Grenslandpad (sept 2014)

Zondag 28 september 2014
Rijsbergen – Breda
Om half zeven sta ik op. Vandaag is het maar een kilometer of 19, mits de bus voor de aftakroute naar Breda rijdt natuurlijk. Het is droog, maar wel is mijn tent aan de buitenkant nat van de regen en aan de binnenkant uitzonderlijk nat van condens. Een extreem natte dweil, daar lijkt mijn tent nog het meeste op. Ik bereid weer thee en havermoutse pap en iets na achten stappen we op. Er staat een sprankje zon, wel is het een beetje nevelig. We lopen naar het begin van de route, dat is maar een paar honderd meter.
Er staat hier een kapelletje, zouden ze dat express voor ons gedaan hebben?104. Kapel Er is informatie op papier, maar ook op plaquette. De tekst is nagenoeg hetzelfde.105. Plaquette Er heeft hier een tram gereden, van het tramwiel heb ik helaas geen foto gemaakt.106. Tramlijn info Wel een foto van de paddenstoel, deze kan wel een sopje gebruiken. Wij lopen naar Dreef, dat staat er niet op.107. paddenstoel Zo te zien staat er hier een originele grenspaal bij iemand op de oprit. De grens loopt hier niet, zoveel is zeker.108. Grenspaal Net scheen de zon nog, maar nu begint het weer dicht te trekken.109. Nevelig Tegen negenen steken we de HSL-spoorlijn en de A16 over. Op de tweede foto komt de A16 beter in beeld. 110. Spoor en A16111. A16Ai, die HSL-spoorlijn! De spoorlijn is aangelegd tussen 2000 en 2006 en verbindt Schiphol met Antwerpen en Brussel via Rotterdam.
Hier zou de Fyra gaan rijden, maar dit werd een enorm hoofdpijndossier. Het voert te ver om dit hier te vermelden, maar bijvoorbeeld waren op 17 januari 2013 maar liefst 17 van de 20 Fyra’s defect door de winterse omstandigheden. In juni van dat jaar werd de beslissing genomen om te stoppen met het Fyra-project. Momenteel rijden er intercity-rijtuigen getrokken door Bombardier TRAXX-locomotieven (tussen Schiphol en Breda). Deze treindienst heet de ‘Intercity direct’ en voor het traject Rotterdam – Schiphol moet een toeslag worden betaald (merkte ik onlangs). Overigens, de toenmalige NS-directeur Bert Meerstadt (salaris €480.000 per jaar!) is vanwege het Fyra-drama opgestapt. De rekening zal uiteindelijk (vele tientallen mogelijk zelfs honderden miljoenen euro’s) bij de reiziger danwel de belastingbetaler terecht komen.
We hebben er al meer gezien, maar deze gaat zo te zien landen. Nee, toch niet, de brander gaat aan en omhoog gaat het weer.112. Luchtballon Door kleinschalig landschap bestaande uit bos en akkerbouw lopen we richting het dorpje Galder, dat we straks links laten liggen.113. Bos114. Mais Het is niet te geloven, maar deze caravan is te huur. Rijp voor de sloop zou ik zeggen.115. Caravan Dit zou weleens de Galderse Beek kunnen zijn, maar helaas, mijn GPS doet het niet.116. Beek We lopen een stukje langs een kwekerij. Het graspad is aan de sompige kant.117. Kwekerij Deze ‘vijver’ heeft nog het meest weg van een vennetje, maar het kan ook te maken hebben met de Kerselsche Beek die hier ook loopt.118. Ven Zo te zien staat deze paddenstoel nog op Nederlands grondgebied, maar een tiental meters verder loopt de Nederlands/Belgische grens. Iets verder ligt het dorpje Dreef.119. Paddenstoel Je ziet het meteen, dit is België.120. Dreef Ik had er niet op gerekend, maar in dit (lijn)dorpje staan de nodige restaurants. We strijken neer bij dit restaurant. ‘Alle tabak Belgische prijzen’ kopt het bord. Toch jammer dat ik niet rook.121. Restaurant Ik bestel koffie met rijstevlaai dat door deze gastvrouw prompt wordt bezorgd.122. Gastvrouw Dat ziet er toch prima uit! En het smaakt ook goed. Ook voor de KMA worden Belgische prijzen gevraagd, de koffie doet €1,75 en de vlaai €2,75.123. KMA Ik vraag het maar even, maar verderop staat een klooster. Hier worden Heiligen beelden en Noveenkaarsen verkocht.124. Kaarsen125. Kaarsen126. Kaarsen Na een half uurtje stappen we op, een peloton wielrenners heeft onze plaatsen overgenomen.127. Wielrenners Dit is het riviertje de Boven Mark en we lopen er een paar honderd meter aan de linkerkant langs. De zon komt ook aardig door.128. Boven Mark Hier zou een voetveer moeten zijn, maar helaas, deze schittert door afwezigheid. Het maakt niet uit, want de brug over de Boven Mark ligt maar 200 meter verderop.129. Voetveer Inderdaad, hier steken we de Belgisch/Nederlandse grens weer over. Iemand heeft de grenspaal onthoofd en de gestileerde dennenappel meegenomen.130. Grenspaal Twintig minuutjes verder staat de St. Hubertuskapel.132. Kapel131. Info De kapel is nog open ook!133. Interieur Zomaar een leuk buitenhuis.134. Buitenhuis We lopen de Strijbeekse Heide op. Hier ligt een grote kei.135. Strijbeekse Heide Iemand heeft de moeite genomen om een tekst in te graveren.136. Kei Zoals gezegd, we lopen op de Strijbeekse Heide. Vennetjes zijn er ook en ze liggen er mooi bij in het zonnetje. Het loopt tegen de 20 graden in de plus.137. Ven138. Ven Hier is de hei volledig vergrast. Tja, zo gaat het. Eerst groeit er gras en dan ontkiemt Berkenzaad en Dennenzaad. En een aantal jaren later staat er bos.139. Vergrast Hier is in het verleden op grote schaal gesmokkeld. Tja, tegenwoordig gaat het om wiet en cocaïne. Veel is er niet veranderd.140. Smokkelen141. Detail Wij lopen verder over de Strijbeekse Heide.142. Strijbeekse Heide143. Strijbeekse Heide Hier de hoeve Gouwberg.144. Hoeve Gouwberg Dit zijn paddenstoelen, maar ik heb geen idee welk soort dit is.145. Paddenstoelen Rustige bospaden in het zonnetje. Wat wil je nog meer op zondagmorgen.146. Bospad Deze heren genieten ook van de Strijbeekse Heide. Het zijn bijna altijd heren. Er is hier een ATB-tocht uitgezet, want ik zie markering. Zal ik eens wat bordjes omdraaien? Ach, nog even en we zijn ze kwijt.147. ATB148. ATB Wij lopen gewoon door over de Strijbeekse Heide.149. Strijbeekse Heide150. Strijbeekse Heide Als ook maar even de zon schijnt pakken de pensionado’s de fiets. Het kost tenslotte niets en het schijnt gezond te zijn.151. Penionados Dit zijn geen paaseieren, maar ook één of andere paddenstoel.152. Paddenstoelen Het heeft gisteren geregend, maar ik denk dat er hier een boel gevallen is. We lopen hier over een landgoed, want er staan overal Rododendrons.153. Plas Ik dacht dat dit een schaapskooi was, maar het blijkt een hooischuur te zijn geweest.
De hooischuur wordt weer helemaal in oude luister hersteld, laat ik me vertellen.154. Schuur Het ligt een eindje van de route, maar dit is landhuis Hondsdonk, gebouwd in 1795 in opdracht van Lucas van der Borgh, adjudant-generaal van Stadhouder Willem V. In 1919 kwam het landgoed aan de familie Prisse, die het nog steeds in eigendom heeft.155. Hondsdonk Dit moet wel bijna het gehucht De Werkhoef zijn.156. Werkhoef We zijn er. Dit is de bushalte aan de Geersbroekseweg. Het is nog een klein halfuurtje wachten op de bus. Het is van hier een kilometer of 13 wandelen naar Breda NS, dan wordt het te laat.
’t Is heerlijk weer, dus is het geen straf om hier in het zonnetje te zitten.157. Bushalte De bus is iets te laat en zit halfvol. Gelukkig kan ik (met mijn rugzak) prima zitten.
Tja, iemand vond het nodig om station Breda in een nieuw jasje te steken. Voor mij hoeft dat niet zo, maak de kaartjes dan maar wat goedkoper als je geld overhoud.158. Breda En Rotterdam net zo, het is allemaal glas en staal. 159. RotterdamEven na vieren ben ik thuis, mijn tent en mijn overige vochtige kampeerspulletjes kunnen meteen naar buiten in de zon. Het traject Bergen op Zoom – Breda zit erop. Albert en Willemien: bedankt!