeeld bij van Willy Alberti (1985) en Koos Alberts (2018).
Om vigerende redenen Johnny Meijer (beide groothoek).De volgende gracht is de Keizersgracht. We wandelen nu langs statige herenhuizen waarvan het merendeel niet meer bewoond is, maar omgebouwd tot kantoren. Net voor de brug bevindt zich links (aan de overkant van de gracht) het ‘Huis Marseille’ tussen de bomen. Het is nu het onderkomen van het Museum voor Fotografie (groothoek en tele).Aan de Herengracht staat museum ‘Het Grachtenhuis’. Je verneemt er alles over de Amsterdamse grachtengordel en daarmee gepaard gaande uitbreidingen van de stad.
Het grachtengordelgebied staat sinds 2010 op de UNESCO Werelderfgoedlijst (Ultragroothoek en Fish-eye). Inmiddels regent het.Wat verder staat een prachtig pand op nummer 380-382, waar nu het Instituut voor Oorlogs-, holocaust- en genocidestudies (NIOD) is gevestigd. Het dateert van eind 19e eeuw en is zeer rijk gedecoreerd. De zandstenen gevel leent zich uiteraard zeer goed tot gedetailleerde decoraties (ultragroothoek).Daarnaast ligt het Bijbels Museum in twee gebouwen van de Cromhouthuizen op de nummers 366 en 368. De naam van het museum dekt volledig de lading, dat wil zeggen, ondergedompeld worden in de bijbel en de beleving ervan (ultragroothoek).Aan de Singel staat dit beeld. Geen bordje erbij, dat is wel even jammer (groothoek).Aan de overkant van de Singel staat de Rooms-katholieke kerk ‘De Krijtberg’. Het was eerst een schuilkerk en werd later geleidelijk aan verbouwd. Bij de laatste verbouwing, eind 19e eeuw, kreeg het de huidige voorgevel met zijn twee spitse torens van 50 meter hoog (groothoek).Wat verder staat het Doelengebouw (ultragroothoek). Dit gebouw is nu in gebruik als bibliotheek van de Universiteit van Amsterdam. De naam ‘Doelengebouw’ komt door de vroegere eigenaar, het schuttersgilde. Zij hadden achter het gebouw hun schietbanen met ‘doelen’ voor het boogschieten.De Bloemenmarkt ligt in feite op het water van de Singel. Alle kramen zijn verankerd op pontons. Zo’n honderd jaar geleden werden de bloemen en planten immers elke dag vers aangevoerd per boot en op de boten langs de kade verkocht. Doordat de Bloemenmarkt zo bekend is, zijn het vooral toeristen die deze markt bezoeken. Snijbloemen zijn er niet te vinden, wel veel bloembollen, plantjes en andere aanverwante artikelen (beide ultragroothoek).Opnieuw de Kalverstraat (ultragroothoek).Door dit poortje kom je in het Begijnhof terecht (ultragroothoek).Een informatief bordje is aanwezig (beide groothoek).De English Reformed Church is helaas gesloten. In het verleden heb ik hem wel open aangetroffen, maar het interieur staat mij niet meer bij (beide ultragroothoek).De kapel is wel open (groothoek).Het interieur is sober, maar wel intiem. Mocht ik hier eigenlijk wel foto’s maken? Beide met de ultragroothoek.Wat is religie zonder één of meer wonderen? Beide foto’s met de groothoek.Een schilderij met als onderwerp de kruisiging. U ziet dat de spijkers op de verkeerde plaats door de handen zijn geslagen. Nu staat mij bij – maar dat moet ik even opzoeken – dat de misdadigers links en rechts met touwen waren vastgebonden aan het kruis.
Hm, dat lijkt wat minder pijnlijk, maar de executie werd op deze wijze nog langer gerekt (tele).Dat ziet er toch wel idyllisch uit en dat midden in Amsterdam (groothoek).In het Begijnhof staat sinds 1928 een bronzen portretbuste van kardinaal Van Rossum (1854 – 1932) van de hand van Gerard Hoppen. Het borstbeeld herinnert aan het Eucharistisch Congres dat in 1924 in Amsterdam plaatsvond (tele).We lopen verder door de Kalverstraat en nuttigen de thee – in de vorm van fris – in het restaurant in de Bijenkorf. Tjonge, het is hier nog druk ook! Veel mensen zitten aan de warme lunch danwel genieten zij hier het diner (groothoek).We zijn rond! Sowieso veel gezien en mijn iPhone nader aan de tand gevoeld. Heeft het zin om voor een systeemcamera te gaan? Ik zou weleens een vergelijkend testrapport willen lezen van een iPhone en een systeemcamera. Of, als dat kan een systeemcamera een paar weken willen lenen/leasen (als dat mogelijk is). Maar voorlopig is dat niet aan de orde, Nikon heeft nog geen Fish-eye lens uitgebracht geschikt voor een systeemcamera.
In elk geval maakt de iPhone prachtige foto’s. Binnenkort verder met testen.
We stappen de trein in en nog redelijk op tijd zijn we weer thuis.