Berlijn (mei 2016)

Zaterdag 14 mei 2016
Berlijn (Berliner Mauer Museum, Altes Museum, Alexanderplatz, Unter den Linden)
Om acht uur staan we op en een halfuurtje later zitten we aan het ontbijt. Tjonge, het is veel drukker dan gisteren, maar het bedienend personeel trekt het. Om kwart voor tien verlaten we het hotel. We hebben het gevraagd bij de receptie en als je met het openbaar vervoer naar het Berliner Mauer Museum wilt, moet je een keer overstappen. Te voet is het 15 à 20 minuten. Dat doen we, waarschijnlijk is dat sneller dan met het OV. Met de plattegrond van Berlijn in de hand lopen we er in 17 minuten naartoe. Trouwens, het is bewolkt en veel kouder dan gisteren.
De toegang is gratis en we krijgen een film te zien betreffende de geschiedenis van de Berlijnse Muur. Verder hangen er hier een aantal foto’s, maar dat is alles. Het winkeltje gaat pas om 11.00 uur open.228. Mauer Ok, we gaan naar buiten, hier staat nog een stuk Berlijnse Muur. Zoals ongetwijfeld bekend is al snel na 1989 begonnen om de Muur af te breken. Waar de Muur gelopen heeft is een strook stenen neergelegd, deze loopt door heel Berlijn.229. Muur230. Muur Informatieborden staan er hier ook.231. Info232. Info233. Slachtoffers234. Info235. Info236. Muur237. Begraafplaats238. Info239. Info240. Info Ok, het museum zelf stelt niet veel voor, maar het is toch mooi om hier rond te lopen.
Mooi, van hier lopen we naar het Museuminsel, naar het Altes Museum. Onderweg komen we langs ‘iets’ Joods, er is bewaking, maar deze oogt niet zwaar bewapend.241. Joods Nog iets verder staat deze synagoge. Pech, het is vandaag zaterdag (Shabbath), dus de synagoge is gesloten. Uiteraard is er bewaking aanwezig. Toch is dit een historische plek. De plaquettes maken het duidelijk.242. Synagoge243. Synagoge244. Plaquette245. Plaquette Tegen half twaalf bereiken we het Altes Museum. Nou, het weer is aardig bijgedraaid.
Het Altes Museum is gebouwd tussen 1823 – 1828 en in 1830 opende het zijn deuren. Het is één van de mooiste neoklassieke bouwwerken ter wereld. De granieten schaal was voor binnen bedoeld, maar met zijn 7 meter doorsnede paste hij er niet in.246. Altes Museum Links en rechts van de trap bevinden zich ruiterstandbeelden. Ik fotografeer het beeld van de Amazone die een Panter tracht te doorboren met haar speer. Het beeld is in 1842 geplaatst.247. Amazone In het Altes Museum is de collectie Griekse en Romeinse (Etruskische) kunst en beeldhouwwerken te bewonderen.
De plattegrond voor de beeldvorming.248. Plattegrond We beginnen met Griekenland. Wat mij aanspreekt fotografeer ik, gelukkig staat er overal een bordje bij.249. Info Griekenland250. Kaart251. Amphora252. Amphora253. Info254. Altaarstuk255. Altaarstuk256. Helden257. Helden258. Vrouw259. Vrouw260. Amazone261. Amazone262. Vrouw263. Vrouw264. Helios265. Helios266. Hermes267. Zeus Na het standbeeld van Aphrodite gaan we naar de Etruskische afdeling.268. Aphrodite269. Aphrodite Hier maken we ook weer zo’n rondje.270. Etrusken271. Kaart272. Askist273. Askist274. Urn275. Urn276. Asurn277. Asurn278. Mythen279. Info280. Zaal281. Faustina282. Faustina283. Zaal Zo tegen enen hebben we het wel gezien. Tijd voor de KMA, die nuttigen we weer in hetzelfde restaurant als gisteren. Dit keer geen chocoladepunt, maar Apfelstrudel.284. KMA Toch maar weer een fotootje van de Berliner Dom, het blijft een imposant gebouw.285. Dom Hm, als we de Karl-Liebknecht-strasse nemen zijn we zo bij de Alexanderplatz.
Op de voorgrond staat de Fernsehturm gebouwd in 1969, die met zijn 365 meter het hoogste gebouw van de stad is. Je kunt naar het uitzichtplatform op 203 meter hoogte, maar zo hoog hoeft het voor mij niet meer.286. Toren Daarachter staat de Marienkirche. Ik meen dat het een onooglijk kerkje is, daarom lopen we eraan voorbij. Later blijkt dat dit wél een bijzonder kerkje is. Dat kerkje doen we dus bij een volgend bezoek.
Kijk eens wat een mooie fontein! Het is de Neptunbrunnen. Ok, enigszins over de top is hij wel, maar ’t is een neobarokke uit 1886. Neptunus middenin de fontein in een dynamische pose, omringd door vier figuren die de belangrijkste Duitse rivieren van die tijd personifiëren: de Rijn, de Weichsel, de Oder en de Elbe.287. Neptunbrunnen Nou, dit is dan die beroemde Alexanderplatz. Sowieso is het er wel druk. Nou, wij hebben het wel vlot gezien. 288. Alexanderplatz289. AlexanderplatzAls we nu eens terug lopen en een stuk Unter den Linden meepakken? Ach, zover is het niet lopen.
Uiteraard komen we weer langs de Berliner Dom.290. Dom Ik heb de indruk dat ze hier een nieuw museum neerzetten.291. Museum Hm, de bekendste straat van Berlijn: ‘Unter den Linden’.292. Unter den Linden We komen langs de Neue Wache, het is een oorlogsmonument gebouwd tussen 1816 – 1818. Het is een neoklassiek gebouw met op de fries overwinningsgodinnen. Het gebouw deed dienst als koninklijk wachthuis, maar vanaf 1931 werd het een monument voor de gevallenen in WO-I. Vanaf 1960 fungeerde het als herinnering aan de slachtoffers van fascisme en militarisme. In 1993 wijdde men het gebouw aan de herinnering van slachtoffers van oorlog en dictatuur.293. Nieuwe Wacht Er hangen twee plaquettes, maar deze zijn mogelijk niet zo goed leesbaar.294. Plaquette295. Plaquette Bij de Brandenburger Tor wordt reclame gemaakt voor de EU. De jongeman wil ons een folder overhandigen, maar wij fluisteren: ‘Brexit!’ Wij krijgen voor straf geen folder.296. Reclame297. Reclame Wow, het is halfvier en we hebben het wel gehad. Veel gelopen (en gestaan) vandaag!
We lopen naar ons hotel en nemen er een half uurtje ons gemak van.
Vlakbij ons hotel hadden we restaurant Van-Long gespot. Zullen we daar gaan eten?
Dat doen we.298. Van Long Ik bestel Som Tamm, dat is een salade en een biertje. Het ziet er goed uit en het smaakt ook prima!299. Salade Al snel komt mijn bestelde Gai Pad King door. Dat is een kipgerecht. Nou, ze weten het hier wel te serveren! Het kipgerecht smaakt ook prima.300. Orchidee We rekenen €34,30 af. Dat is bijna te geef. Ik dacht nog wel dat Berlijn zo’n dure stad was. Sowieso ronden we het bedrag flink naar boven af, ‘Hollanders’ staan wereldwijd bekend als gierig.
Om zeven uur zijn we weer in ons hotel. We bereiden thee op de kamer, internetten nog wat en zetten de TV aan. Het songfestival wordt vanavond uitgezonden. Ik ga vast in bed liggen en ik moet zo ongeveer tijdens ‘onze’ Douwe Bob in slaap gevallen zijn.