Israël (maart 2016)

Vrijdag 18 maart 2016
Nes Ammim – Tel Aviv – Amsterdam
Voor zevenen staan we op en daarna genieten we het ontbijt. Om acht uur zitten we in de bus en even later rijden we weg.
Kijk, dit lijkt op een geluidswal, maar aan de andere kant is het puur beton. Dit is de muur!697. Geluidswal698. Geluidswal Kijk, hier moet er nog een berg zand tegenaan.699. Geluidswal En ook de wachttorens ontbreken niet.700, Wachttoren Tegen tienen zijn we bij het vliegveld. We nemen afscheid van zes groepsleden, zij blijven nog enige tijd in Israël.701. Vliegveld Nou, druk oogt het niet.702. Druk Maar toch moeten we wachten, we kunnen nog niet inchecken. Dan gaan er maar twee balies open, dus het duurt en het duurt!703. Info Ook de security duurt enige tijd. Ik mag langs het poortje, ik werd zelfs door de security gewaarschuwd (ze zagen mijn pasje dat vastgeplakt zit op mijn paspoort), dat ik niet door het poortje mag. Dat is echt de eerste keer dat ik gewaarschuwd wordt. Er is hier zeker een keer iets mis gegaan!
Dan moet het paspoort gescand zodat er een uitreispapiertje kan worden geprint. Dat lukt niet, dus moet ik me melden in het kantoortje. Daar gebeurt het handmatig, gelukkig krijg ik mijn begeerde uitreispapiertje. Daarmee kan ik het poortje openen. Oh ja, dat vergat ik nog, ergens in de procedure werden de bekende vragen gesteld (zelf koffer ingepakt?
Een pakketje van iemand meegekregen? enz.).
Dan moeten we nog een eindje lopen, dus op ons gemak iets nuttigen is er niet bij.704. LopenWe kopen nog snel twee broodjes, de sandwiches van Transavia vinden wij niet lekker.
Op naar de Gate (C6). Daar hebben wij even tijd om een bakje koffie/thee te scoren.
Voor winkelen hebben we dus totaal geen tijd gehad.
Even na twaalven kunnen we boarden. We hebben weer dezelfde stoelen als heen, te weten 15A en 15B bij de nooduitgang. Overigens, rij 16 is ook nooduitgang, maar voor het maken van foto’s minder gunstig. Dit geldt natuurlijk voor een Boeing 737-800.
Trouwens, ik moest van de stewardess de riem van mijn fototoestel verwijderen. Nou ja, dit is voor het eerst. Ruzie maken met een stewardess doe ik uit principe niet, dus doe ik de riem eraf. Maar ja, het is geen sinecure om de riem straks weer te bevestigen. Nou ja, dat is mijn probleem.
Om 12.36 uur gaan we taxiën.705. Taxien Om 12.45 uur beginnen we vaart te maken.706. Start Om 12.47 uur is het take-off.707. Take-off Al snel maken we hoogte.708. Hoogte709. Hoogte Een minuutje later passeren we de kustlijn. Volgens de captain is het 4.45 uur vliegen naar Amsterdam.710. Kustlijn Om 13.20 uur zet ik mijn horloge en Nikon een uur terug. Mijn mobiel doet dat straks zelf.
We vliegen over besneeuwde toppen, ik heb geen idee waar we zijn.711. Sneeuw En dan over wolkenpartijen.712. Wolken Tegen vieren wordt de landing ingezet en daarna gaat het snel.713. Dalen714. Dalen Ai, het is maar 7 graden in de plus in Nederland en het is zwaar bewolkt. Zeg maar ‘dag’ tegen het mooie Israëlische weer.
Om 16.20 uur staan we aan de grond.715. Touchdown We taxiën naar Gate C8, maar daar moeten we de bus in en we rijden helemaal naar ’T’. Dit is voor het eerst dat ik dit meemaak. Daar moeten we in de rij voor de self-service paspoortcontrole. Nou, dat scannen van het paspoort duurt een eeuwigheid.
Daarna lopen we toch weer langs de loketten van de Kmar, maar die zullen mettertijd wel verdwijnen. Hoeveel jaar zouden ze de paspoortscans bewaren? En wat doen ze er intussen allemaal mee? Ze kunnen toch gewoon op mijn site kijken wat ik allemaal uitspook?
OK, tegen vijven staan we in de bagagehal. Onze bagage komt vlot. Snel nemen we afscheid van de groep.716. Bagagehal717. Bagagehal We eten nog een hapje bij restaurant Per Tutti. Nou, prima!718. Diner Op naar de trein. Kijk, dat hebben wij weer, de vertraagde trein van 17.37 uur komt net binnenstomen. Snel erin en er is nog plaats genoeg. Dat mag ook wel in de krant.
OK, mooi op tijd zijn we thuis. Het zit erop. Maaike, Toine, alle inleiders, ons gastgezin, Nes Ammim en alle groepsleden: bedankt!