Woensdag 3 mei 2023
Amsterdam – Beiroet
Van Djoser kregen we een mail dat we drie uur voor vertrek moeten inchecken. Ai, tot heden gaat de reis dus door, maar ik geloof het pas als we in Beiroet zijn. Ruim op tijd gaan we van huis. Hm, ’t is zonnig, maar slechts 9 graden in de plus. Gewoon fris dus.
De treinreis verloopt voorspoedig en om 10.00 uur staan we voor de incheckbalie.
Beiroet staat (nog) niet op het informatiebord, maar we proberen het gewoon. Er staat 1 (één) persoon voor ons en na vijf minuutjes zijn wij aan de beurt. Mooi, onze koffers zijn we ‘kwijt’ en de instapkaarten klemmen we in onze knuistjes.
Door naar de security. Ook daar staat tot mijn verbazing geen rij. ’t is toch meivakantie? Tot heden moesten we altijd onze rugzakjes volledig uitpakken, maar nu komen ze zonder problemen door de scan. Is de software van de scan aangepakt? Of geloven ze ons – onschuldige toeristen – zo wel? Update: ik lees dat er nieuwe scanapparatuur is geplaatst op Schiphol.
Om halfelf staan we voor de paspoortcontrole. Tja, we gaan de EU uit. Denkt u eraan om internet op uw mobiel uit te zetten! De providers buiten de EU schrijven de rekening met een vork! Voor de paspoortcontrole moeten we een minuutje of tien in de rij. Dat scannen van het paspoort duurt gewoon erg lang. Ok, we staan in vertrekhal 3.Kijk, we staan op het informatiebord. Het is van hier 11 minuutjes lopen naar Gate D54 en we moeten om 13.45 uur boarden. Bijna drie uur de tijd om de KMA te genieten. Dat doen we bij Starbucks. Hm, alle formaliteiten binnen een uur! Schiphol: hulde!Mooi, we staan bij de gate, maar van boarden is nog geen sprake. Kijk, ik sta dat tekeningetje van de Flight information te bestuderen. Het heeft nog het meest weg van een theepot, maar dan wel een hele grote. Ze bedoelen iets anders, maar ja, wat dan?
Die losse ‘oren’, die moeten zeker vast, anders raken ze zoek. En dat ‘hijsoog’ bovenop, wat is daar de bedoeling van?Ok, ze beginnen om tien voor twee met boarden, maar eerst moeten er een stuk of zes personen met een rolstoel aan boord. Dat duurt een kwartier en dan kunnen wij. Om kwart over twee zit ik op stoel 15F (nooduitgang) van onze Boeing 737-800. Nou, ze zijn nog druk met de bagage bezig. Nu zag ik bij het inchecken dat er nogal veel Libanezen (?) meegaan en allemaal zijn ze in het bezit van minstens vijf koffers. Gaan zij verhuizen?
Rechts van mij staat ook een Boeing 737-800 met registratie LY-UNO, dat is er een van de Litouwse luchtvaartmaatschappij, maar dat had u zeker al gezien.Inmiddels is het halfdrie en nog steeds komen er mensen aan boord. ‘We zitten vol’, zegt de purser, dat zijn 189 stoelen. Ons ‘tijdslot’ is dus al een kwartier verlopen.
Nu is het al tien voor drie! Zo te horen zijn ze nog bezig met het laden van bagage.
Tjonge, het is nu 15.06 uur en we taxiën (off blocks). Op naar de startbaan. Welke wordt het?Rechts van ons ligt de Buitenveldertbaan (de 09). Er zit een vliegtuig van Corendon en een KLM’er voor ons.We steken de Zwanenburgbaan (36C) over.Rechts van ons de Polderbaan (36L). Waar komt die Easyjet zo gauw vandaan? In elk geval is dit de laatste startbaan, dit gaat hem worden.Achter ons een vliegtuig van British Airways en eentje van Vueling. Het is druk! Wie had het over minder vliegen?Om 15.24 uur take off en we maken rap hoogte. We zijn dus een uur en tien minuten te laat!De start- en landingsbanen van Schiphol voor het overzicht.Nog zes fotootjes van het eerste deel van de vliegreis.En voor de aardigheid de GPS-track van Schiphol en idem van de randmeren.Tja, en nu uitzitten tot Beiroet. Aan boord kan eten en drinken worden gekocht (sinds jaar en dag is niets meer gratis), maar wij hebben via Transavia bij ‘thuisbezorgd.nl’ een Vegan korma met linzen dahl en een Indiase butter chicken besteld. Kijk, even na zes uur (etenstijd), komt het door. Dit is mijn ‘kip’ maaltijd. Het biertje en de appelsap horen daar natuurlijk niet bij, dat moet even apart bij Transavia worden afgerekend. Nou, prima te eten!Overigens, naast ons zit een Libanese man (civiel ingenieur) die in LA heeft gestudeerd én gewerkt, maar nu werkzaam is in Luxemburg. Hij gaat op familiebezoek in Libanon.
Wie bouwt in Libanon het land op? Dit speelt ook bij ‘vluchtelingen’, feitelijk is er sprake van een enorme ‘braindrain’.
We naderen Libanon en het is intussen hartstikke donker geworden. Van de landing rond 20.30 uur dus geen foto’s. Wel de GPS-track, we zijn mooi strak aangevlogen. Maar ja, wel een uur later dan gepland!Om 20.45 uur staan we in de rij voor de paspoortcontrole. Daar staan we toch ruim een halfuur te wachten, want er zijn maar een paar loketten bemenst. Daarna naar de bagageband en dat duurt ook geruime tijd.
Daarna maken we kennis met onze reisbegeleider en de rest (19 personen) van de groep. Om 21.45 uur stappen we in de bus en rijden in een kwartiertje naar ons hotel. We krijgen de sleutel van de kamer, uitpakken, douchen en de vermoeide ledematen uitstekken op bed. Oh ja, sowieso een mooie kamer. Om 23.40 uur draaien we het licht uit.