Canada (Juli 2011)

Zaterdag 9 juli 2011
Ucluelet – Quadra Island
Om zeven uur staan we op en we ontbijten weer op de kamer. Dat bevalt ons eigenlijk wel goed. Het is zwaar bewolkt, maar tegen achten komt de zon door. Om half negen verzamelen we bij de bus en licht Willy het programma van vandaag in detail toe.
Om tien voor negen vertrekken we. We rijden weer dezelfde weg terug naar de oostkust van Vancouver Island. Om kwart over tien bereiken we Port Alberni. Ai, het is prachtig weer. In Port Alberni staat een uitkijktoren, vandaar af maak ik een foto van de stad.246. Alberni Dan is het tijd voor koffie, dat is hier overal te scoren. Zo’n Canadees roombroodje smaakt prima. Verder kopen we hier de lunch, daar is straks geen gelegenheid meer voor.247. Alberni248. KMA We hebben nog even tijd voor een kort rondje. Mijn Peruaanse vrienden zijn er ook, maar eigenlijk maak ik de foto omdat er een zeer fraaie dame achterlangs loopt.249. Peru Dit vissersscheepje komt van zee, neem ik aan.250. Vissersschip Deze Bald Eagle is van hout, de echte hebben we gisteren gezien.251. Bald Eagle* We verzamelen en van Willy krijgen we eerst iets te horen over de Canadese economie. De werkloosheid (7,4%), het toerisme, de houtindustrie, olie en gas, de landbouw en de veeteelt, het (drink)water dat verkocht wordt aan de Verenigde Staten enz. Ook dat 30% van de bevolking in BC van Chinese afkomst is. Dat laatste had ik op straat al waargenomen. OK, we gaan anderhalf uur rijden naar onze lunchplek.
De lunchplek is feitelijk een idyllisch strand, ‘Miracle Beach’ geheten. Het is zaterdag, Canada viert het weekend.252. Miracle Beach Nou, de lunch uit Port Alberni is van prima kwaliteit.253. Lunch Om half drie rijden we weer. We gaan naar Campbell, naar de ferry.
Kijk, het is wel een beetje een roestbak.255. Ferry Om half vier gaan we varen en een kwartiertje later zijn we aan de overkant. Nou ja, overkant, we zijn hier op Quadra Island.256. Ferry257. Ferry Na een kwartiertje bussen zijn we bij ons hotel. Het heet: ‘Tsa-Kwa-Luten’. De uitbater is een Indiaan, vandaar de naam.258. Tsa-Kwa-Luten259. Tsa-Kwa-Luten We hebben nog tijd voor een wandeling. Willy heeft ons verteld dat er in het bos een wandeling is uitgezet van 25 minuten en daarna kun je terug over het strand in ongeveer 20 minuten. De uitbater dekt zich in met een waarschuwingsbord aan het begin van de trail. Er wordt niet gewaarschuwd voor beren, dus het zal wel meevallen.260. Waarschuwing* Het uitzicht vanaf het hotel is adembenemend.261. Uitzicht We lopen het bos in, het lijkt op de Veluwe.262. Bos* Deze uitzichten heb ik op de Veluwe nog niet gezien.263. Uitzicht Over deze droge rivierbedding is een brug gebouwd.264. Bedding* Over het keienstrand lopen we terug naar ons hotel.265. Strand Eerst maar eens douchen. Helaas, ik krijg de douche niet aan de praat. Orchideetje loopt naar de receptie om te vragen of er een monteur kan komen. Ze komt terug met het bericht dat je eerst een klein knopje op de douchekop moet bedienen. Inderdaad, nu werkt de douche wel. Wat een gedoe! Even later lees ik op een sticker in een hoekje van de badkamer dat deze truc dient om water te besparen. Huh?
We zitten hier op een eiland in het enige hotel dat er is. Keuze in restaurants is er niet, dus dineren we hier. Ik bestel Pea soep en Mixed Grill Wild Pacific Fish (Salmon, Halibut en Red Snapper). Nou, de soep komt door, maar helaas, de soep is koud. Gelukkig blijkt – na opwarmen – dat de soep heel redelijk smaakt. De Mixed Grill smaakt prima, maar de kok gaat uit van kleine eters.266. Pea soep267. Mixed Grill De rekening komt door. Orchideetje had dezelfde gerechten en die kosten met twee drankjes $70,55. Daar komt de HST (dat is dus de BTW) bij van $8,47.
De gratuities (=bediening) hebben ze voor het gemak al op de rekening gezet $11,99. Totaal $91.01. Ik vind het rijkelijk veel voor het gebodene.