Noordzeeroute (apr 2011)

Zondag 24 april 2011
Goedereede – Hoek van Holland
Tegen achten staan we op en om half negen zitten we aan het ontbijt. Nu, dat is heel redelijk. Er staan hier een aantal ‘antiquiteiten’, zoals dit wandbord. We rekenen €147,60 af (drankjes, diner, overnachting en ontbijt), dat valt toch alleszins mee.130. Ontbijt131. Ontbijtzaal Tegen halftien gaan we op pad. Langs ‘Het Spui’ fietsen we naar de Binnenhaven. Een stukje naar rechts ligt het dorpje Stellendam. Het is zonnig en de temperatuur loopt al op.132. Binnenhaven Pech? Ach wat heet, de brug gaat net open. Heel wat jachtjes moeten de Haringvlietsluis in.133. Haringvlietsluis Kijk, daar komen ze in tegenlicht aanvaren.134. Jachtjes De Haringvliet Expo laten we rechts liggen, ooit hebben we de expo bezocht.
Iets verder fietsen we de Haringvlietsluizen op. De bedoeling was om het zoete rivierwater te lozen en het zoute water buiten te houden. Na een aantal jaren bleek dit toch niet zo’n goed idee, want de gevolgen voor de natuur bleken desastreus. Sinds 2008 staan de sluizen meestal open, zodat de oude situatie weer min of meer is hersteld.135. Haringvliet136. Haringvliet Als we de Haringvlietsluizen over zijn wacht ons een verrassing. Volgens de kaart moeten we rechtsaf en inderdaad hangt er een bord ‘rechtsaf’. Echter, er is ook een nieuw uitziend bord geplaatst ‘rechtdoor’. Tja, we besluiten rechtdoor te fietsen, we zien het wel.137. Knooppunt 20 Zou de route omgelegd zijn door Rockanje? We zijn intussen wel toe aan de KMA!
Nu, Rockanje laten we rechts liggen, wel zie ik een pracht van een villa.138. Huis Verder fietsen we door ‘Duin’, een natuurreservaat. Ai, er is hier een Bezoekerscentrum (= ‘DE’ automaatkoffie), maar vlak daarbij is restaurant ‘De Meidoorn’. De KMA is hier van buitengewone kwaliteit.139. De Meidoorn140. KMATja, we hadden ons verheugd om Brielle te bezoeken, maar voorlopig gebieden de borden ons om recht naar het noorden te fietsen. Sowieso fietsen we door prachtig natuurgebied. Ai, de borden wijzen ons de Brielse Gatdam op. We gaan dus definitief niet naar Brielle, de route is volledig verlegd. Nog wat verder komen we terecht op de 2e Maasvlakte in aanleg. Hier ben ik nog niet eerder geweest, het Deltapad loopt namelijk wél via Brielle. Ach, ook leuk om dit te zien.141. 2e Maasvlakte142. 2e Maasvlakte143. 2e Maasvlakte144. 2e Maasvlakte145. 2e Maasvlakte146. 2e Maasvlakte Straks moeten we de Nieuwe Waterweg over, maar gelukkig zie ik bordjes met daarop ‘veerpont naar Hoek van Holland’. Dat zit dus wel goed.
Tja, in Hoek van Holland hebben we een B&B geboekt en het is nu net na twaalven.
Een grote groep fietsers komt ons tegemoet, die komen zeker net van de veerpont. Zouden we hem nog halen?
Daar ligt hij en de conductrice maant ons tot spoed. Als we de veerpont oploopt zegt ze dat ze ons zag aankomen en heeft gewacht. Geweldig, anders hadden we hier in ‘the middle of nowhere’ een uur moeten wachten. We binden de fietsen vast en meteen gaat het gas erop! Crimineel, op mijn GPS zie ik dat deze veerpont 44 km/u haalt! En dat is erg hard!147. Veerpont148. Veerpont149. Veerpont150. Veerpont We maken een praatje met de conductrice en vertellen dat we nu wel erg vroeg bij onze B&B aankomen en Brielle hebben gemist. Zij denkt met ons mee en stelt voor om niet in Hoek van Holland van boord te gaan, maar na de halte ‘Maeslantkering’ pas bij de halte ‘Landtong’ van boord te gaan. Via de landtong kunnen we dan via Rozenburg naar Brielle fietsen. Tjonge, dat is nog eens een goed idee! Hulde voor deze dame! We krijgen dus nog een hele ‘cruise’ voor onze tweemaal €3,30. In Hoek van Holland gaan vele badgasten van boord en velen komen weer aan boord.151. SteigerOK, over de Nieuwe Waterweg razen we naar de volgende halte en dan weer terug naar de halte ‘Landtong’. Daar stappen we van boord en meteen vaart de veerpont achterwaarts weg. Het is feitelijk maar een klein scheepje.152. Nieuwe Waterweg153. Nieuwe Waterweg154. RET* Een stukje verder fietsen we langs de Maeslantkering. Dit is een stormvloedkering die deel uitmaakt van het Deltaplan. De Maeslantkering bestaat uit twee deuren van elk 22 meter hoog en 210 meter lang. Uiteraard is dit niet te fotograferen, daarvoor zou ik een helikopter moeten huren. Maar goed, de arm waar een deur aan vastzit staat op de foto.155. Maeslantkering Het is vandaag bijzonder goed weer en de strandjes langs het Brielse Meer zijn vol badgasten.156. Strand Even na halfdrie fietsen we Brielle binnen en komen langs de Jakobskerk.157. Jakobskerk158. Jakobskerk* Iets verder staat de Hoofdwacht uit 1789, momenteel is er een horecazaak gevestigd.159. Hoofdwacht* Nog wat verder staat de Grote of Sint-Catharijnekerk waarvan de bouw begon in 1417.
De stompe toren van 57 meter is nooit afgebouwd omdat in 1482 het geld op was.160. Grote kerk* Het haventje vanaf de ophaalbrug, spectaculair is alleen het bijzonder mooie weer.161. Haven Helaas, meer tijd hebben we niet en na een colaatje bij de ‘Nymph’ fietsen we om half vier dezelfde weg terug naar Rozenburg.162. Vliegend Hert163. Vliegend Hert Onderweg nemen we de Brielse Brug, de Harmsenbrug en de Calandbrug. Tja, hier wordt het geld verdiend en alles oogt hier ‘high-tech’.164. Brug165. Brug166. Brug167. Brug In Rozenburg pakken we de pont over de Nieuwe Waterweg. Helaas vaart het ding net voor ons neus weg, dat betekent 20 minuten wachten.168. Pont Dit gele gevaarte laten we even voorgaan.169. Geel gevaar En deze twee scheepjes van links mogen ook voorgaan.170. Twee We ‘landen’ in Maassluis, bekend van de boeken van Maarten ’t Hart.
Fietsend over het fietspad langs de Nieuwe Waterweg bereiken we al snel Hoek van Holland. Hier vragen we even de weg naar onze B&B (www.gestrand.nl/), want ik had verzuimd om het adres thuis te ‘googlen’. OK, tegen zessen zijn we er.
We worden hartelijk ontvangen en drinken er een biertje op. De fietstassen gaan naar de kamer en tegen zevenen lopen we naar het restaurant (www.expounicum.nl/) tegenover onze B&B. Het ziet er hier zeker niet verkeerd uit. Ik bestel een karafje rode huiswijn en een uiensoep. Beide smaken prima.171. Uiensoep Daarna volgen de ossenhaasreepjes in stroganoffsaus. Het ziet er eerlijk gezegd niet uit, maar het smaakt goed en daar gaat het om.172. Ossehaasreepjes Op de kamer kijken we nog even naar de TV en maken het opnieuw niet te laat.