Frankrijk E7 (juni 2014)

Woensdag 25 juni 2014
Nice – Düsseldorf – Utrecht
Om kwart voor acht sta ik op en even later zit ik aan het ontbijt. Ai, vanmorgen vroeg hoorde ik het onweren en nu regent het. Ach, meestal duurt ‘slecht weer’ niet zo lang in Zuid-Frankrijk.
Ik pak de rest in en om kwart voor tien checken we uit.
Het is inmiddels droog, maar wel zwaar bewolkt. Het is 20 graden in de plus.
Vanaf het station nemen we de bus naar het vliegveld. Dat kost €6,-, volgens Menno was het tot voor kort €4,-.
Nice is ook weer zo’n lekker onoverzichtelijk vliegveld, we worden ‘afgezet’ bij de verkeerde terminal. We moeten naar terminal 1. Dat willen we te voet doen, maar dat blijkt onmogelijk. We nemen de gratis shuttle-bus.
Onze vlucht staat erop, het is de op drie na onderste. AB 8751 Dusseldorf om 14.30 uur. We moeten inchecken in zone ‘B’.631. Info Om twaalf uur bestellen we wat bij de Quick. Dat blijkt best wel te eten.632. Quick Om 12.40 uur stellen we ons op in de rij. B11 en B12 is open, zo te zien, maar er blijkt slechts één balie open te zijn. Na 40 (veertig) minuten staan we bijna vooraan. Inmiddels is er een tweede balie open. Als we aan de beurt zijn gaat er nog een balie open. Kon dat niet een half uurtje eerder?633. Inchecken Dit maak ik voor het eerst mee. Dragers van een pacemaker moeten zich vervoegen bij poortje 6.634. Pacemaker Ik moet daar wel mijn beide pacemakerpasjes tonen. Normaal is één voldoende, maar alleen de tweede is voorzien van mijn naam. Ik word handmatig gefouilleerd en daarna lopen we naar gate A10.
We staan nog steeds op de monitor, wel zijn we verschoven naar iets boven het midden.635. Info Om twee uur mogen we de bus in en kunnen we boarden.636. Boarden Ik zit op stoel 11F aan het raampje.637. Vliegveld Ik lees eerst de informatie door, want in geval van nood moet ik de deur van de nooduitgang openen. We vliegen met een Airbus 319, daar kunnen 150 passagiers in. Het verbruik van dit toestel is 4,5 liter per kilometer per 100 personen. Dat valt best mee, ik wist wel dat straalmotoren erg zuinig zijn. Waarom moeten we dan altijd ‘brandstoftoeslag’ betalen? Ach, dat is puur om de prijs van de tickets laag te houden. Gewoon commercie!
De piloot roept om dat we moeten wachten op een vertraagde vlucht (van Air Berlin?). Kijk, nu wachten we wel, maar veertien dagen geleden werd er niet op ons gewacht. Sowieso ben ik hier niet blij mee, ik wil wel graag mijn (gereserveerde) trein halen in Düsseldorf. Met Air Berlin vlieg ik in principe ook niet meer.
Tegen drieën gaan we taxiën. 638. TaxienIk heb verder niemand in zien stappen, ze konden/wilden zeker niet langer wachten. We hebben dus een half uur vertraging. Mogelijk dat we nog wat tijd inlopen, maar mijn trein ga ik wel halen. Om 15.10 uur take-off en meteen maken we hoogte.639. Take off Daar ligt Nice.640. Nice Volgens mij is dit Antibes en het schiereiland Juan les Pins.641. Antibes We draaien naar rechts, dat is in elk geval de goede kant uit.642. Draaien We draaien nog meer naar rechts en maken goed hoogte.643. Draaien Bewolking, maar mooi is het wel.644. Wolken De dames komen langs en ik vraag (en krijg) een cola en een koffie.645. Cola Hier en daar zie ik een lege stoel (van het vertraagde vliegtuig?), maar toch zit het toestel behoorlijk vol.646. Bijna vol Het is precies vier uur en de daling is ingezet. Ik ben één stoel naar voren verhuisd (10F), nu krijg ik de motor mooi in beeld.647. Dalen Het is 16.15 uur en we zitten alweer een stuk lager.648. 16.15 Het is 16.22 uur en het raampje begint te beslaan. Toch zijn de akkers goed zichtbaar.649. 16.22 Voor de aardigheid een foto ‘rechtop’.650. Staand Het is 16.26 uur en de Rijn komt in beeld. We zijn er dus bijna.651. Rijn Het vliegveld. Nog een half minuutje dalen en we zijn er.652. Vliegveld Touch-down precies om 16.28 uur. We zijn dus 18 minuutjes te laat, dat is te overzien.653. Touchdown Uiteraard loopt de route naar de bagagehal door de winkeltjes. Ik denk niet dat iemand daar tijd voor heeft.654. Winkels We staan om 16.40 uur bij de bagageband, dat is toch razendsnel.655. Band Gelukkig komen onze rugzakken ook snel en kunnen we weg.
We moeten met de Skytrain naar DUS-station. Ik heb er al meer gebruik van gemaakt, het is toch wel een bijzonder ding. Sowieso ziet het weer er heel redelijk uit.656. Skytrain657. Skytrain658. Skytrain Op Düsseldorf Flughafen neem ik afscheid van Menno. Ik moet naar Duisburg en hij moet een andere kant uit. Ik kan meteen instappen in de vertraagde trein naar Duisburg.659. Trein De ICE 122 staat erop, het is de onderste. Ik heb nog een half uur om een broodje en een cola te scoren.660. Info Het is wel een aanrader om met behulp van dit bord uit te vogelen waar je gereserveerde rijtuig/stoel stopt. Anders moet je de halve trein doorbanjeren. Let op, meestal staat de ICE niet zo lang stil op de stations! Ik heb rijtuig 21 en zitplaats 071. Het achterste rijtuig dus, maar dat zal op de site niet te lezen zijn.661. Info Het loopt tegen zessen, maar dit is niet mijn ICE. Het is een vertraagde ICE 626 naar Essen, die nu nog meer vertraging oploopt.662. ICE Dit is hem dus wel.663. ICE Ik vind snel mijn stoel en met een minuut of vijf vertraging vertrekken we.
Oberhausen, Arnhem en met een kwartiertje vertraging bereiken we Utrecht.
Ik heb nog een geanimeerd gesprek met een aantal Amerikanen, die aan het ‘backpacken’ zijn. Mijn aansluiting kan ik net halen en om halftien ben ik thuis.
Tjonge, wat een avontuur! Iets minder had wel gemogen. Toch een prachtige reis achter de rug. Al bij al (veel) duurder dan bijvoorbeeld Tjechië. Ik heb (afgezien van het treinkaartje retour Düsseldorf en het vliegticket retour Nice) zo’n €1350,- uitgegeven. Ik hoop wel dat ik de kosten van het ticket van Lufthansa en de taxirit naar Düsseldorf Airport terugkrijg van de doorlopende annulerings-/reisverzekering (ABN/AMRO).
Menno: bedankt!

Update: op 5 augustus 2014 krijg ik bericht van de ABN-AMRO reisverzekering dat ik €38,- + €190,- op mijn bankrekening tegemoet kan zien. Bedankt! Aanbevolen deze (doorlopende) reisverzekering!!