Sicilië (apr 2010)

Zondag 18 april 2010
Monterosso Almo – Palermo
Om acht uur staan we op en genieten om half negen van het ontbijt. Dit wordt niet in onze B&B geserveerd, nee, Paolo heeft dat geregeld in het restaurant aan de overkant.
Daarna lopen we naar het restaurant bij de kerk en bestellen meteen espresso.
Ik denk dat deze meneer (volgende keer vraag ik zijn naam) de lekkerste espresso bereid van Sicilië. Ik koop meteen een kilopak espressobonen bij hem. Zouden de bonen het geheim zijn? Even later komt Paolo ons halen. Buiten staat de sinaasappelboer zijn waren af te wegen. Iets verder op het pleintje staat dit ‘paleis’. Op de begane grond bevinden zich wat winkeltjes, de etage daarboven is in gebruik als politiebureau en de etage daarboven is aangekocht door een dorpsbewoner die in het verre Italië fortuin heeft gemaakt. Hij laat de bovenste etage volledig renoveren en dit mogen wij bekijken. Kijk, het bord: ‘Renova, restauri’, maakt het duidelijk. Het paleis is tegen een heuvel aangebouwd, daardoor oogt het scheef. Het trappenhuis staat in de steigers, ze ogen enigszins fragiel. In de keuken zijn nog authentieke details aanwezig. Zouden ze dat gietijzeren gevaarte opknappen? Of zou er een moderne Boretti inkomen. De plafondschilderingen zijn wat gehavend – er is lekkage geweest, inmiddels is er een nieuw dak geplaatst – maar prachtig. Ai, hier is nog voor vele maanden werk. We beklimmen een smalle trap en komen uit op het dak. Van hier hebben we een prachtig uitzicht over Monterosso Alto. Het is bewolkt, maar na een paar minuten komt de zon door. De Chiesa S. Giovanni Battista staat er mooi op en Paolo stelt voor deze te bekijken.
Dat hadden we gister zelf al gedaan, maar met een ‘gids’ zie je uiteraard meer. We dalen weer af en bekijken de binnenplaats. Hier stonden vroeger de koetsen en de paarden. De plaatselijke Hermandad doet alles weer op slot en wij lopen naar de Battista. Ai, de prachtige preekstoel had ik gisteren over het hoofd gezien, zo zie je maar weer. We lopen naar de Casa Della Nonna. Dit huis is nog in authentieke staat. Daarna volgt het Museo d’arte Contadina. Tja, hier staat wat huisvlijt, tevens gereedschap uit vervlogen tijden. Als laatste wijst Paolo ons een aantal grotten, die rond de kerstdagen ingericht worden als kerststal. Tja, dat leeft hier nog echt. Als allerlaatste maken we nog een rondrit. Helaas is het weer omgeslagen en regelmatig krijgen we een bui op ons pet. Geen fotoweer dus. We lunchen nog en dan nemen we afscheid van Paolo. We hebben het heel goed naar ons zin gehad in Monterosso Almo, uiteraard dankzij onze uitstekende gids. Om half twee rijden we weg. De plaatselijk Hermandad waarschuwt ons nog dat er autoraces aan de gang zijn in Vizzini, maar dat die rond 14.00 uur afgelopen zijn. Het is zeker wat uitgelopen, want het hek staat er nog.
We rijden er gewoon langs, we zien wel waar het schip strand. Dat doet het twee kilometer verder, hier staan vele auto’s te wachten. We zetten de auto neer en lopen naar voren. Onderweg fotografeer ik een aantal bolides. Met hels kabaal gaat er om de paar minuten één van start. Het is een soort kwalificatie, begrijp ik. Toch leuk om te zien. Na een half uurtje is het voorbij en kunnen we verder. Onderweg naar Palermo krijgen we nog een paar enorme buien te verwerken, maar als we Palermo binnenrijden is het droog. In één keer rijden we regelrecht naar ons appartement. Kijk, als je de boel maar goed voorbereid. Tegen half acht lopen we naar het door Antonio aanbevolen restaurant ‘San Andrea’. Helaas, het is gesloten. OK, via de Emanuele lopen we naar Piazza Marina, daar zijn vele restaurants. Tja, dat maakt het meteen moeilijk, we kiezen gewoon voor de eerste. Dat blijkt een Argentijns restaurant te zijn, in elk geval iets anders. Ik bestel rode huiswijn, salade, Argentijns vlees en een kersentoetje. Ik moet zeggen, ze hebben hier een uitstekende kok. Het pand zit ook vol Italianen, dat zegt al voldoende. Na de maaltijd zoeken we ons appartement op.