Griekenland (sept 2017)

Zaterdag 16 september 2017
Delphi – Olympia
Om zes uur staan we op, pakken vast in en tegen zevenen zijn we in het ontbijtzaaltje. Nou, ze hebben er werk van gemaakt. Helaas zijn er alleen gekookte eieren en geen scrambled eggs met gebakken spek. Zoals bekend (en tot nu toe valt het mij 100% mee) is het Griekse ontbijt eenvoudig.Tegen achten gaan de koffers in de bus en rijden we naar het museum van Delphi.
Daar zijn we al na een paar minuten. We krijgen een uur om het museum te bekijken.
Tja, zoals (bijna) elk museum is het tamelijk donker, dus de foto’s zijn van matige kwaliteit. Ik laat de foto’s en de begeleidende teksten voor zichzelf spreken.Als laatste een dia van Delphi zoals het er ooit heeft uitgezien.Even na negenen lopen we naar de Tholos van Athena Pronaia. Dat is hier maar een paar minuten lopen vandaan. Eerst de informatie die hier aanwezig is.En nu de informatie die ik van de Griekenland site heb ‘geleend’.
De Tholos – ook wel Rotunda genoemd, ligt op het terras van Marmaria naast het heiligdom van Athena Pronaia. De tempel, een fraaie architectonisch constructie, is aan de godin gewijd. Er zijn slechts drie zuilen opgebouwd met een klein stukje van de kroonlijst erop. In totaal stonden hier ooit twintig zuilen met een hoogte van meer dan acht meter. De ronde tempel van Tholos heeft een doorsnede van 13,5 meter en werd rond 380 voor Christus gebouwd. Het is één van de hoogtepunten van de archeologische site van Delphi.
Zou dit object het meest gefotografeerde zijn van Griekenland?Ai, wat is de vertaling van deze inscripties?Ok, we gaan weer verder en rijden naar het vissersdorpje Itea. Daar stoppen we voor de koffie. Ik bestel een dubbele espresso, maar deze valt me erg tegen! Zoals altijd (tot nu toe) is het prachtig weer, wel aan de warme kant. Er liggen een aantal vissersbootjes in het haventje. Hm, dat lijkt mij als visser wel een marginaal bestaan. Fotogeniek is het wél.Even na elven vertrekken we weer. We nemen de kustweg E65, die later overgaat in de 45. Tijdens het rijden maak ik wat foto’s.Kijk, daar ligt de brug over de Golf van Korinthe. Aan de overkant ligt de Peloponnesos (klemtoon op ‘pon’).Om halftwaalf rijden we Nafpaktos binnen. We krijgen tot drie uur de tijd om te zwemmen, te wandelen en de lunch te genieten.Kijk, daar ligt hoog op de heuvel het voormalig Venetiaans fort.
In de periode tussen 1407 en 1499 was Nafpaktos, onder de Italiaanse naam Lepanto, in Venetiaanse handen. Daarna kwam het havenstadje onder Turkse heerschappij, maar in 1687 slaagden de Venetianen erin het tijdelijk (tot 1700) opnieuw te heroveren.
De beroemde zeeslag van 1571 kreeg de naam van Lepanto mee, omdat de Turkse vloot van hieruit vertrokken was, hoewel de eigenlijke slag meer in het Westen plaatsvond.
De Slag bij Lepanto op 7 oktober 1571 was een zeeslag tussen de christelijke Heilige Liga en het islamitische Ottomaanse Rijk over de beheersing van het oostelijke Middellandse Zeegebied. Maar de Slag bij Lepanto betekende tevens een keerpunt in de strijd tussen het christendom en de islam. Al eerder is er een belangrijke nederlaag geleden door de moslims, namelijk in 732 door toedoen van Karel Martel bij Poitiers (in Frankrijk) en later in 1683 tijdens de slag om Wenen. Deze laatste slag wordt wel gezien als het begin van het einde van het Ottomaanse Rijk.
Hier staat wel een hele grote cactus in de tuin.Een stukje verder zien we een restaurant waar we vragen of ze tosti’s hebben. Aan een warme lunch met vlees/vis en frites hebben we echt geen behoefte. Ok, tosti’s hebben ze, dus die bestellen we. Tosti’s, een cola, een (echte) Jus d’Orange en biscuitjes en dat alles voor maar €11,-In de haven van Nafpaktos staat een standbeeld van de schrijver Miguel de Cervantes, die meevocht in de Slag bij Lepanto. Miguel de Cervantes  heeft onder andere het boek Don Quichot geschreven.Maar kijk, hier ligt de ‘Sigma’ uit Amsterdam. Tjonge, best wel een mooi scheepje.
De bemanning is zeker een eindje om, want ik zie niemand.Het Venetiaans fort dateert uit de middeleeuwen en ligt strategisch. Als aanvaller heb je hier zeker een uitdaging. We gaan er niet heen, daarvoor ontbreekt ons de tijd.We lopen nog wat rond, zo te zien is het klimaat hier dik voor elkaar gezien de palmen en de sinaasappels.Even na drieën vertrekken we en rijden in een halfuurtje naar de veerhaven. Nicos moet achteruit de veerpont op. Zou dit een bijzondere verrichting zijn als je in Griekenland je rijbewijs wilt halen?We nemen dus niet de brug, zo te horen is het tolgeld bizar hoog, maar de veerpont. Bovendien kunnen we de brug ook beter bekijken vanaf het water.
Dat is ook wat, er komt een vrachtautootje met daarop het bord ‘werkverkeer’ de veerpont oprijden.Deze grote Scania mocht er vooruit op en inmiddels varen we.Dit is wel een bijzondere brug, het is de Rio-Antirriobrug die geopend is in 2004. Het is de langste tuibrug met meerdere overspanningen ter wereld en de totale lengte is 2800 meter.
Deze brug wordt gezien als een technisch meesterwerk omdat deze is gebouwd op zeer moeilijk terrein. Voorbeelden van problemen zijn het diepe water, de grote kans op aardbevingen, tsunami’s en het steeds maar breder worden van de golf als gevolg van platentektoniek. De brug heeft €630.000.000 gekost.De mannen in de stuurhut hebben de aandacht erbij.Land in zicht?Nicos rijdt de bus de veerpont af. Die jongeman zit er volgens mij nog steeds.Even na vieren stappen we weer in de bus en rijden zuidwaarts over weg 5, om de grote havenstad Patras heen. Daarna een eind over weg 9 en als laatste over de 74 naar Olympia. Ons hotel Kronio bereiken we tegen kwart voor zes.We krijgen een kamer met een balkon op de zon. Over een uurtje gaan we naar een restaurant, intussen kan ik mooi mijn mails lezen en zien of er nog nieuws is.
Kijk, in Nederland is er vandaag code geel afgegeven in verband met de hevige regenval. Code geel zal betekenen dat je een plu bij je moet steken en je waterlaarzen aan moet trekken. En zandzakken voor de deur natuurlijk, je kunt nooit weten.
Oeps, PVV-leider Geert Wilders wil in de wet vastgelegd hebben dat de islam geen godsdienst is, maar een volgens hem ‘totalitaire, gevaarlijke en gewelddadige ideologie, verkleed als een religie.’ Het is wellicht handig als Geert Wilders met een concept wetsvoorstel komt. Dan wil ik daar wel naar kijken.
In Dover heeft de politie een 18-jarige jongeman aangehouden in verband met de bomaanslag in de metrotrein in Londen, afgelopen vrijdagochtend. Zoals bekend was het explosief zelfgemaakt. De emmer met daarin de ‘bom’ is niet geëxplodeerd, maar in brand gevlogen. Alle slachtoffers hadden brandwonden. Kijk, het het in elkaar knutselen van springstof is niet moeilijk. Het echte probleem is de ontsteker, die niet makkelijk te fabriceren is. En dan moet de ontsteker ‘geïnitieerd’ worden. Dat kan mechanisch of elektrisch, met een tijdklok, een mobiele telefoon, enz. Maar beide vereisen een behoorlijk technische kennis. Die kennis had onze terrorist in spe dus niet in huis.
De Libische kustwacht heeft vandaag meer dan 1.000 ‘migranten’ die onderweg waren naar Italië onderschept en teruggestuurd. Tegenwoordig wordt de Libische kustwacht betaald door de EU om het vuile werk voor ons op te knappen. Overigens, de voormalige leider van Libië (Khadaffi) ontving toentertijd ook vele miljoenen euro’s van de EU om ‘migranten’ tegen te houden.
Mooi, ’t is tijd en we lopen met de groep naar restaurant Filoxenia.Ik bestel Griekse salade (voor samen), een Mythos en porc met frites en rijst. Orchideetje bestelt Dorado vis met rijst. De porc is goed gemarineerd en smaakt prima en ook de vis smaakt voortreffelijk (hoor ik). We rekenen €33,- af en doen daar nog twee euro bij (voor die arme Grieken). Tja, ze moeten er maar vast rekening mee houden dat we ze niet eeuwig blijven steunen en dat ze mettertijd de Drachme weer moeten invoeren.
Om negen uur lopen we naar het hotel, douchen (+ mijn was) en te bed.