Voorjaars-arrangement Maasdam (apr 2006)

Zaterdag 15 april 2006
Rotterdam
Om kwart over acht staan we op en om kwart voor negen zitten we aan het ontbijt. Prima verzorgd, maar ja, we zijn verwend in Anderen, daar kan werkelijk geen hotel tegenop. Tegen tien uur zitten we op de fiets en gaat het richting Puttershoek. Volgens de ober zou begin dit jaar de pont uit de vaart worden genomen, echter hij meende gehoord te hebben dat dit was uitgesteld. Puttershoek, ook al weer zo’n bekende naam, maar aangekomen bij de pont blijkt dat deze alleen van maandag tot vrijdag vaart. Helaas, vandaag is het zaterdag. Toch maakt het niet zoveel uit, we fietsen nu over de dijk in westelijke richting naar de Heinenoord-tunnel. Onderweg krijgen we nog een uitzichtpunt met zicht op de Oude Maas.8. Kaart9. Uitzicht Volgens de local zou je met de fiets door de Heinenoord-tunnel kunnen. Het klopt, we kunnen met de lift, maar ook, zoals ik een autochtoon zie doen, gewoon de fiets op de roltrap zetten. Aan de andere kant van de tunnel idem dito hetzelfde, òf met de lift òf met de roltrap.11. Heinenoord12. HeinenoordGelukkig is de route prima voorzien van de bekende witte fietsbordjes met rode opschriften ‘Rotterdam’ en later ‘Centrum’. Ik probeer de route te onthouden, we moeten tenslotte ook weer terug. Na zo’n 25 kilometer bereiken we de Erasmusbrug, beter bekend als ‘De Zwaan’. De Erasmusbrug is ontworpen door Ben van Berkel en opgeleverd in 1996. De 808 meter lange tuibrug heeft een 139 meter hoge geknikte asymmetrische stalen pyloon, waaraan de brug zijn bijnaam dankt. Kort na de opening van de brug bleek in oktober 1996 dat het brugdek van de Erasmusbrug bij windkracht zes onverwachts begon te slingeren. Om de trillingen te dempen zijn er nieuwe dempers gemonteerd.13. De Zwaan Als ik naar rechts kijk zie ik in de verte een grote hefbrug.14. HefbrugWe fietsen verder de stad in en volgen de bordjes: ‘Station NS’. Zoals we al verwachtten is hier een bewaakte fietsenstalling. Nadat we de fietsen hebben gestald beginnen we aan de stadswandeling ‘Rondje Rotterdam’. Het eerste wat we zien is de enorme bouwactiviteit voor het Centraal Station. Het schijnt dat dit te maken heeft met de komst van de HSL. Heeft de NS geld teveel? Van mij persoonlijk hoeft dat allemaal niet zo.15. Info NS16. NSHet Groothandelsgebouw – ik heb daar ooit nog een cursus FreeHand gevolgd – wordt bijna aan het oog onttrokken. Hierin zijn zo’n 150 bedrijven en winkels gevestigd.
Het gebouw dateert uit de periode van de wederopbouw en was met zijn lengte van 220 meter en een breedte van 85 meter destijds het grootste verzamelgebouw van Europa.17. HandelsgebouwHet gebouw van de Nationale Nederlanden mag er ook wezen. De hoogste toren is 151 meter hoog en daarmee het hoogste kantoorpand van Nederland. Heb ik hier verzekeringen lopen? Ik hoop het toch van niet.18. NNIn de Millenniumtoren (149 meter hoog) is het Westin Hotel gevestigd op de eerste veertien verdiepingen. Het hotel is één van de meest luxueuze van de stad.19. MillenniumtorenVoor het Plaza – een multifunctioneel gebouw met een parkeergarage, een winkelcentrum en een casino – staat het goudkleurige Florabeeld van de Britse kunstenaar Theo Crosby. Het beeld is 5 meter hoog, weegt ruim 1000 kilo en is verguld met 24-karaats bladgoud. Het beeld is nogal omstreden en heeft de bijnaam ‘Weenawijf’.20. Weenawijf Van de gelegenheid maken we gebruik door in het restaurant de KMA te gebruiken. Hoewel, deze keer geen appeltaart, het wordt een roomsoes.
We lopen richting ‘De Doelen’ als ik de Paulus-kerk zie. Is dit soms de kerk van dominee Hans Visser, die er zijn levenswerk van heeft gemaakt de Rotterdamse drugsverslaafden bij te staan?21. PauluskerkVoor De Doelen bevindt zich het Schouwburgplein. Feitelijk is dit het dak van de parkeergarage, en het bestaat uit hout, rubber, beton en ijzer. Heel bizar zijn de schijnwerpers op de beweegbare hydraulische masten.22. DoelenDe Lijnbaan was vroeger de belangrijkste winkelstraat van Rotterdam. Ten tijde van de opening in 1953 was het de eerste autoloze winkelpromenade.23. LijnbaanOp het stadhuisplein staat het Monument voor de gevallenen van Mari Andriessen.
Het beeld bestaat uit twee mannen, een vrouw en een kind (die het verleden, heden en toekomst voorstellen) en het is een eerbetoon aan de Rotterdammers die hun leven gaven voor de bevrijding. De eerste steen van het monumentale stadhuis werd gelegd door koningin Wilhelmina op 15 juli 1915. De 71 meter hoge klokkentoren is weggewerkt achter een zandstenen gevel.24. StadhuispleinDe ‘Oude Beurs’ van J.F. Staal is in functionalistische stijl gebouwd. Het is het eerste gebouw dat na de oorlog werd hersteld. Het 90 meter hoge – groene – World Trade Center stamt uit 1986.25. Oude BeursHet Schiemanshuis is een van de oudste gebouwen van de stad. Het is gebouwd in 1665 in de stijl van Hollands classicisme met barokke details. Napoleon heeft hier tijdens zijn bezoek aan Rotterdam in 1811 overnacht. Momenteel huisvest het gebouw het Historisch Museum.26. Schiemanshuis27. Schiemanshuis Achter de Hoogstraat ligt de Grote- of Sint-Laurenskerk, genoemd naar de patroonheilige van de stad. Sinds de reformatie is het niet langer een rooms-katholieke kerk. Het gebouw kreeg zijn huidige vorm rond 1525, maar werd zwaar getroffen tijdens het bombardement van 14 mei 1940. Het duurde tot 1968 voor de kerk weer bezoekers kon ontvangen.28. Sint Laurenskerk29. Sint LaurenskerkBinnen zijn mooie praalgraven te zien van de zeehelden Witte de With, Kortenaer en Joh. Van Bakel.31. Sint Laurenskerk Het hoofdorgel is het grootste mechanische orgel van Europa.30. Sint Laurenskerk Het oudste beeld van Nederland, voorstellende Desiderius Erasmus, staat op het Grotekerkplein tegenover de Sint Laurenskerk. Wijsgeer Erasmus werd ergens tussen 1467 en 1469 geboren in Rotterdam.32. Erasmus33. Erasmus In de Hoogstraat – nabij de Sint Laurenskerk – is een Surinaamse broodjeszaak gevestigd. De koffie is de lekkerste van heel Rotterdam en de broodjes zijn heerlijk! Echt een aanrader.
De grootste openbare bibliotheek van Nederland telt zes trapsgewijs oplopende verdiepingen. Binnen bevindt zich een roltrappenhuis met uitzicht over de stad.
De gele buizen aan de buitenzijde zijn er ten behoeve van de aanvoer van frisse lucht.
Ze doen denken aan het Centre Pompidou in Parijs en het gebouw heeft verschillende bijnamen, zoals ‘stofzuiger’ en ‘buisbaby’.34. Bib 35. Uitzicht36. UitzichtStation Blaak heeft een overkapping die iets weg heeft van een vliegende schotel. Rotterdammers gaven het station de bijnaam ‘de fluitketel’.37. Blaak Dan zien we een aantal zeer bijzondere huizen. Het zijn kubuswoningen. Dit zijn woningen in de vorm van een gekantelde kubus op een paal, in de jaren zeventig ontworpen door de Nederlandse architect Piet Blom. In de kubuswoning zitten drie woonlagen: het zogenoemde straathuis, met de keuken en de woonkamer, het hemelhuis met de slaapkamers, en bovenin de loofhut, met plaats voor een balkon, tuintje of serre.
In de zeshoekige kolom waarop de woning rust, bevinden zich de entree en het trappenhuis. Nummer 70 is te bezichtigen, wat we uiteraard niet nalaten te doen.
Het is druk en ik hoor uitsluitend vreemde talen om mij heen. Het zijn zeer leuke woningen, maar de bewoner moet goed ter been zijn; de trappen zijn steil en smal. Voor het zemen van de ramen heb je wel een klimuitrusting nodig en een conditie op olympisch niveau.
Ze zijn nog betaalbaar ook, ze doen rond de €200.000.38. Kubus39. Kubus40. Kubus41. Kubus42. Kubus43. Kubus Historische schepen liggen er in de Oude Haven. Hier staat ook de eerste Nederlandse wolkenkrabber, ‘Het Witte Huis’, van architect W. Molenhoek uit 1897.44. Witte Huis Dan natuurlijk het beroemde oorlogsmonument van Ossip Zadkine uit 1951 ‘De Verwoeste Stad’. Het gat in het lichaam symboliseert hoe Rotterdam in het hart werd getroffen door het Duitse bombardement in 1940. Het moet me wel van het hart: het is een prachtig kunstwerk, maar op deze locatie – er staan werkelijk walgelijke kantoorgebouwen omheen – komt het niet tot uiting. Is er geen betere plaats voor dit monument, bijvoorbeeld aan de haven of midden op het Grotekerkplein?45. Zadkine46. Zadkine Het Havenmuseum is een ‘werkend’ museum. In de Leuvehaven liggen allerlei soorten schepen, bokken en een graanelevator. In het verleden bracht ik al eens een uitgebreid bezoek aan dit zeer interessante museum.47. Schip48. Schip We lopen langs de Leuvehaven richting Erasmusbrug en langs de steigers van de Spido rondvaartboten. In het verleden maakten we al eens een rondvaart door de haven van Rotterdam. Ik vond dat toentertijd zeer indrukwekkend. Deze keer slaan we dat over en lopen verder naar het Wereldmuseum. We moeten maar eens terugkomen om hier een bezoek aan te brengen. In de verte zien we de Euromast. Ook daar hebben we enige jaren geleden al eens een bezoek aan gebracht. De tijd begint te dringen, helaas moeten we hier het ‘Rondje Rotterdam’ afbreken.
We lopen door het Museumpark, langs het museum Boijmans van Beuningen (ook dit museum bewaren we voor de volgende keer), richting Centraal Station. Onderweg zien we nog een pittoresk doorkijkje over een waterpartij.49. Doorkijkje Vlak voor sluitingstijd bezoeken we Donner. Is de eigenaar van deze gigantisch grote boekwinkel familie van de minister van Justitie? Het zal wel niet. Ik informeer naar twee boeken die in onze eigen boekwinkel niet meer te verkrijgen waren. Hier hebben ze deze boeken ook niet meer, ’t is jammer. Ze hebben wel een restaurant. Dat komt even goed uit; we hebben sowieso trek en nog 25 kilometer voor de boeg. Ik bestel een grote mok koffie en een bagel met bacon en geitenkaas. Dat smaakt prima, ze hebben hier niet alleen verstand van boeken.
Over Rotterdam: ik vind het een prachtige stad. Je kunt wel zeggen dat ‘A’ meer sfeer heeft en dat ‘B’ gezelliger is, wat gewoon zo is natuurlijk, maar dat betekent niet dat Rotterdam geen bezoek waard is. Wat heet, als je het ‘Rondje Rotterdam’ inclusief het bezoeken van enkele musea goed wilt doen, trek dan ten minste drie dagen uit.
We lopen door naar de fietsenstalling en tegen half zes zitten we op de fiets. Vandaag was het weer niet al te best, alleen rond een uur of één kwam het zonnetje er even door, de rest van de dag was het bewolkt. De temperatuur is niet boven de tien graden uitgekomen. Tja, het is pas Pasen en dan weet je dat. De weg terug vinden we boven verwachting goed terug. We kunnen lang de borden Oud-Beijerland volgen, daarna de borden ‘s Gravendeel en daarna Maasdam. De laatste paar kilometer gaat het mis, het begint iets te regenen. Tegen zevenen zijn we in het hotel. Op de heenweg hebben we 25 kilometer en op de terugweg 23 kilometer gefietst.
Kwart voor acht zitten we aan het diner. We bestellen dit keer als voorgerecht de salade van geitenkaas en ardennerham, als hoofdgerecht zeeduivel op zeekraal met kreeftensaus en als nagerecht een flensje gevuld met kersen en vanille-ijs.51. Ardennerham52. Wij53. ZeeduivelWe besluiten met espresso en thee. Wederom smaakt het ons prima. We zitten tot tien uur aan tafel en zoeken daarna onze kamer op. We hebben het wel gehad voor vandaag en om half elf liggen we op één oor.